Répertoire des Villes Disparues (2019)

Alternatieve titel: Ghost Town Anthology

Canada
Drama / Fantasy

geregisseerd door Denis Côté
met Robert Naylor, Josée Deschênes en Jean-Michel Anctil

In het afgelegen dorpje Irénée-les-Neiges, met slechts 215 inwoners, komt Simon Dubé bij een auto-ongeluk te overlijden. De omstandigheden van deze tragische gebeurtenis wordt amper besproken tussen de dorpelingen. Sinds het ongeluk heeft de familie Dubé, de burgemeester en enkele zonderlingen geen besef van tijd meer. In deze zwarte periode verschijnen vreemdelingen in het dorp. Wat hebben deze onbekenden hier te zoeken?

Teaser

avatar van tbouwh
Ga ik toch maar 'es m'n eerste film van deze regisseur bekijken. Curling destijds nog laten schieten.

Viel me helaas nogal tegen.
Een erg naargeestige sfeer en een doelloos plot, met een wat (te) uitleggerig einde. Het had wel wat Lynchiaanser of absurdistischer gemogen.
Beetje Bruno Dumont achtig, maar mist echt interessante personages.
Stylistisch ook niet zo boeiend, dus het was een lange zit. Curling (2010) vond ik toch wel een stuk beter en interessanter, maar dat was ook een vage film.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Intrigerend vond ik het wel en het eerste kleine uur erg goed, alleen als de film directer wordt laat hij ook gelijk heel wat steken vallen. De bijeenkomst waarop besproken wordt wat er aan de hand is vond ik tenenkrommend en veruit de slechtste scene uit de film. Een scene die alles explicier uitlegt en nog wat matig uitgewerkte andere zaken (zoals stad vs platteland) heel erg nadrukkelijk benadrukt. Draait daarna wel enigszins bij, maar een flink deel van mijn interesse was ik daarna wel kwijt.