Burnt (2015)

Drama / Komedie

geregisseerd door John Wells
met Bradley Cooper, Sienna Miller en Daniel Brühl

Adam Jones is een chef-kok die zijn Parijse restaurant met Michelinsterren is kwijtgeraakt. Nadat hij enige tijd niet in de keuken heeft gestaan besluit hij zijn team weer samen te brengen in Londen, met als doel het beste restaurant ooit op te richten. Hij probeert voor drie Michelinsterren te gaan.

HALVE TAMME.
Bradley Cooper gaat in mijn optiek de laatste tijd erg goed, dus ik heb er in ieder geval enorm veel zin in.

avatar van Prudh
Release in NL op 26 november (door Paradiso).

avatar van badfans69
Slechte opening in USA "Bradley Cooper’s chef drama “Burnt” is failing to heat up" [bron: variety]

avatar van wwelover
Een interessante film, met mooie beelden in de keuken. Ga er niet heen met een lege maag zou ik sowieso zeggen (al is het niet zo erg als bij Chef). Het verhaal zelf is niet heel bijzonder en misschien wel iets te makkelijk. Maar de karakters en cast zijn sterk en houden de film boeiend. Cooper is al jaren in vorm en doet het hier ook weer erg goed. Al is Sienna Miller degene die het meest van het beeld afspat. Maar visueel en ook qua muziek is de film sterk in elkaar gezet. En als het verhaal iets uitdagender was geweest had de film misschien wat hogere ogen kunnen gooien in de box office. Maar het is uiteindelijk dus gewoon prima kleine film geworden.

avatar van SuperSideSwipe
Kan me geheel bij wwelover aansluiten.

Sterke cast en mooie beelden.
Alles een dikke voldoende behalve het nogal standaard en oppervlakkige verhaal.

avatar van cordiacovens
Bradley Cooper in een script geschreven door Steven Knight, geregiseerd door John Wells? Dat is op papier een mooi menu. Ergens in de keuken moet het echter mis zijn gegaan, Burnt is namelijk niet veel meer dan een vermakelijk clichévolle film over een arrogante kok die zijn verleden wil vergeten en een derde Michelin ster wil behalen. Je verwacht dus ook een Michelin waardige film, je krijgt echter een prima te doen 3-gangen menu voor de kiezen en dat smaakt ook wel lekker, alleen heb je het gevoel alsof de chef meer had gekund met deze ingrediënten.

'Burnt' Recensie - Filmtakers

avatar van Shinobi
"If it's not perfect, you throw it away."

In eerste instantie had ik een film à la Chef (2014) verwacht, enkel op één locatie. Toch is dit wat anders, al is het wel interessant om op te merken dat The Weinstein Company achter het net heeft gevist bij het verkrijgen van die naam.

'Burnt' gooit je als kijker gelijk in het verhaal en langzaam, maar zeker kom je erachter wat er allemaal is misgegaan in het leven van Adam Jones. De beste man was immers ooit een geslaagde chef-kok die zijn leven te grabbel heeft gegooid aan een hedonistische leefstijl gevuld met veel vrouwen en overmatig drank- & drugsgebruik. Helaas moet je al gauw constateren dat de vele clichés die volgen onoverkoombaar zijn.

Van een echte spanningsboog is er dan ook nauwelijks sprake, ondanks dat de film verwoede pogingen doet om diepgang te creëren. Aan Bradley Cooper ligt het in ieder geval niet; hij speelt op een voortreffelijke wijze de Amerikaanse versie van Gordon Ramsay. Daarbij wordt hij gesteund door een gedegen cast, met voorop Sienna Miller die goed tegengas geeft.

Gelukkig wordt het bereiden van de verscheidene gerechten verrukkelijk in beeld gebracht. Zodra er namelijk eten in het spel komt, neemt de film een snellere pacing aan en kun je niets anders doen dan watertanden. Het resulteert zich in een strakke montage en vele close-ups van smakelijk eten. Hierdoor blijft het een onderhoudend geheel, maar verrassen doet het nooit.

Al met al een aardig drama voor tussendoor, maar je blijft wel enigszins met een onverzadigd gevoel achter dat hier meer uitgehaald had kunnen worden.

3,0 Sterren.

avatar van Timothyvdmeer
Leuke film met voorop een goede Cooper en Miller.
Ze weten het eten bijzonder mooi in beeld te brengen. Daardoor heb je de hele film zin om te snaaien.

Waarom Uma Thurman hier in speelt is me een raadsel voor de 30 seconden.

avatar van Tommy De Vito
Mhh.. gister deze film gezien en hij is mij helaas licht tegengevallen.

