• 8.607.857 stemmen

Met onder meer: Amy Hargreaves, Pollyanna McIntosh en Art Hindle

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Offspring

De voorloper van The Woman (2011). Amy Halbard en Claire Carey zijn ontvoerd door een stel moordlustige kannibalen en het enige wat zij nu willen is overleven. HIernaast zullen zij ook nog eens hun kinderen moeten proberen te beschermen tegen de gevaarlijke vleeseters.

image

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Onderhond schreef:

Maar de regie ... pfffffrt. Doet denken aan die "grimmige" jaren '70 treut. Films als Chainsaw Massacre of zelfs Cannibal Holocaust. Vreselijk lelijk in beeld gebracht. Ook de muziek wordt enorm slecht gebruikt, terwijl er toch echt veel potentieel inzat. Echt niveautje TV-film.

Dit, de aanwezigheid van Pollyanna McIntosh en het feit dat dit de proloog is voor The Woman maken me toch wel nieuwsgierig...

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Intro en de soundtrack lijken wel wat op TCM, inderdaad. Visueel misschien ook wel een beetje; simpel maar doeltreffend, alleen is TCM toch echt een stuk mooier.

De kannibalenfamilie is een lekker naar stelletje, beetje gekleed als oermensen, compleet met leuke kettinkjes enzo. ''Bespottelijk goedkoop'' en ''amateuristische Flintstones'', werd hier eerder gezegd. Ik vind het niet ondenkbaar dat een verwilderde familie er zo bij zou lopen, en duur hoeft je kleding dan niet ook te zijn...

De opening (na het intro dus) is al meteen leuk: een dronken moeder komt thuis van een avondje stappen en treft het gezelschap in haar keuken tijdens het kokkerellen. Ze schreeuwt niet meteen zoals je zou verwachten, maar neemt het eens in volle afschuw goed in haar op. En dan... juist, dan wél... Tsjak.

Dan volgt toch een wat soapy stuk, dat dienst blijkt te doen ter info naar het einde toe, dus sla je er maar doorheen. Gevolgd door een uitgebreide hitch hike & pick up scene, die ook meer betekenis krijgt naar het einde toe. En dan breekt het weer aardig los, met flink wat gruwelpraktijken, uitgevoerd met een bepaalde nuchterheid of nonchalance, beetje lastig te benoemen; het is tamelijk gruwelijk bij momenten, maar ook weer droogjes, zoals The Woman die even een achillespees doorsnijdt van een slachtoffer dat ze 'later wel even op zullen halen'. De gore is prima te doen, ook al is het inderdaad gewoon low budget werk.

Ik kan me voorstellen dat zulke Flintstones je gewoon aan moeten spreken, ik vond ze, in combinatie met hun vrij nuchtere werkwijze, zeker guitig. En wanneer je dan een ''Heeeeere's Johnny''-moment krijgt, dan hoor je natuurlijk: ''Hehhuh! hjjjjhhuh!'' En ook verder is het qua dialogen 'verhaal'(nou ja, in hoeverre is het dat)ontwikkeling best fris, beetje offbeat.

Houden we nog over het acteerwerk: weinig bijzonders, zo gemiddeld, maar bevredigend. Zoals The Woman hier tekeer gaat, is wel ietsje bleker vergeleken met The Woman (2011). Ja, leuk, al met al, en Pollyanna McIntosh is in een paar dagen uitgegroeid tot een bescheiden heldin.

3,0*.

avatar van mrklm

mrklm

Een groepje kannibalen - veelal kinderen - terroriseert een jonge familie. Dat is zo'n beetje het plot van deze film, dat een merkwaardig, maar intrigerend uitgangspunt heeft. De eerste verschijning van de kannibalikids is best huiveringwekkend, maar het ontbreekt deze film aan een fatsoenlijke special effects-designer, waardoor de gore [met name de rondslepende afgekauwde armen en benen] niet overtuigend is. Met iets meer budget - make-up en kostuums zijn ook voor verbetering vatbaar - had dit een bescheiden klassieker kunnen zijn. Niet helemaal geslaagd dus, deze horrorfilm, maar Andrew van Houten heeft in ieder geval een oprechte poging gedaan om het genre in een andere richting te sturen.

