Misbehaviour (2020)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Historisch

geregisseerd door Philippa Lowthorpe
met Keira Knightley, Gugu Mbatha-Raw en Jessie Buckley

Het verhaal speelt zich af tegen de achtergrond van de Miss Worldverkiezing in Londen in het jaar 1970. Rond diezelfde tijd is er de vrouwelijke vrijheidsbeweging die de wedstrijd als kleinerend voor de vrouwelijke sekse beschouwt. De groep weet tijdens de live uitzending het podium te bestormen. Wanneer de show daarna zijn einde nadert, wordt het duidelijk dat niet de Zweedse lieveling, maar Miss Grenada, de eerste niet-blanke vrouw, tot Miss World verkozen wordt.

Vanaf 27 augustus in de bioscoop (Paradiso Entertainment Nederland)

avatar van macrobody
Waarom heeft het 50 jaar moeten duren voordat er hier een film over gemaakt is? Waarschijnlijk omdat het totaal niet interessant genoeg was. Maar ja, de creativiteit is geen top prioriteit meer in de film wereld lijkt het wel. Ik kan zo gauw ook niets verzinnen waarom je deze film zou moeten kijken behalve voor tijdverdrijf. Matig.

avatar van Collins
In 1951 organiseerde de Engelsman Eric Morley voor het eerst een wedstrijd in badpak voor dames afkomstig uit verschillende landen. Het evenement zou eenmalig plaatsvinden en was bedoeld als reclamebord om de introductie van de bikini te ondersteunen. Morley zag er meer in en besloot er een jaarlijks evenement van te maken dat met de naam 'Miss World‘ werd behangen. Wat tegenwoordig door velen als een verachtelijke vleeskeuring wordt beschouwd, was jarenlang een succesvolle show voor het hele gezin en werd zelfs mondiaal op tv uitgezonden.
De verkiezing van 1970 is het onderwerp van deze film. Een spectaculaire verkiezing met (voor het eerst) een zwarte winnares en tevens een verkiezing die werd ontsierd door protestacties van de strijdvaardige vrouwenbeweging. De film die al die turbulentie 50 jaar na dato vastlegt, is laagdrempelig, vraagt weinig concentratie en zet (ondanks de politieke beladenheid en de roerigheden eromheen) absoluut niet aan tot contemplatie.
De film vertelt gewoon een amusant verhaaltje dat een chaotisch inkijkje geeft in de Women‘s Liberation Movement. Een amusant verhaaltje dat een stressvol nkijkje geeft in de organisatie van een Miss World verkiezing. En een amusant verhaaltje dat een voorspelbaar inkijkje geeft in de sfeer van haat en nijd die er achter de schermen tussen de schone vrouwen heerst.
Ook een film met amusante eendimensionale personages die worden vorm gegeven door behoorlijk acteerwerk van mensen als Keira Knightley, Jessie Buckley en Greg Kinnear. Vooral de weergave van Bob Hope door laatstgenoemde is regelmatig goed voor een grijns. Kinnear vertolkt Bob Hope als een sneu individu. Ik ben niet erg bekend met Bob Hope, maar lees wel eens vluchtig iets over kleinzielig verwend gedrag van de zogenaamde Hollywood sterren in het algemeen. Laat ik stellen dat ik de waarheidsgetrouwheid van zijn vertolking meteen geloofde.
De film is eigenlijk weinig bijzonder.De film laat aan de ene kant het kamp van de voorstanders van Miss World zien en aan de andere kant het kamp van de tegenstanders. Leuk bedacht en als kijkbaar verhaaltje niet eens onaardig, maar veel meer dan leuk onschuldig amusement levert de confrontatie tussen de twee werelden niet op. En dat is dus gewoonweg erg weinig.

De tijd en de beweging is interessant genoeg om een spannende film te maken: de vrouwenbeweging, de anti-apartheid beweging, de fraude rond deze verkiezing waar naar gehint wordt en het commerciële circus op zich. Het idee om een beperkt aantal vrouwen van een beperkt aantal landen mee te laten doen aan modellenwedstrijd en dat zo belangrijk te maken dat daar een aardige cent mee verdient kan worden. In de film is het allemaal erg eendimensionaal en lijkt deze juist nu uit te komen, omdat het 50 jaar geleden is. Slap verhaal.

avatar van mrklm
Onderhoudende maar oppervlakkige film neemt teveel hooi op de vork door het verhaal rondom de roemruchte Miss World-verkiezing vanuit zoveel mogelijk perspectieven te vertellen. Voor een verhaal over vrouwen die de gevestigde orde op wilden schudden is het ronduit dat de makers duidelijk hun best hebben gedaan om niemand teveel op de teentjes te trappen.