Het is ook niet simpel, om van een dun verhaaltje een boeiende film te creëren. De film is een mix van drama, komedie en romantiek. Alleen bij het drama gedeelte kan ik mij in vinden. Romantiek en komedie zijn ver te zoeken in de film. Cooper acteert goed (zoals in veel van zijn films de laatste jaren). De film is bij vlagen zelf een beetje saai en kent geen hoogtepunten. Het is vrij standaard allemaal, vandaar dat ik de film geen voldoende geef. 2.,5

avatar van dualcia
Fijne film. Ik vind het kookwereldje meestal wel prettig om me in te begeven in films als dit. Chef had een heerlijke feel-good sfeer in Florida, maar ook Burnt is op zijn eigen manier ook sfeervol in Europa. Bradley Cooper zit helemaal goed in zijn rol en is geloofwaardig als de arrogante chef Adam Jones en het is zeker geen straf om 1.5 uur lang naar hem te kijken.
Het dunne en weinig meelevende verhaal maakt van Burnt geen topper, maar dit is niet erg. De beelden van het eten en het kookwereldje maken heel veel goed.

Note to self: Volgende keer níet met een lege maag naar dit soort films gaan. Mijn maag heeft de hele film lang gehuild door alle mooie beelden van het eten dat werd klaargemaakt.

*3.5

avatar van BlueJudaskiss
Gisteravond gezien met de gewonnen vrijkaarten van deze site - dank u wel nog kappeuter - en met eigenlijk toch wel gemiddelde verwachtingen gaan kijken. Ik wist niet wat ik moest verwachten, vond de poster lelijk, het was geen film die ik zelf uitgekozen zou hebben. Gaan kijken in het prachtige Cinerama in Rotterdam en uiteindelijk anderhalf uur genoten.
De 4,0* die ik nu geef zijn eigenlijk net wat te hoog, maar de film heeft iets waar ik niet de vinger op kan leggen en wat ik héel erg aangenaam vond. Of het zijn gewoon heel erg veel prettige elementen bij elkaar die me zo blij maakten. De heerlijk gevarieerde cast. Het kleurenpallet, het eten, de muziek. Het niet al te zware verhaal wat voor mij juist wél zo goed in balans was.
Een frisse, knisperende fijne film waar ik heel vrolijk uit vandaan kwam.

Toch maar die 4,0*.

avatar van John Lee Hooker
Boeiende inzage in de keuken waar een chefkok vastberaden is om een comeback te maken en het roer om te gooien. Hij wordt niet meteen hartelijk verwelkomt, maar als men doorkrijgt dat deze specialist bezig is met iets groots worden de werknemers langzamerhand wel degelijk gemotiveerd om hard aan de slag te gaan. Ik vond het best wel boeiend om te zien hoe de betrokennen worden gepushed om zichzelf te verbeteren en het was niet echt te voorspellen hoe de dingen zich zouden ontwikkelen; er staan een aantal onverwachte wendingen op het menu.

avatar van Emileke93
Erg sterke film. Heb genoten van het verhaal en de goede prestaties van de acteurs!

avatar van GGG
GGG
Sterke film die veel gelijkenissen heeft met de werkelijkheid zoals Sergio Hermans film Fucking Perfect. Bradley is voor zijn rol ook in de leer geweest bij Gordon Ramsay. Hij heeft kooklessen van Gordon gehad voor deze filmrol. Schijnbaar kon Bradley een jaar geleden nog niet koken en is hij nu een kei geworden in de keuken en maakt hij nu de meest ingewikkelde gerechten...

avatar van Leo1954
Sentimenteel verhaaltje wat me nergens raakte. Het is redelijk onderhoudend, maar meer ook niet.

Leuke film. Duurt niet te lang. Simpel, maar niet 'te' en er was toch voldoende spanning gedurende de hele film. Aan het eind kort, maar krachtig genoeg. Ik houd van zulke eenvoudige films die toch - ondanks dat ze cliché kunnen zijn - een bepaalde spanning weten te houden en je vermaken.
Ik was ook blij dat er niet meer drama werd gecreëerd met de dochter van die mevrouw en de hele schuld van de chef aan de gangsters. Deze punten boden de film net genoeg diepgang en waren niet te geforceerd of misplaatst.

Vond hem totaal ongeloofwaardig als Chef.

Tommy De Vito schreef:
Mhh.. gister deze film gezien en hij is mij helaas licht tegengevallen.

helemaal mee eens

avatar van Frank Slade
Redelijke film, Cooper overtuigd niet in z'n rol. Past hem niet. Verder weer cliche verhaal dat chefs altijd maar lopen te tieren. niets bijzonders, je mist het niet als je deze film niet gezien hebt.

avatar van Pazmaster
Best aardig maar het verhaal is wel erg simpel en voorspelbaar. Wat het nog enigszins de moeite waard maakt is dat er wel goed gespeeld wordt, Cooper zet zijn rol als opvliegende chef overtuigend neer.

avatar van The Traveller
Weet je wat het is met dit soort superchef films? Alle clichés komen voorbij over het keiharde wereldje van de Michelinsterren, maar dat wil niet zeggen dat Burnt een slechte film is. Cooper speelt zijn rol goed, laat je af en toe op je tanden bijten (goed acteerwerk dus en komt uiteindelijk, na toch wel een onverwachte breakdown, tot inzicht hoe het werkt in de keuken én in het leven. Leuke film! Aangenaam vermaak voor 1,5 uur.

