The Great Battle (2018)

Zuid-Korea
Historisch

geregisseerd door Kwang-shik Kim
met In-sung Jo, Joo-Hyuk Nam en Seol-Hyun Kim

In het jaar 645 wordt het Ansi Fort belegerd. Er ontbrandt een hevige achtentachtig dagen durende strijd. Yang Man-chun en zijn Goguryeo-troepen vechten tegen 500.000 binnenvallende mannen van de Tang-dynastie om het fort te verdedigen. Ze ontpoppen zich tot helden.

avatar van filmkul
Erg goede historische film. Het verhaal is niet heel bijzonder maar de uitwerking is erg fraai. De opbouw is goed en in tegenstelling tot veel van dit soort films heeft deze film geen lange aanloop nodig tot het spektakel ook daadwerkelijk begint. Nee, deze film begint al snel met grootse veldslagen en dat duurt ook tot het eind. En dat ook nog eens op zeer fraaie wijze. De actiescenes zien er fantastisch uit en worden groots en overzichtelijk in beeld gebracht. De spanning is ook te snijden. Ook visueel ziet er film er erg mooi uit en de aankleding is ook uitstekend met veel oog voor detail. Spectaculaire topper! 4,5

avatar van Grindhouse62
filmkul schreef:
Filmkul heeft het hiermee prima omschreven. Beeldschone landschappen, dorre woestenij, grootse decors en prima goed gedoseerde actie van begin tot eind, met vele duizenden figuranten. Ook het camerawerk is uitstekend. Wat heb ik genoten van deze film. Ga deze film zeer zeker herzien. Van mij een 4.0

avatar van joolstein
Actie -film die losjes is gebaseerd op feiten uit de geschiedenis van het Koreaanse schiereiland. In het jaar 645 waren er drie koninkrijken; Goguryeo, Silla en Baekje. Het koninkrijk Silla valt samen met de Chinese Tang-strijdkrachten Goguryeo aan. Keizer Taizong veroverde een groot gedeelte van Goguryeo en leek klaar om op te marcheren naar de hoofdstad Pyongyang maar tussen Taizong (Park Sun-Woong), vergezeld door zijn 200.000 troepen, en de hoofdstad is het fort van Ansi, dat wordt verdedigd door Yang Man-chung (Jo In-sung) en zijn 5000 krijgers.

De film bevat dan ook een enorme hoeveelheid aan epische massale gevechten.Uiteraard meerdere gevechten op de muren van het fort. Vooral daar werden ze regelmatig verfraaid door ze in slow-motion te tonen. Ook waren er wapens om een bestormingen te stoppen met domme namen bv; 'wolf teeth striker' Of schiet Yang Man-chung op een bepaald moment, met een boog op oliezakken, dat dan tot 5 maal toe herhaald wordt. De film richt ze veelal op actie maar die genoemde keuzes maakte het er niet beter op!

Een ander probleem is het onvermogen om personages en subplots goed uit te werken, ondanks dat er met 135 minuten toch tijd genoeg was, om dit te doen. De vrouwelijke helderziende of Sa-mul’s missie werden zo af-en-toe eens erbij gehaald maar nooit uitgewerkt. Dit was misschien niet zo belangrijk omdat de actie de hoofdattractie vormt, maar als onderdeel van de film was het wel fijn geweest.

Tenslotte kwam er een climax in de vorm van een berg en een tenenkrommende opoffering. Uiteindelijk blijkt deze film dan ook niet meer te zijn dan een degelijk popcorn-actie-epos. Plezierig om eens naar te kijken, echter maar weinig historisch en met personages die maar mager zijn uitgewerkt.