Darlin' (2019)

Horror

geregisseerd door Pollyanna McIntosh
met Lauryn Canny, Bryan Batt en Nora-Jane Noone

Vervolg op The Woman (2011). Een wild tienermeisje, Darlin', wordt in een katholiek ziekenhuis gevonden. Ze wordt door de strenge 'Bishop' en diens nonnen in een verpleeghuis opgenomen waar ze wordt opgevoed als een goede vrouw. Echter verbergt Darlin' een duister geheim.

avatar van joolstein
Hmmm, Ziet er goed uit en best bijzonder een vervolg op The Woman (2011)

Hah.

Eerder toevallig tegengekomen deze film. Beetje apart, want The Woman is toch een cult filmpje met enige achterban. Je zou verwachten dat een sequel dan toch iets meer aandacht krijgt, niet in het minst omdat McIntosh niet alleen haar rol weer opneemt, maar ook in de regiestoel kruipt.

Het is wel een wat ander soort film geworden, eentje met meer focus op plot én een film die zich afspeelt in de bewoonde wereld. Het blijft wel een horror film natuurlijk, maar het brute en smerige van McKee's eerste deel is hier toch eerder afwezig.

Verder ook wat rare twists en plotroutes, zoals de homeless gang die "the woman" achter zich aan krijgt. Het zijn dat soort zaken die niet echt een meerwaarde zijn voor deze film, anderzijds is het wel leuk om zien dat een sequel niet altijd meer van hetzelfde hoeft te zijn.

Darlin' is een film die netjes op zichzelf staat, ook wel werkt als sequel, maar het eerste deel niet echt benadert. Maar zeker wel de moeite om een keertje gezien te hebben.

avatar van John Milton
Ik heb The Woman niet gezien, maar dat hinderde niet had ik het idee.

Lauryn Canny zou wel eens de nieuwe Anya Taylor-Joy kunnen zijn. Gaan we meer van horen, verwacht ik.

avatar van joolstein
Hm, het is nu toch wel een vreemde horror-trilogie aan het worden? Of dit nu ook op een roman van Jack Ketchum is gebaseerd durf ik eigenlijk niet te zeggen. In totaal zijn er nu dus drie films: Offspring (2009), een rommelige (laten we zeggen) moderne exploitatiefilm, The Woman (2011), een vrij goede (cult) film, en nu dan deze 'Darlin' Ditmaal geregisseerd door Pollyanna McIntosh, de vrouw die ook in alle films 'The Woman' speelt.

Het verhaal begint een paar jaar na het einde van diezelfde 'The Woman' Wanneer wilde tiener Darlin 'naar een ziekenhuis wordt gebracht en vervolgens wordt overgedragen naar een katholiek verzorgingstehuis gerund door een bisschop en zijn nonnen. Als kijker kun je zien dat alhoewel ze onervaren is, Pollyanna McIntosh als regisseur over enig talent beschikt. Er zijn dan ook genoeg mooie beelden te vinden!

Het verhaal is echter nogal teleurstellend! Er wordt wel een poging ondernomen om de twee verhaallijnen (The Woman en Darlin) te combineren, maar dit is vrij slordig en verwarrend, en daardoor zit het een goede karakterontwikkeling in de weg. De beslissing om een ​​andere weg te kiezen respecteer ik, toch verlies de film grotendeels zijn kracht, omdat spanning en angst enigszins afwezig zijn voor horrorfans. Het einde is ook vrij tam in vergelijking met wat de film probeert op te bouwen.

De prominente rollen van McIntosh (ook de serie 'The Walking Dead') als de vrouw, Nora-Jane Noone (The Descent) als non Jennifer en vooral de zeer sympathieke uitvoering van Lauryn Canny als Darlin, zijn prima! Maar het acteerwerk is niet overal even sterk. Er is ook nog een knipper-met-je-ogen-en-je-heb-het-gemist-cameo van Lauren Ashley Carter, die Peggy Cleek speelde in de vorige film. Als mede ook producer en verantwoordelijk voor de eerste film Andrew van den Houten even is te zien als fotograaf.

