Ye Wen Wai Zhuan: Zhang Tian Zhi (2018)

Alternatieve titels: Master Z: Ip Man Legacy | Master Z: The Ip Man Legacy | Yip Man Ngoi Juen: Cheung Tin Chi | 叶问外传:张天志

Hongkong / China
Actie / Misdaad

geregisseerd door Woo-Ping Yuen
met Jin Zhang, Dave Bautista en Michelle Yeoh

Nadat Cheung Tin Chi het in een direct gevecht moest afleggen tegen Ip Man, trekt hij zich terug uit de martial arts wereld en begint hij een klein winkeltje. Samen met zijn zoon leidt hij een eenvoudig leven. Tot hij in aanraking komt met een criminele bende. Na een toevallige aanvaring hebben zij het op Chi gemunt, waardoor Chi geen andere optie heeft om terug te slaan.

Ip Man spin-off.

Op zich misschien niet meteen een film om veel vertrouwen in te hebben, maar er zijn toch enkele redenen om deze film een kans te geven. Zo is de regie in handen van Woo-ping Yuen en krijgen Tony Jaa en Michelle Yeoh een (klein) bijrolletje. Dat nodigt toch wel uit.

Het probleem met Yuen is dat hij altijd een betere actie choreograaf was dan dat hij kon regisseren. Geen probleem voor een volbloed actiefilm, maar deze Master Z is ook half misdaadfilm en dan merk je toch wel dat hij wat tekort schiet. Ook dat hij al een jaartje ouder is trouwens, sommige dingetjes kunnen eigenlijk niet meer anno 2019.

Als martial arts film brengt deze Master Z ook net wat te weinig. Net niet genoeg knappe actiescenes, ook het touwtjeswerk lijkt niet volledig op niveau trouwens. In alles dus wat minder dan de Wilson Yip films, maar dat wil niet zeggen dat het meteen slecht is.

Yeoh krijgt een mooie actiescene toebedeelt, Jaa is best tof, ook Bautiste doet het goed in z'n rol en Jin Zhang kan z'n talent meermaals tonen. Film ziet er verder ook best aantrekkelijk uit, al is dan niet alles even strak afgewerkt. De editing had wat beter gemogen vooral, die verstoort het tempo af en toe een beetje.

Best een leuke film dus, verveelt niet en kent een aantal scenes die echt wel de moeite zijn. Maar kan niet opboksen tegen z'n grote broertjes en ook Yuen zelf heeft al betere films gemaakt. Blijkbaar is hij ondertussen weer bezig aan een nieuwe film ... misschien toch maar een keertje waardig afscheid proberen nemen.

avatar van Shinobi
Ziet er goed uit en een aantal leuke namen in de cast.

avatar van Movie-Addicted
Matig script en acteerwerk is erg onder de maat. De gevechten waren overigens wel grappig. Daarnaast was het ook vrij rommelig allemaal. Ook zitten er veel schoonmaak-foutjes in. Wellicht heeft dit te maken met de kabels die voor de stunts gemaakt/gebruikt worden en het wegpoetsen daarvan. Maar goed; Absoluut niet te vergelijken met met Yip Man deel 1,2 en 3 (en hopelijk snel deel 4!)

Matig tot slecht.

* 2.5

Movie-Addicted schreef:
schoonmaak-foutjes

Heh.

avatar van Grindhouse62
Prima actiefilm. De martial arts vecht scenes zijn er voldoende en zijn zeer goed gefilmd. Ik heb mij er prima mee vermaakt.

avatar van psychopath
Vergeleken met Ip man toch wel een tegenvaller.
Vecht scènes vrij basic en saai en ondanks de drama mist het toch de emotie die je Ip man wel terug zag.