Mulgoe (2018)

Zuid-Korea
Actie / Fantasy

geregisseerd door Jong-ho Huh
met Myung-Min Kim, In-kwon Kim en Hye-ri Lee

Korea, de zestiende eeuw. Koning Jungjong verneemt dat het land geterroriseerd wordt door een monster dat mensen eet. Hij betwijfelt of het verhaal waar is en geeft generaal Yun Kyum de opdracht de waarheid te achterhalen. Samen met enkele familieleden gaat hij op onderzoek uit.

avatar van joolstein
Tja... het valt maar niet mee om te overleven in de Joseon-dynastie! Hadden ze in de film Chang-gwol (2018) en de Netflix series Kingdom al last van een mysterieus virus dat mensen doet veranderen. Blijkt dat de nodige politieke intriges ditmaal ook nog voor angst voor een monsterlijk virus te zorgen. Ze willen ons zelfs laten geloven dat dit berustte op ware feiten want het wordt geïntroduceerd als zijne een waargebeurd verhaal. Echter bevestigt de film al snel dat het pure fantasie is. Ze blijven daarnaast wel erg lang spelen met het gegeven of 'Monstrum'; nu een plan van premier Sim Woon (Lee Kyoung-jong) voor een staatsgreep is of een echt angstaanjagend wangedrocht. Helaas is regisseur Jong-ho Huh ongeduldig en kan niet wachten om zijn CG-creatie te onthullen. Hij verspilt zo elke kans om maar iets van spanning of voelbare angst op te bouwen. Nu zit de naam van de film natuurlijk ook niet mee! Het grootste nadeel van deze film is dan ook het feit dat het veel te voorspelbaar is. Aan de cast lag het verder niet, evenals dat het visueel er prima uit zag en de special effecten voor Koreaanse standaard niet slecht waren.

avatar van james_cameron
Vermakelijke mix van historisch drama en bovennatuurlijk spektakel, met leuke personages, een degelijk plot en een prima monster. Genoeg aktie en bloederige toestanden, fraai in beeld gebracht en continu onderhoudend. Afwisselend flauw, spannend en luguber, maar deze zuid-koreaanse mengeling van genres werkt uiteindelijk behoorlijk goed.