Ce Magnifique Gâteau! (2018)

Alternatieve titel: This Magnificent Cake!

België / Frankrijk / Nederland
Animatie

geregisseerd door Emma De Swaef en Marc James Roels
met de stemmen van Jan Decleir, Bruno Levie en Paul Huvenne

Omnibusfilm die zich afspeelt in koloniaal Afrika aan het eind van de 19de eeuw. De film is opgedeeld in vijf losse hoofdstukken, met vijf verschillende hoofdpersonen, die elkaar soms ontmoeten en soms ook niet. Ce Magnifique Gâteau! vertelt het verhaal van de volgende vijf verschillende personages; een getroebleerde koning, een Pygmee van middelbare leeftijd die in een luxe hotel werkt, een mislukte zakenman op expeditie, een verdwaalde portier en een jonge deserteur.

Vanaf 20 december in de bioscoop (Lumière, via Cinemien)

Wordt vertoond met vooraf de korte film Bloeistraat 11

Het is een hele mooie film. Niet alleen is alles heel knap gemaakt met louter draden – je voelt je zelfs echt in Afrika – maar het verhaal c.q. verhaaltjes zijn ook fascinerend en lijken representatief voor het kolonialisme. Een ruime vier sterren.

Knappe animatiefilm die uitblinkt door soberheid en originaliteit.
Inhoudelijk ook omdat het aspecten brengt van de kolonisatie van zwart Afrika waarbij de inheemse bevolking niet altijd erg correct werd behandeld (Frappant zijn de scènes met de pygmee-piccolo-asbak) en de kolonist niets steeds een voorbeeld was (de uitgeweken bakker die zuipen wel het interessantste vond).
Met de koning met de baard zal wel op Leopold II worden gedoeld (stem van Jan Decleir).
Het vlotte duo Wim Willaert en Sébastien De Waele staan in voor het mondje westvlaams, wat die fragmenten nog een speciaal cachet geeft.
De kritische toon van dit filmpje belet het niet mooi en zelfs charmant te zijn.

avatar van Baboesjka
Deze heb ik eind vorig jaar in het filmhuis gezien. Ik vind het heel knap en mooi gemaakt. Dat maakte veel indruk op mij. De verhaaltjes kon ik echter moeilijk volgen en ik kon mijn hoofd er niet bij houden, wat ik erg jammer vond. Als het alleen om de poppetjes en de beelden zou gaan, zou ik het een hogere score geven, maar nu geef ik iets lager. De korte film ervoor, Bloeistraat 11, vind ik trouwens een fijn en tevens mooi gemaakt filmpje. 3,5*