L'Intervention (2019)

Frankrijk / België
Actie / Oorlog

geregisseerd door Fred Grivois
met Alban Lenoir, Olga Kurylenko en Kevin Layne

1976. Somalische rebellen kapen een schoolbus met 21 Franse kinderen en een Amerikaanse leraar en rijden ermee naar een niemandsland, op de grens tussen de Franse kolonie en Somalië. De Franse kapitein André Gerval is geroepen om een klein team van elite sluipschutters te leiden om in het geheim een reddingsactie voor te bereiden. Wanneer de diplomatie tot stilstand komt en de tijd opraakt, nemen Gerval en zijn team de verantwoordelijkheid voor het uitvoeren van een simultane sluipschutteraanval van 5 personen om de kinderen en hun leraar veilig naar buiten te brengen.

avatar van james_cameron
Middelmatig aktiedrama, met vooral een slappe eerste helft, vol ongeloofwaardige personages en overdreven dialogen. Zodra het zootje ongeregeld op de plaats van bestemming is aangekomen wordt de film gelukkig een stuk beter (en vooral spannender). Eén en ander werkt dan kunstig toe naar een spectaculaire en bevredigende finale. Dat maakt een hoop goed, maar toch blijft het gevoel knagen dat hier veel meer in had gezeten.