Theunissen

Dit is natuurlijk geen concertregistratie van de Amerikaanse punkrockband "The Offspring", maar dit is de voorloper van het heerlijke (althans voor liefhebbers van het genre) "The Woman (2011)", die ik afgelopen week nog eens herzien heb (ze zonden hem namelijk uit op "Film1").

Helaas kan ik deze voorloper niet als heerlijk beschouwen (ondanks dat er regelmatig wat goor in te zien is, vond ik het getoonde veel te weinig en ook te slap), want ik vond dit vooral een gemiste kans. Deze film had men namelijk heerlijk goor en met veel geweld kunnen verfilmen (zeker als op een gegeven moment twee vrouwen en een man worden gevangen genomen door de moordlustige wilden), maar dat heeft regisseur Andrew van den Houten dus niet aangedurfd en misschien heeft dat ook te maken met budgettaire redenen, want alles in deze film zag er zeer goedkoop uit.

In dit verhaal draait het om een verwilderde clan (spreken hun eigen taal en hebben vreemde rituelen met veelal geseling), onder leiding van "The Woman" (Pollyanna McIntosh), die sinds 1858 de noordoostelijke kustlijn van Amerika en Canada terroriseert. De verwilderde clan heeft het vooral voorzien (als voedsel) op gezinnen met baby's en dit keer het gezin Halbard, bestaande uit moeder Amy (Amy Hargreaves), vader David (Andrew Elvis Miller) en hun babydochter Melissa (Emma Elizabeth Messing). Dit gezin krijgt bezoek van vriendin Claire (Ahna Tessler) en diens 8-jarig zoontje Luke (Tommy Nelson) die net heeft gebroken met haar man Stephen (Erick Kastel) vanwege geweldpleging (hij heeft haar mishandeld en Luke heeft dat gezien). Stephen laat het daarbij niet zitten en wilt verhaal komen halen.

Ondanks dat het verhaal nog geen 80 minuten duurt bevat het te veel subplots (o.a. over voormalig politieagent George Chandler, die wordt ingeschakeld door de lokale politie omdat hij eerdere ervaring heeft opgedaan met de verwilderde clan) en zitten er ook wat overbodige scènes in die de film niet goed doen. Een voorbeeld van zo'n overbodige scène is de mooie liftster Susan (Jana Veldheer) die wordt opgepikt door Stephen die tijdens het rijden alcohol drinkt. Als hij ook nog eens Susan seksueel lastig valt (beledigd haar, noemt haar o.a. "Suzie Cream-cheese" en zegt "Lazy Susan, your boyfriend do all the work.", en grijpt haar bij de borst), is zij het zat en stapt ze uit. Daarna komt Susan helaas ook niet meer in het verhaal voor.

De opening van het verhaal was nog veel belovend, want daarin zien we een halfnaakte verwilderde vrouw (Leigh Feldpausch) zichzelf slaan met een tak en wordt een dronken vrouw (Kelly Carey) en diens baby afgeslacht (wordt helaas niet expliciet getoond) door verwilderde kinderen (die zich van te voren tegoed hebben gedaan aan haar babysitter) en als de politie dan komt voor onderzoek, wordt er gezegd:

"Cause of death ? Hell, George, they ripped her heart out."

Daarna maken we kennis met gezin Halbard, Claire en diens zoontje Luke die een verrekijker krijgt om mee te spelen (gebruikt hem o.a. in een boomhut die hij vindt in het bos) en na circa 30 minuten zien we voor het eerst Pollyanna McIntosh in beeld als "The Woman". Niet snel daarna valt de clan in de avond aan en daarbij wordt David afgeslacht (o.a. worden zijn organen uit zijn lichaam getrokken), wordt Amy meegenomen en weten Claire, Luke en Melissa te ontkomen (verstoppen zich in eerste instantie in de boomhut). Net snel daarna komt Stephen aan die ook belaagd wordt door de clan, maar hij weet te ontkomen in de auto.

