Stuber (2019)

Actie / Komedie

geregisseerd door Michael Dowse
met Dave Bautista, Kumail Nanjiani en Karen Gillan

Vic Manning, een forse agent, probeert een misdadiger op te sporen die verantwoordelijk is voor een genadeloze slachting. Hij gebruikt een Uber-chauffeur om hem door Los Angeles rond te laten rijden op zoek naar de man. Wat volgt is een gewelddadige klopjacht...

Vanaf 11 juli in de bioscoop (20th Century Fox, via Warner Bros.)

EDIT: bioscooprelease is komen te vervallen.

avatar van Ajax&Litmanen1
kappeuter schreef:
Vanaf 11 juli in de bioscoop (20th Century Fox, via Warner Bros.)

EDIT: bioscooprelease is komen te vervallen.

Staat op de site van de Pathé nog altijd voor 11 juli..

Die site houd ik niet bij.

Het gebeurt helaas wel vaker dat de informatie op de Pathé site achterhaald is.

avatar van ArcovandenBroek
Bij Pathé De Kuip hangt een groot filmdoek van deze film, neem aan dat ie dan wel gaat draaien.

avatar van skinny_tie
Staat nog steeds in de releaselijst van de NVF, laatste update 20 juni. Kwam hier omdat ik zojuist een enorme standee zag in mijn lokale Pathé.

avatar van Graaf Machine
Staat sinds vandaag ook in de Verwacht-lijst van Movie Unlimited Hengelo, release idd 11 juli.

avatar van joeychim_
skinny_tie schreef:

Alle films die oorspronkelijk door 20th Century Fox gedistribueerd zouden worden waren tijdelijk verwijderd. Die films, waaronder Stuber, werden later weer toegevoegd onder Disney.

avatar van Walter S.
Één ster krijgt deze film van zowel de Volkskrant als het NRC en inderdaad, hoogstaand is het allemaal niet. Maar ach, redelijk vermakelijk is het wel. Bij dit soort films hoef je niet af te gaan op de highbrow mening van de kwaliteitskranten (al waren die vreemd genoeg wel weer positief over de mijns inziens doodsaaie John Wick reeks, dus je weet het aan de andere kant maar nooit, maar laten we het er maar op houden dat ik het vaker niet dan wel met de critici van NRC, VPRO en Volkskrant eens ben, maar dat alles terzijde).

Een half blinde kolos wil degene die zijn partner dood schoot oppakken en omdat net op de dag dat ie de kans krijgt dat te doen zijn ogen gelaserd zijn kan ie zelf niet autorijden en komt ie bij een halfzachte klungel van uber in de auto terecht.

Verhaal is cliché, de grappen soms slapstick achtig, wat je kunt verwachten bij een half blinde, het einde is ronduit cheesy, mar toch heb ik me wel vermaakt met deze film. Sommige grappen vond ik leuk en de actie was bot en hard.

avatar van rep_robert
In het begin kon ik die Nanjiani niet uitstaan, maar een grumpy Bautista (die net als the Rock geschikt is voor dit soort komische rollen) zorgt al vrij vlot voor een lach. Gaandeweg de film irriteerde Nanjiani me minder en kon ik wel mee in de flow van de film. De twee samen vormen een leuk koppel. In het buddy cop genre toch een belangrijk iets.
Nergens hoogstaand en de allerleukste grappen zitten al in de trailer, al zit er nog een bijzonder leuk moment in de film betreffende een smartphone en Ryan Gosling.

avatar van Graaf Machine
Klote. Vandaag moet ik kiezen tussen Stuber en Crawl. Gelukkig is het morgen makkelijker, want dan heb ik weer de keuze tussen deze twee films.

Graaf Machine schreef:
Gelukkig heb ik ze achter elkaar aan kunnen kijken. Uiteindelijk is het toch fijner om 2 films waarvan ik weet dat ik het geen meesterwerk ga vinden op 1 dagje te kunnen doen. Scheelt weer een extra tripje naar de bios.

avatar van Graaf Machine
OK, nog een aantal minuten. Welke is het best als eerste te zien?

avatar van rep_robert
Crawl is de betere. Maar dat is smaakgebonden natuurlijk. Lijkt me afhankelijk van je mood. Stuber lijkt me leuker in een vollere zaal in de avond. Crawl kan je beter in een rustige zaal kijken overdag.

avatar van Graaf Machine
Ongelooflijk, heb ik dus net nu een lekke band. Bah.

avatar van Shinobi
"I'm Stu. How do you do?"

