Wî Â Ritoru Zonbîzu (2019)

Alternatieve titels: We Are Little Zombies | ウィーアーリトルゾンビーズ

Japan

geregisseerd door Makoto Nagahisa
met Masaaki Akahori, Chai en Eriko Hatsune

Wanneer vier jonge weeskinderen elkaar voor het eerst ontmoeten, worden de lichamen van hun ouders gecremeerd. De schoorsteen van het crematorium ademt hun as uit in de lucht, en daarmee verdwijnt alles wat Hikari, Ikuko, Ishi en Takemura tot nu toe hebben gekend. Maar geen ouders hebben betekent ook geen school meer en geen karate- of pianolessen meer. In dit nieuwe bestaan draait het allereerst om het redden van een spelconsole, een oude elektrische basgitaar en een verkoolde wok uit hun vroegere huizen.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Volstrekt maffe film van een debuterende regisseur met veel ideeën. Heel veel ideeën. Misschien wel te veel. Want de film is echt veel te lang en lang niet alle ideeën werken, maar het is vaak ook echt ontzettend leuk en erg fris. Humor die soms kurkdroog is, dan weer pikzwart, dan weer slapstick en dan weer anarchistisch. Een soundtrack van 8-bit gameboygeluiden. Een film die meerdere keren lijkt te beginnen en meerdere keren lijkt te eindigen. Waarin de hoofdrolspelers een punkbandje beginnen en een paar oorwurmen van liedjes hebben. Tekst door het beeld, computeranimatie zoals het er in spelletjes van rond 1990 uitzag. Een veelbelovend debuut heet zoiets. Maar zeker niet ieders kopje thee. Voor de film ving ik al een gesprek op dat een van de programmeurs van Camera Japan helemaal wegloopt met deze film en een andere het echt helemaal niks vind. Ben blij dat de eerste heeft gewonnen.

Nagahisa is een nieuw talent en er valt veel te genieten hier. Maar het kan enkel in een film dat je met een reeds vergaan muziekgenre nog steeds fris en modern kan overkomen. Laat Nagahisa aub een eigentijdse film maken, geen 8-bit geleuter, dan zit er vast nog een veel hogere score in.