Aangename film en zeker onderhoudend, ik heb me niet zitten vervelen en je krijgt er toch honger van als je dat eten ziet haha.
Cooper speelt weldegelijk z'n rol goed, zeker geschikt voor de rol.
Het was ook eens iets anders dan de zoveelste aktie film die ik anders bekijk .
Cliche dat chefs roepen? Dat is gewoon zo dat die roepen, Sergio Herman heeft zelf nog gezegd dat wat ze soms op tv tonen of in en film dat dat nog zo erg niet is als hoe het er irl aan toegaat.

Ik vind deze film een dikke aanrader.

Herrie in de keuken...
Film vol passie en hectiek in de wereld van kook kunst.
Soms op het manische af.
"Burnt" sleurt je mee binnen maar ook buiten de keuken.
Met name Bradley Cooper zet een briljante chef neer.
Ook zit er nog een originele plotwending richting het einde van deze tragi komedie.

avatar van filmkul
Prima vermakelijke film. De film kijkt lekker weg, zonder ook maar een moment te vervelen. Het verhaal is vrij eenvoudig/simpel, waar Wells het maximale uit haalt. Cooper doet zijn best, maar is wat miscast voor deze rol. De film ziet er verder verzorgt uit, met een mooie blik in de keuken van ster restaurants. De muziekkeuze is prima. Aanrader. 3.5/4.0

avatar van patrickman
Heerlijke film niet zo super als no reservations maar wel genoten.
Helaas jammer van het einde veel te makkelijk.

Achteraf bekeken is het eigenlijk verwonderlijk dat het zo lang geduurd heeft eer men met een kookfilm op de proppen kwam, want het tv-gebeuren wordt momenteel gedomineerd door kookgerelateerde programma's. Ok, er was een jaar geleden al 'Chef', maar dat speelde zich maar een beperkt gedeelte af in de keuken en daar lag de nadruk meer op het feelgood-aspect. 'Burnt' pakt het iets ernstiger aan én speelt zich af in de Europese keuken, toch altijd nog iets respectabeler dan de Amerikaanse. Bradley Cooper speelt er met veel overtuiging een soort Sergio Herman-achtig type dat ten alle prijze die extra Michelinster wil halen. Maar helaas verbrandt de film zich aan clichés en gemakkelijkheidsoplossingen in het script. Hierdoor is Burnt geen grand cuisine, maar een wel een gezellig restaurantje in de fastfood straat.

avatar van macrobody
Een chef die een 3e michelin ster wil krijgen. Het gaat dus over eten en dat is lastig over te brengen op een medium zonder geuren. Om het allemaal aan elkaar te breien is er een tweede verhaal verzonnen wat betreft een drugs verleden. Acteerwerk is goed, maar het wordt nergens echt boeiend. Leuk om een keer te hebben gezien.

avatar van macrobody
IceTigerGhost schreef:

Vorig jaar was er ook al een en iets beter: The Hundred-Foot Journey (2014)
The Hundred-Foot Journey (2014)

Ah, nooit van gehoord maar lijkt zeker wel wat!

avatar van IH88
"If it's not perfect, you throw it away... Regardless of time."

Ik heb een zwak voor films met veel lekker eten. Na het zien van Chef en nu Burnt is dat wel een conclusie die ik kan trekken. Waar Chef nog een luchtige en zomerse film was gaat het er in Burnt allemaal wat serieuzer aan toe. Adam Jones doet op sommige momenten Gordon Ramsay verbleken en torst ook nog een verleden vol met drugs, drank en vrouwen met zich mee. Jones was één van de beste chef-koks in Parijs voordat hij ten onder ging aan de verschillende geneugten maar ook gevaren des levens.

Twee jaar later wil hij clean and sober in Londen met de oude gang gaan voor die derde Michelinster. Dat sommige oude vrienden niet staan te springen is een understatement. Maar met zijn oude vrienden Tony, Max en Michel en de nieuwe souschef Helene gaat hij aan de slag. In het begin is Adam nog een veredelde Gordon Ramsay maar zoals dat in dit soort films gaat komt daar langzaam verandering in. En dat is helemaal niet erg want de film is ontzettend vermakelijk en blijft boeien. Dat heeft ook met de acteurs te maken want regisseur John Wells heeft een geweldige cast om zich heen verzameld. Bradley Cooper is erg sterk en weet van Adam, ondanks al zijn tekortkomingen, een man te maken die je wel een succesje gunt. Van een echte spanningsboog is geen sprake want vanaf het begin heeft hij een doel en de echte inzinking heeft hij twee jaar geleden al gehad. Maar Sienna Miller is de echte ster van de film als Helene die Adam van repliek dient en haar mannetje staat in een omgeving vol testosteron. Heerlijk personage en goed geacteerd van Miller. Ook Daniel Bruhl, Omar Sy, Matthew Rhys, Riccardo Scamarcio en Emma Thompson zijn op dreef in grote of erg kleine bijrollen. Burnt is een film vol met sterke acteerprestaties, boeiende personages en heerlijk eten. Bon Appétit!