IO (2019)

Alternatieve titel: IO: Last on Earth

Sciencefiction / Drama

geregisseerd door Jonathan Helpert
met Margaret Qualley, Anthony Mackie en Danny Huston

De tiener Sam is één van de laatste overlevenden die zich op de aarde bevindt. Er rest nog een laatste shuttle die de planeet zal verlaten en Sam staat voor een moeilijke beslissing. Ze wil graag de enige, weliswaar giftige, planeet die ze haar thuis kan noemen genezen, maar daarvoor moet ze snel zijn. Als de shuttle vertrekt blijft ze immers alleen achter.

pmaj663399 schreef:
Wat een zit om deze film uit te kijken, slaapverwekkend, nergens ook maar greintje spanning.

Hhahahaha ik heb de film net gezien , en dacht hetzelfde.

Slaapverwekkende film, die nergens boeit. Het einde zag ik aankomen.
Ik was blij als ik moest plassen, dan gebeurde er nog wat.

umbra schreef:
Eerst en vooral *kwijl* Margaret Qualley En Netflix weet me toch vaak te boeien met hun scifi-films/series, ook deze keer. Scifi, niet in de betekenis van overloed aan CGI en special effects nzo, maar meer puur in het verhaal en de situatie. Lekker desolaat filmpje. Ik hou hier wel van.

Ik begrijp niet wat je goed aan de film vindt...Raadsel.Gaaaap Maar ieder zijn smaak....En wat lees ik dat toch vaak, dat mannen uit hun dak gaan bij "a girl next door' in een film ..Margaret Qualley....Wie?? Niks bijzonders.

frans123 schreef:

Geeft niet dat je dat niet begrijpt, niet van wakker liggen. U hebt over de ganse lijn een totaal andere mening dan mij over de film en actrice. Dat jij dat extra in de verf wil zetten, moet jij weten

avatar van blurp194
Hipster-sf.

Qua stijl, vormgeving en locaties is het allemaal wel precies goed. En het verhaal past ook vrij aardig in de doemdenkerige klimaatsfeer (waar ik overigens wel achter sta, grotendeels). Jammer wel dat het verhaal ook wat rammelt, en dat het wat zouteloos en wat al te sloom verteld wordt. Met dan nog wat drama dat nou niet echt op een goed moment komt voor mijn gevoel, met de storm en de dode bijtjes. En het motief met de ontbrekende vader, nog zoiets. En het ontbreekt wellicht ook wat teveel aan een evil tegenpartij.

Toch, heel slecht vind ik het dan ook allemaal weer niet. Voor een avond in de bioscoop is het wel veel te mager, maar tussen de series door op Netflix, mwah. Het kan erger.

avatar van mjk87
Vreselijk saai en langdradig. Weer zo'n typisch filmpje met een production design en thema's rond klimaat/milieuvervuiling die we inmiddels wel kennen en deze film voegt er weinig aan toe. Het ziet er allemaal wel oké uit, maar inmiddels is dit vrij bekende koek waar deze film weinig aan toevoegt. Ook het verhaal niet. Acteurs doen het maar matig en lijken te slapen en de filosofische beslommeringen konden me maar matig boeien. Slecht is de film niet, maar leek wel ellenlang te duren. 1,0*.

Na Close wederom zo'n Netflix productie dat op lopende band werk begint te lijken. Dit verhaal a la 'I am Legend' (uit het Apocalyptische filmgenre) was prima voor een toneelstuk maar voor een film veel te lucht. In ieder geval had men geen groot budget nodig om de (slechts 2 !) acteurs te betalen.

umbra schreef:

De 1 -en vliegen hier om je oren....

frans123 schreef:
De 1 -en vliegen hier om je oren....

Dus het gross heeft gelijk? Smaak is uiterst subjectief, al goed Er bestaat geen juiste score/mening.

avatar van RuudC
Mja, ik snap de lage cijfers wel. De film is traag, zo goed als spanningsloos en moet het vooral van de dialogen en de plaatjes hebben. Het scifi-aspect spreekt mij persoonlijk wel aan. Het probleem in mijn ogen is dat de film veel potentie heeft, maar dat Helpert de kunde behoorlijk mist om het eruit te halen. Als drama kan IO heel goed werken, maar er worden echt verkeerde keuzes gemaakt. De climax het onvermijdelijke afscheid pakt totaal verkeerd uit, maar ook de hele aanloop ertoe klopt niet. Toch heb ik wel mooie dingen gezien, zoals de decors. Vandaar een zesje.

danuz schreef:
Wow, IO is blijkbaar echt bij het 'verkeerde' publiek terecht gekomen. Want geef toe, op zich valt de film toch perfect in het rijtje van films die het randje tussen genrefilm en indie opzoeken? Vond het zelf geen topper, maar verbaas me toch dat dit unaniem zo slecht beoordeeld wordt..

