IO (2019)

Alternatieve titel: IO: Last on Earth

Sciencefiction / Drama

geregisseerd door Jonathan Helpert
met Margaret Qualley, Anthony Mackie en Danny Huston

De tiener Sam is één van de laatste overlevenden die zich op de aarde bevindt. Er rest nog een laatste shuttle die de planeet zal verlaten en Sam staat voor een moeilijke beslissing. Ze wil graag de enige, weliswaar giftige, planeet die ze haar thuis kan noemen genezen, maar daarvoor moet ze snel zijn. Als de shuttle vertrekt blijft ze immers alleen achter.

Vond dit maar een saaie film, ondanks de goede vertolking van de hoofdactrice.
Maar de prent is helemaal niet boeiend, oervervelend zelfs.
Heb hem uitgekeken, maar het heeft me moeite gekost.

avatar van IH88
“We have learned to fear our planet and fled to the stars in search of a new one. But the fascination for other worlds could not turn my eyes away from the beauty of our home.”

Aardige film. IO is meer een dramafilm dan sci-fi, en mensen die dat liever andersom hadden gezien zullen teleurgesteld zijn. Maar ik vond het verhaal rond Sam wel interessant, en Qualley acteert ook goed. Het probleem van de film is dat het script te veel steken laat vallen en dat de onderliggende boodschap – we moeten zo lang mogelijk blijven vechten voor het leefbaar houden van onze planeet- pas op het laatst echt goed naar voren komt. Ik had graag willen zien hoe het nu verder gaat met Sam en Micah (Mackie), en de film eindigt net op het moment dat het interessant begon te worden.

avatar van Zwolle84
Zoals wel vaker tegenwoordig op MoMe wordt het publiek te zwart-wit weggezet: valt deze film je tegen, dan houd je alleen van goedkope popcornknallers (laten we dan ook gelijk Marvel erbij halen, dan scoren we nog wat makkelijke hartjes).

De insteek van deze film vind ik wel degelijk erg sterk. Sci-fi hoeft zeker niet explosief en bombastisch te zijn; liever niet zelfs. Het sombere, The Road-achtige sfeertje spreekt me juist erg aan. Past ook uitstekend bij zo'n boodschap, die best wat nuchterheid en focus op drama kan gebruiken. Sci-fi en realiteit raken elkaar immers steeds meer en de gevaren die worden geschetst zijn goed in te denken.

Het probleem met IO is alleen dat de spanningsboog niet vastgehouden wordt. Trek je niet de flashy trukendoos open, dan moet het fundament erg sterk en scherp zijn. En dat is het hier niet. De dialogen overtuigen net niet, beeld en geluid zijn degelijk, het acteerwerk is prima maar weinig opvallend.

Allemaal niet slecht, maar bij elkaar opgeteld is het wel allemaal wat vlakjes. Een beetje grijs. En heb je toch gewoon wéér een Netflix-prent te pakken die niet overtuigt, al valt de steeds vaker richting underground verschuivende aanpak van ze te prijzen.

Zwolle84 schreef:

Dat lees je er toch echt zelf in. Maar het is wél die groep die veel vaker dit soort films gaat kijken én zorgt voro de lage score. Wil alleen niet zeggen dat wanneer je een lage score geeft, je tot die groep behoort natuurlijk.

avatar van Donkerwoud
Kun je nog wat van die ondergewaardeerde genrefilms noemen? Heb nu ook netflix en ben altijd te porren voor impopulaire films.

avatar van Zwolle84
Onderhond schreef:

Maar het is wél die groep die veel vaker dit soort films gaat kijken én zorgt voor de lage score. Wil alleen niet zeggen dat wanneer je een lage score geeft, je tot die groep behoort natuurlijk.

Dat tweede is wel een goede toevoeging dan, want tussen de regels door las ik vooral dat eerste in je betoog. En daar had ik dan een 'ik draag ook bij aan de lage score maar behoor niet tot dat publiek' tegenin willen brengen, maar die maai je nu vakkundig voor m'n voeten weg.

avatar van remorz
Zwolle84 schreef:

Je stemt momenteel bovengemiddeld, wel

avatar van Qt1969
Ik heb hem net gekeken. Ik schrijf nooit iets over een film maar dit vond ik wel echt de meest saaie film die ik gezien heb. Viel ook de hele tijd in slaap. Was ik maar in slaap gevallen dan had ik mijn tijd beter besteed.