Achteraf zie ik pas dat Michael Dowse hierachter zit. Hij heeft tot nu toe een aantal vermakelijke comedies afgeleverd en deze titel kan daar wat mij betreft ook aan toegevoegd worden.

Je krijgt hier te maken met een rechercheur die uitgerekend op de dag dat hij zijn ogen laat laseren op het spoor komt van een crimineel waar hij al een tijdje achter zit. Halfblind en met een zachtgekookt ei als Uber chauffeur zet hij de achtervolging in. Het vormt de opmaat naar een leuke buddy movie.

De mix tussen onzinnige situaties en harde actie werkt prima. Niet alles komt even goed uit de verf, maar als kijker word je wel de hele rit vermaakt. De running gag met een halfblinde spierbundel zorgt voor aardige slapstick scènes en dat in combinatie met de opmerkelijke locaties die aangedaan worden. Overigens is het tof om Iko Uwais en Karen Gillan te zien, alleen jammer dat ze een klein rolletje hebben.

'Stuber' valt en staat met het duo Dave Bautista en Kumail Nanjiani. Zoals verwacht zijn hun personages tegenpolen van elkaar, wat leidt tot grappige interacties en gekibbel. De bekende clichés mogen uiteraard niet ontbreken, hoewel er wel leuk mee gespeeld wordt. De momenten dat er iets dieper wordt ingegaan op de karakters van Bautista en Nanjiani kan ik zeker waarderen.

Al met al een vermakelijke film voor tussendoor.

3,0 Sterren.

avatar van Walter S.
Graaf Machine schreef:
OK, nog een aantal minuten. Welke is het best als eerste te zien?

Als je het lekkerst voor het laatst wil bewaren zou je beter eerst Stuber kunnen zien.

avatar van Hans Gruber
Meer dan vermakelijke comedy met toch flink wat actie. Ik was persoonlijk geen fan van zowel Bautista als Nanjiani. Maar samen zijn een leuk duo. Natuurlijk aardig wat clichés, maar daar kijk je doorheen. Je blijft heel de rit ontspannen kijken en de krap aan 1,5 uur vliegen voorbij. Voor mij 3,5* waard.

avatar van wvernooij
Bij vlagen hilarisch, werd ook veel gelachen in de zaal!

avatar van driekes9
Leuk, heb me prima vermaakt.

avatar van film_girly
Vermakelijk maar verhaal / script had iets beter gekund.

avatar van Graaf Machine
Aardige film, maar wel een beetje eentonig. De tweede helft was overigens aanmerkelijk leuker dan de eerste helft. De twee hoofdpersonen hebben wel wat tijd nodig om sympathie op te wekken, maar het lukt uiteindelijk wel. Met iets vlotter geschreven personages en wat spitsvondiger dialogen had het een stuk beter kunnen zijn, maar ook nu voldeed het wel.

avatar van Lennert
Topvermaak. Ik kan wel proberen mezelf af te vragen of ik toch niet liever meer hoogstaande humor in de bios zie dan wat Stuber nu poneert, maar als ik gewoon anderhalf uur non-stop heb gelachen, het me opviel dat de actiescènes (mag ook wel met Iko Uwais en Dave Bautista) vrij behoorlijk waren en het script ook lang niet zo platvloers was als ik had verwacht, kan ik gewoon niet anders dan constateren dat Stuber zijn rol als actiekomedie met verve vervuld.

Kumail Nanjiani was mij verder compleet onbekend, maar ondanks alle knulligheid van het personage, is Stu wel oprecht een sympathieke sul te noemen. Bautista doet zijn ding op overtuigende wijze en laat na Guardians Of The Galaxy zien dat hij perfecte komische timing heeft. Natalie Morales en de veel te kleine rol van Karen Gillan zorgen ook voor fijne scenes, al blijft het feit dat martial arts grootsheid Iko Uwais in Hollywood langzaam door gaat breken zorgen voor het meeste plezier bij mij. De man spreekt Engels zonder dat het te harig klinkt (zoals Jet Li of Jackie Chan dat helaas wel hadden) en heeft een toffe uitstraling en skills. Laat hem maar lekker nog even mensen in elkaar schoppen.