Die aanval is al een goed voorbeeld van een gemiste kan, want behalve wat goor van de afgeslachte David valt er eigenlijk weinig te genieten en zelfs niet als men Amy in hun handen krijgt, waarbij het lijkt dat ze verkracht gaat worden (maar dat gebeurt dus niet). Uiteindelijk belanden zowel Amy, Clare en Stephen (die gewond is geraakt door "The Woman"), in de grot van de clan (waar zich ook hun neukslaaf bevindt, maar buiten het één keer neuken van een verwilderde vrouw, beter gezegd de vrouw neukt hem, en het verwonden van "The Woman" met een mes, doet hij niet veel) en toen dacht ik "nu gaat het gebeuren".

Maar ook dat valt best vies tegen want dan wordt Amy gedwongen om borstvoeding te geven aan een baby van de clan die zichtbaar pijnlijk zuigt aan een borst van Amy en Claire (die zich flink verzet) wordt uitgekleed (daarbij is ook wat naaktheid van haar te zien), waarna ze gebeten wordt door de clan die iets van metaal in een mond hebben gestopt. Dit bijten wordt echter niet expliciet getoond (zag er natuurlijk wel bruut uit, maar ik wil dan ook alles expliciet in beeld zien) en op een gegeven moment vroeg ik me af "bijt die man nu in haar vagina of in haar been ?". Met Amy en Stephen gebeurt eigenlijk niets en de laatste kijkt alleen maar verlekkerd toe en geniet van de gruwelijke en provocerende behandeling die zijn gehate vrouw krijgt (hij komt meer over als een monster dan de clan).

Als Amy dan dreigt om de baby van de clan te doden en vrij snel daarna George binnenkomt die begint te schieten (en daarbij zelf gedood wordt) is het alweer snel over met de pret die in mijn ogen eigenlijk nooit echt begonnen is. Daarna zien we nog dat Stephen zijn verdiende loon krijgt (wordt namelijk onthoofd door "The Woman"), dat de neukslaaf wordt gedood door "The Woman" (omdat die haar stak met een mes, maar waarom is me onduidelijk) en dat Luke nog een kind van de clan dood in de boomhut die het voorzien heeft op baby Melissa. Dus uiteindelijk worden alleen de mannen (de politie wordt namelijk ook uitgeschakeld door de clan) gedood en weten de vrouwen en de kinderen het te overleven. Oftewel de clan bestond eigenlijk alleen maar uit watjes en wat dat betreft krijgt "The Woman" dan ook in eerste instantie haar verdiende loon in het veel betere "The Woman (2011)".

Al met al een zeer matige Horror film (de voorloper van "The Woman"), die had kunnen uitgroeien tot een cultklassieker (dat is nu "The Woman" geworden), maar daarin jammerlijk faalde door geen lef te tonen. Het enige lichtpuntje is het buitengewone en toegewijde optreden van de Schotse actrice Pollyanna McIntosh als "The Woman", de leider van de clan. Pollyanna McIntosh speelt de rol in "The Woman (2011)" opnieuw en regisseerde het vervolg "Darlin' (2019)", dat ik vanavond misschien ga bekijken.

avatar van Basto

Basto

Kinderkannibalenfilms, wie is er niet dol op?

The Offspring is een van de betere in dit tegenwoordig zo populaire genre. Een groep verweesde kinderen moord, hakt, snijdt en smult er vrolijk op los in dit bijzondere antropologisch drama.

Maar in de narcistische vrouwenmishandelaaar, het had een rol van Baudet kunnen zijn, treffen ze een waardige tegen/medestander. Er voltrekt zich vervolgens een ingenieus spel vol egoïsme, manipulatie en verraad met een verrassend en bevredigend einde.

Een van de betere kinderfilms van de afgelopen jaren!

Film zat als extra op de blu ray uitgave van The Woman van Arrow. Dank daarvoor.

Dikke 4*