Het is zeker geen slechte film: voor een eerste film toont Pollyanna McIntosh hier talent en begrijpt hoe een goede film eruit moet zien. Hoewel het verhaal beter had kunnen worden verteld, weet het met aardige effecten, prima beelden, een goede soundtrack en een paar toffe scènes, wel iets leuks te brengen

avatar van umbra
Bwa, paar leuke stukken in, maar veel te weinig en ook veel saai gedoe, het saaie heerste te veel. Dan vond ik 'The Woman' toch wel pak beter.

avatar van Rickyman
Wat jammer zeg, dit vervolg gaat nu op de serieuze toer, Lucky McKee's absurditeit is verdwenen en daar voor in de plaats krijgen we een traag drama, dat voornamelijk saai overkomt.
Het is verder niet slecht, het gegeven blijft bizar en ziet er verder wel mooi en degelijk uit, maar vond The Women toch ook beter. Véél leuker in ieder geval.
Krijg nu wel zin in een McKee..

"The Woman (2011)" vind ik gewoon een heerlijke Horror / Komedie film, maar zijn voorganger "Offspring (2009)" en dit vervolg vind ik gewoon vreselijke films. Ik vind dit persoonlijk ook niet echt een "Horror" film (is wel zo bestempeld), maar meer een "Drama" film (met veel gedoe over god en de duivel) met wat "Horror" erin, die voornamelijk overbodig is en ook wat te braafjes is.

In dit vervolg komen twee vrouwen ergens uit de bossen, die meer beest zijn dan mens. Ze zijn naakt, vuil en wild en ze praten niet, maar ze grommen. De jongste vrouw (Lauryn Canny), een meisje nog oftewel "Darlin", zo blijkt, wordt achtergelaten in een hospitaal. Een bisschop (Bryan Batt) ziet zijn kans schoon om hier een succesverhaal van te maken. Hij wil het wilde beestenmeisje namelijk omtoveren in een toonbeeld van vroomheid. De vrouw (Pollyanna McIntosh), even woest en verwilderd, die haar heeft grootgebracht, is echter vastbesloten om voor haar te komen, ongeacht wie haar in de weg probeert te staan.

Ik vond dit vervolg persoonlijk het minste deel tot nu toe (geen idee of dit het laatste deel is), want ik vond het verhaal (wat een heel klein beetje lijkt op "Carrie (1976)" van regisseur Brian De Palma en dat vanwege de roodharige "Darlin") saai en langdradig en het gedoe met de bisschop en diens nonnen vond ik behoorlijk stereotiep en zeker als een non, te weten Jennifer (Nora-Jane Noone) die voorheen een junkie was (ook zo lekker stereotiep), tijdens een kerkdienst op het einde zegt:

"This man abuses the children in his care !".

Je ziet van dit misbruik in de hele film niets, maar opeens blijkt "Darlin" zwanger te zijn en dit wordt na circa 70 minuten zichtbaar als ze bij de bisshop is, die wilt dat ze zich uitkleedt voor God en dan zien we voor het eerst haar zwangere buik (ze is er overigens niet blij mee en denkt dat de duivel de oorzaak is en daarom drinkt bleekmiddel). De voorbodes zoals overgeven en een non die haar buik aanraakt. waren wel al zichtbaar. Maar of de bisschop er de oorzaak van is, dat wordt nooit duidelijk en ook de andere jonge meiden geven geen signalen af.

Het verhaal gaat ook een beetje alle kanten uit en mist eigenlijk een richting, want buiten "Darlin" (die op een gegeven moment ook kan praten), de bisschop en de nonnen, hebben we natuurlijk ook nog te maken met "The Woman" die zich aansluit bij een groep alcoholische buitenstaanders (een vrouw die zich verbergt voor radiogolven, dakloze vrouwen en prostituees), die helemaal niets toevoegen aan het verhaal, en verder is er ook nog een homoseksuele verpleger, te weten Tony (Cooper Andrews), die zich ontfermd over "Darlin".