Qua humor was ik blij dat het niet te banaal werd en de grap met een agent die niet goed kan zien niet teveel werd uitgemolken. Nee, ik heb me het meeste zitten bescheuren om scenes als de Ryan Gosling grap (ik kan die acteur ook niet uitstaan), de vechtscene tussen Vic en Stu in Stu's winkel, het moment dat het blik propaangas naar achtervolgende auto's wordt gegooid en de hele shootout bij de dierenarts. Op de terugweg uit de bios lekker The Grand Illusion van Styx aan gehad op mijn koptelefoon. Want net zoals Vic Manning houd ik stiekem best van (oude) Styx. Zorgde meteen voor een hilarische grap en fantastische actiescène! Wat mij betreft een uitstekend stukje vermaak dat absoluut een vervolg mag krijgen.

avatar van mjk87
Kostelijk filmpje. Lekker lomp en hard, soms wat foute grappen, soms echt absurde grappen (met die boot!) en een prima tempo. Echt een fijne verrassing. Na een uurtje zakt de film wel wat in en moet de nodige emotie er weer bij komen, onnodig vooral, maar verder is dit prima. Leuk duo ook samen, al vind ik Dave Bautista los echt perfect voor deze rol en Kumail Nanjiani toch vooral irritant, maar samen werkt het nog wel goed. En visueel ook erg fijn, vooral de zomerhitte voel je door het scherm heen. Er mag wel vaker van die soort ongein in de bios verschijnen voor mij. Ach kan mij ook wat schelen ook, lang geleden dat ik zo heb moeten lachen bij een film, dus hoppa 4,0*.

avatar van Ajax&Litmanen1
Hm, had deze wel gezien bij het bioscoopprogramma, maar een beetje laten lopen omdat er al zoveel goeds nu draait. Toch de moeite deze nog te proberen? De scores hier zijn goed.

avatar van Zwolle84
Ik kan me er maar weinig bij voorstellen, afgaande op de trailers. Die leverden nog geen glimlachje op.

avatar van rep_robert
Bautista is gewoon geschikt voor deze rol en hij heeft een goede chemie met Nanjiani. De trailer laat precies zien wat je van de film kan verwachten. Bevalt de trailer je, dan raad ik het aan. Bevalt de trailer je niet, laat hem dan gewoon varen.
Vast een smaakdingetje, want ik moet wel lachen om de trailers.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik zit zelf te wachten op donderdag, want deze week is bijzonder matig (je weet hoe ik over de Lion King denk). Heb zin in Midsommar en the Dead don't Lie.
Voor de rest... Mwoah.. Heb alles al wel gezien. Ik vind het toch jammer dat originele blockbusters het vaak niet halen elke zomer en we vervolgens met sequels opgezadeld raken. 2 zomers geleden hadden we nog Valerian (geen fantastische film, maar wel een leuk ruimte avontuur) en Dunkirk. Toen bezocht ik die films ook speciaal in Imax en Dolby Atmos bij Pathés in Zwolle en Arnhem.
Vorig jaar weet ik al niet meer eens en nu dit jaar Far From Home en over 3 weken de nieuwe Tarantino, dat ik niet echt in die categorie schaar. De blockbuster zomers worden magertjes.
Zit even te kijken. Ant-Man and the Wasp, MI6: Fallout waren de zomervakantie films. Sequel paradise. Niks waarvoor ik ook een stedentripje zou willen doen binnen Nederland.
Voor de rest gewoon films als Stuber en Crawl die ik lekker overdag pak in de Pathé hier.

Ik had er niet heel veel van verwacht maar vond hem uiteindelijk verrassend grappig.

3.5 ster, heb me eigenlijk prima vermaakt! Een mix van vaak lachen, pittige actiescenes en grof geweld. Mooi tegenpolen duo, af en toe over de top maar nooit zichzelf serieus nemend.

avatar van Mr. Chiel
Wat een vervelende film! De personages zijn zo irritant, de grappen komen niet aan (de rest van de zaal moest best wat lachen, dus 't ligt uiteraard aan mij ) en het actiegedeelte overtuigt ook niet. Als ik 'm thuis keek had ik 'm na 40 minuten af gezet.