De Miss World-verkiezing van 1970 is niet alleen de geschiedenis in gegaan vanwege het protest van de vrouwenbeweging waarbij ze de prijsuitreiking verstoorden en co-presentator en komiek Bob Hope voor schut zetten, maar ook omdat de hoofdprijs voor de eerste keer ging naar een zwarte vrouw. De rol van Pearl Janssen, de eerste zwarte vrouw die Zuid-Afrika (of Afrika-Zuid) vertegenwoordigde, bleek eveneens van groot historisch belang en gaf haar in eigen land een heldenstatus die ze 50 jaar later nog steeds heeft. Het is volkomen terecht dat deze film het verhaal niet volledig vertelt vanuit het perspectief van de vrouwenactivisten onder leiding van Sally Alexander [Keira Knightley] en Jo Robinson [Jessie Buckley]. De aandacht voor de kandidaten geeft een evenwichtiger beeld van de Miss-Verkiezing, dat voor de deelneemsters een kans was om hun land op de kaart te zetten en internationale vriendschappen te sluiten. Onder de kandidaten lijkt afkomst en huidskleur er niet toe te doen: ze doen de limbo, dansen samen de salsa en hebben achter de schermen de grootste lol met elkaar.

Het grote manco is dat scenaristen Rebecca Frayn en Gaby Chiappe het nodig vonden om de rollen van figurant Bob Hope [een weinig overtuigende Greg Kinnear] en organisator Eric Morley [Rhys Ifans, wel in vorm] uit te vergroten en daarmee de dramatische opbouw te vaak verstoren. Hope en Morley belichamen weliswaar het seksistische klimaat waartegen de vrouwenbeweging in opstand kwam, maar regisseur Philippa Lowthorpe laat teveel kansen liggen om dat seksisme op een andere, meer indringende manier te tonen, vooral tijdens de finale van de Miss Verkiezing zelf. In juli zond de BBC een uitstekende documentaire uit over hetzelfde onderwerp. Die film is beduidend beter en leerzamer dan deze teleurstellende reconstructie.

avatar van HK Senator
De zoveelste film over vrouwenemancipatie. Niks mis mee op zich. Gelukkig ontvouwt de film zich niet als een feministisch pamflet maar laat ook de andere kant zien. Het Miss world circus heb ik nooit begrepen. Maar het is wel een feit dat veel vrouwen het nu eenmaal leuk vinden om mooi gevonden te geworden. Ik denk niet dat iemand dat kan ontkennen. Naast de feministische club die de MW verkiezing verstoort worden ook de deelnemers uitgebreid in beeld gebracht. Voor velen van hen is het een kans. Een kans de dagelijkse sleur te ontlopen, zich te ontdoen van hun afkomst en te laten zien dat ze als vrouw ook in de spotlights kunnen staan. Voor hen is het meedoen ook een form van emancipatie...

Je kijkt hem af en daarmee is alles bijna gezegd behalve dan dat het letterlijk geen mooie cast was. En dan nog Greg Kinnear als mislukte Bob Hope dat kon echt niet.

avatar van BlueJudaskiss
Vreselijk saaie en vooral langdradige film - waar ik had gehoopt op een tweede Pride kreeg ik nu een film die stijf staat van de mannenhaat en stereotype personages. Rhys Ifans vond ik nog het meest fijne personage, hoewel ik me afvraag of dat de bedoeling was van Lowthorpe.

Personages van de activistes: vreselijke mensen, zich zwelgend in hun eigen gelijk en wáág het niet om je van de zelfopgelegde regels binnen het wereldje af te wijken want je krijgt het te horen. Tof dat deze personen de vrouwenbeweging (meer) op de kaart hebben gezet, maar ik heb met kromme tenen zitten kijken.

Wat ik ook miste: focus. Ging het om de activisten? De aanstaande missen? De thuissituatie van het personage van Keira? Of ging het om Bob Hope, blijkens dat verhaaltje met die aanstaande secretaresse? Er werd nergens naartoe gewerkt, ik snapte eigenlijk ook het probleem niet. Ja, Bob Hope is een zak hooi, maar die kwam later pas en ik vroeg me af in hoeverre de activisten van zijn aanwezigheid af wisten. Die miss-verkiezing had inderdaad vormen van een vleeskeuring, maar tegelijkertijd leken het personage van Ifans en zijn vrouw het met aardige bedoelingen in elkaar proberen te zetten en de missen zelf zagen ook hun kansen liggen. Ik wist niet waar we naar toe aan het werken waren.

Oh, en inderdaad: Greg Kinnear als Hope sloeg natuurlijk als een tang op een varken.

Vreselijke film.

avatar van Mads Smikkelsen
Zonde v d tijd

avatar van Walter S.
Ik vond het allemaal reuze meevallen, sluit me aan bij de recensies in de krant die deze film niet, itt een aantal hier, afkraakten. Er wordt niet echt stelling genomen, maar dat hoeft ook niet. Er wordt een verhaal verteld, bedenk zelf maar wat je vindt van de MW verkiezing of van de women's liberation, prima toch? Verder gewoon best een aardige en onderhoudende film.

avatar van Actarus
Nou nou nou, had me helemaal niet verwacht aan zo'n slechte reviews hier...
Als man zijnde voelde ik me helemaal niet aangevallen door deze licht 'feministische'' film...Dit door de goede balans van voor en tegenpolen, en het uitwerken ervan. Enkele schitterende vertolkingen van die moeder en de vrouw van Hope, echt van genoten, een lach, een traan...mooie scenes bij....3,75*