Ook het goor en het aantal slachtoffers in dit vervolg valt vies tegen en het komt vrijwel allemaal op conto van "The Woman", maar het heeft weinig tot geen impact, want zo vermoord "The Woman" een zwerver (die min of meer een vast klant was in het ziekenhuis), een politieagent (van wie ze daarna zijn pistool en bril afpakt), een dokter, een cliniclown, een man die een prostituee lastigvalt, een fotograaf en uiteindelijk ook de bisschop (met een vlaggenstok).

Oftewel allemaal mannen, dus het lijkt erop of Pollyanna McIntosh (die dit keer zelf de film regisseerde) iets tegen mannen heeft (is ze misschien lesbisch ?). Bij de meeste moorden (zeker in het ziekenhuis) heb je ook zoiets van "Waar was dat voor nodig ?" en "Waarom lijkt niemand zich iets van die moorden aan te trekken ?". Sommigen van deze moorden leveren ook wat zwarte humor op en dat laatste geldt ook voor de scène waarbij "The Woman" in de auto (voor het eerst) stapt van verpleger Tony die haar naar "Darlin" wilt brengen. Zover komen ze echter niet, want onderweg crasht de auto door toedoen van "The Woman".

Verder raakt "Darlin" in het klooster bevriend met zuster Jennifer (die haar ook leert praten) en de rebelse tiener Billy (Maddie Nichols) die graag rookt en naar muziek luistert op haar walkman (ondanks dat het verhaal zich afspeelt in de tegenwoordige tijd), maken we kennis met een tweeling (Allison Gobuzzi en Lauren Gobuzzi) die steeds gelijktijdig praten en ook wordt "Darlin" gedoopt (al dan niet tegen haar zin) en doet ze een biecht (daarbij zijn ook flashback beelden te zien van een jongen waar ze schijnbaar iets mee had en die ze gaat opeten) en daarbij gaat de bisschop bijna over zijn nek

Het laatste gedeelte van het verhaal speelt zich af tijdens een kerkdienst waarbij jongens en meisjes voor het eerste een hostie krijgen en "Darlin" staat ook op het punt om die te krijgen. Maar i.p.v. dat ze de hostie ontvangt (ze doet haar mond niet open) bijt ze een stuk uit de hand van de bisschop en kauwt ze er wat op, waarna ze het uitspuugt op hem. Daarna komt "The Woman" samen met groep buitenstaanders de kerk binnen waarbij de bisschop wordt gedood (de groep buitenstaanders vertrekt dan gelijk weer, want die willen er niets mee te maken hebben) en "Darlin" baart daarna nog een gezonde baby (ondanks dat ze vlak van te voren nog bleekmiddel heeft gedronken) en geeft die aan "The Woman" die ermee vertrekt en daarna is de film ook afgelopen.

Na het einde volgt de aftiteling en daarna zien we nog een korte extra scène met "Darlin" en Billy in de kerk en Billy heeft daarbij een stofzuiger in de hand (ze moet schijnbaar de kerk stofzuigen), waarbij ze uiteindelijk samen een soort van "I Want To Break Free" uitvoering doen van Queen in de kerk, maar die scène was waarschijnlijk vooral bedoelt om te laten zien dat "Darlin" niet dood is.

Ondanks dat Lauryn Canny's optreden als "Darlin" zeer verdienstelijk was en Pollyanna McIntosh het zeker ook niet slecht deed, heb ik me nauwelijks vermaakt met deze opvolger van "The Woman (2011)" en ik raad dan ook iedereen aan om alleen die film te kijken en niet naar "Offspring (2009)" en "Darlin' (2019)". Want heb je eenmaal "The Woman (2011)" gezien en heb je ervan genoten zoals ik, dan vallen de andere twee films gewoon erg tegen.