Goldeneye (1989)

Alternatieve titels: Golden Eye | Goldeneye: The Secret Life of Ian Fleming | Spymaster

1 stem

Verenigd Koninkrijk
Biografie

geregisseerd door Don Boyd
met Charles Dance, Phyllis Logan en Patrick Ryecart

De gedramatiseerde biografie van Ian Fleming, de schepper van James Bond. Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog werd Fleming aangenomen als persoonlijk assistent van de directeur van Naval Intelligence. Fleming raakte betrokken bij meerdere operaties. Een belangrijke was de door hemzelf ontwikkelde Operation Goldeneye, die ervoor moest zorgen dat de Britten nog steeds via Gibraltar konden communiceren, als Spanje zich eventueel bij de Asmogendheden zou aansluiten. 'Goldeneye' is ook de naam van Fleming's villa op Jamaica, waar hij zijn verhalen schreef.