Mientras Dure la Guerra (2019)

Alternatieve titel: While at War

Spanje / Argentinië
Drama / Oorlog

geregisseerd door Alejandro Amenábar
met Karra Elejalde, Eduard Fernández en Santi Prego

Spanje, zomer 1936. De befaamde schrijver Miguel de Unamuno (Karra Elejalde) besluit publiekelijk de militaire opstand te steunen die belooft orde te scheppen in de krampachtige situatie van het land. Onmiddellijk wordt hij door de republikeinse regering ontslagen als rector van de Universiteit van Salamanca. Ondertussen slaagt generaal Franco (Santi Prego) erin zijn troepen aan het rebelse front te voegen. Hij begint een campagne om de enige bevelhebber te worden en de oorlog te winnen.

Ik zal deze zien, ondanks een scepticisme op voorhand, over de altijd politiek correcte achteraf veroordeling van het Spanje van Franco. Niks nieuws dus wat dat betreft verwacht ik.
Wie zou er een film durven maken over het uiteraard eveneens geïsoleerde communistische Spanje wanneer de communisten en anarchisten hadden gewonnen? Ongetwijfeld zouden er onder die régime nóg veel meer burgerslachtoffers en politieke gevangenen en executies zijn gebeurd, zoals zonder uitzondering elk communistisch project tot nu toe heeft bewezen te doen.

Zou dit wat zijn, arno74? Doorgaans zijn de Spanjaarden niet zo scheutig met films over hun burgeroorlog. Ken jij er nog meer?

SaintNick schreef:

Zo politiek correct is dit niet hoor.
Redelijk feitelijk voor zover ik kan inschatten.
Ja en die film over als de communisten hadden gewonnen? Maar die hadden niet gewonnen hè dus die film hoefde niet gemaakt te worden.
Daarbij werden de wreedheden en executies maar heel beperkt in beeld gebracht

Interessante film over de opkomst van Franco afgezet tegen ontwikkelingen in die tijd.
Zijn relatie met de schrijver waar de meesten nog nooit van gehoord hadden maar die toch blijkbaar erg belangrijk geweest is en tegelijkertijd iemand die bijna de hele film toch wat laffe keuzes maakte.
Dit met de stad Salamanca als prachtig decor.
Een stad waar ik ooit een paar dagen geweest ben en leuk om die bekende straatjes en die mooie oude brug hier weer terug te zien.
Normaal 3 sterren maar nu toch een halfje extra voor de mooie beelden van die stad.
Die Franco is vrij goed gecast trouwens.

eempag schreef:

Zo politiek correct is dit niet hoor.
Redelijk feitelijk voor zover ik kan inschatten.
Daarbij werden de wreedheden en executies maar heel beperkt in beeld gebracht

Dit met de stad Salamanca als prachtig decor.
Die Franco is vrij goed gecast trouwens.

Inderdaad vond ik de film minder onevenwichtig dan ik van tevoren vreesde.
Die film over wanneer de communisten zouden gewonnen gaan hebben in Spanje, die komt misschien nog. De geschiedenis is in de maak...

Ook ik heb toevallig afgelopen september Salamanca voor het eerst bezocht tijdens een geniale roadtrip door het 'diepe Spanje' die mijn Spaanse vrouw voor ons bekokstoofde. Wat een prachtige stad en wat een prachtig land waar je nooit op uitgekeken hoeft te raken. Toledo ook trouwens!

Een roadtrip met anekdotes, zoals tijdens ons bezoekje aan Trujillo (een mooi historisch stadje in dieptrieste staat van onderhoud). Zitten we in de namiddagzon een drankje te nuttigen aan een terrasje op het half verlaten plein van de stad, ga ik even 2 minuutjes naar de kelder van de bar om een plas te doen, kom ik terug en zie ik mijn vrouw in haar terrasstoel omringd door vier Policías en een Guardia Civil, zij heftig recalcitrant en geëmotioneerd (op zijn Spaans zeg maar) in 'gesprek' met hen. Oei. Wat is hier in godsnaam gebeurd in mijn 2 minuten afwezigheid?

Mijn relatie met de recente geschiedenis van Spanje is interessant. Ik ben in een zeer linkse nest grootgebracht en had tot ver in de 30 geen goed woord over voor die dictator Franco en die achterlijke Spanje. Dat is nu, met 57 en 33 jaar getrouwd met een Spaanse (wier moeder in de jaren '80 de allereerste Groene raadslid werd in heel Europa), behoorlijk veranderd na het met eigen ogen bestuderen en ervaren van de Spaanse geschiedenis en samenleving.