Dat klinkt wel wat elitair wat je nu zegt, maar misschien bedoel je het niet zo.
Films die 'het randje tussen genrefilm en indie opzoeken' daar ben ik erg voor.
Jos Stelling en Peter Greenaway films vinden vast ook alsmaar het verkeerde publiek.

avatar van danuz
Niet elitair bedoeld hoor. Meer verbaasd dat precies deze film zo laag krijgt, alhoewel ik nu zie dat dergelijke films als Into the Forest en It Comes at Night ook niet al te hoog scoren.

avatar van mikey
Dat zijn ook geen beste ‘indie’ films. Of deze post apocalyptische gebeurtenissen nou hype is of indie... i dont know. Ik denk het eerste.

avatar van arno74
Post apocalyptische films heb je altijd al gehad, en zoveel komen ook weer niet uit, hype zou ik het niet noemen. Maar indie zeker niet, als iemand commercieel is dan is dat Netflix wel. Zo'n film als IO kost waarschijnlijk relatief weinig om te produceren. Binnen Netflix is elke nieuwe film een nieuwe hype.

umbra schreef:

Alleen de tijd zal het uitwijzen maar ik denk niet dat IO veel zal betekenen in de geschiedenis van de film. Als er uiteindelijk maar een handvol mensen zijn die IO prachtig vinden, dat zegt dat toch iets over kracht van de film, of juist het gebrek daaraan.

AC1 schreef:

Alleen de tijd zal het uitwijzen maar ik denk niet dat IO veel zal betekenen in de geschiedenis van de film. Als er uiteindelijk maar een handvol mensen zijn die IO prachtig vinden, dat zegt dat toch iets over kracht de film, of juist het gebrek daaraan.

Maakt toch niet uit, geschiedenis is vergane tijd en die is ook voor iedereen anders, wat ie daaruit meeneemt. Al vind 99% een film maar niets, als jijzelf er van genoten hebt, wat is dan de meerwaarde van de anderen hun volledig andere filmervaring, naast jouw kijkervaring, niets toch dat je je steeds moet verantwoorden?

avatar van macrobody
Weer zo'n NetFlix misbaksel. Probeert diep filosofisch te zijn maar uiteindelijk is het gewoon een goedpratertje voor de geo-engineerings bezigheden van NASA en kornuiten.

"An unexpected change in atmosphere composition," they said.

Dat is inderdaad wat we gaan horen, maar niets is minder waar want:

A few scientists predicted what would happen.

Dus zo unexpected is het niet. Zo ook zijn er nu enkele figuren die het van de daken schreeuwen maar niemand wil luisteren. De openingszin is dan ook doeltreffend:

It's like we were doomed to destroy our planet.

En zo is het. Loot, pillage and plunder zoals Dane Wiggington zou zeggen. Daar zijn we goed in. Jammer dat ik 96 min aan deze film verspild heb. Bah.

Maakt toch niet uit ...

Het maakt uiteraard niet uit voor jouw plezier maar het maakt wel iets uit. Als niemand over bijvoorbeeld Vincent Van Gogh zou spreken dan zou alle generaties die erna zijn gekomen hem nooit ontdekt hebben. Het is omdat hij voortdurend wordt geloofd dat zijn werken niet vergaan. Uiteindelijk maakt uit voor ons allemaal. Als kunst blijft 'leven' vind ik dat op zich toch een waardemeter.

AC1 schreef:

Vincent wie? U verhaaltje over kunst boeit mij dan weer niet. Voor mij zijn scores en recensies meestal geen meerwaarde, slecht is voor de een iets goed en vise versa. Hoe de mainstream denkt evenmin, eigen beleving en ervaringen daar moet je het mee doen. Over zaken die het gross slecht vindt wordt ook vaak lang gepraat tot ver na datum.

umbra schreef:
Vincent wie? U verhaaltje over kunst boeit mij dan weer niet.

Oke, gesprek afgelopen.

Oke, gesprek afgelopen.

Oef, dacht dat je ging blijven doordrammen Anyway, =sarcasme...

Fijne film.

Qua genre meer drama dan scifi. Het scifi element zit hem vooral in de setting, maar dan is het nog allemaal erg lofi. Wie dus hoopt op een echt scifi of post-apocalyptische film kan deze maar beter gewoon overslaan, want die komt van een kale reis thuis.

Maar verder wel boeiend genoeg. Het eco-gebeuren is ook meer een achtergrond, de focus ligt hier op de personages en de setting, die laatste is vooral erg sfeervol en de personages worden mooi vormgegeven door de twee acteurs. Veel groter is de cast niet trouwens, ook zeker een pluspunt.

Het valt misschien wat tegen dat de personages deel uit lijken te maken van een veel spannendere en actievere wereld, maar we daar als kijker nooit wat van zien. Lijkt me verder een zeer bewuste keuze, want binnen een film als deze zou het ook gewoon vloeken met de sfeer die opgebouwd wordt.

Fijn scifi werkje.

danuz schreef:

Het zou me niet verbazen moest Netflix zich ook af en toe in de haren krabben. Hun films hebben een best slechte naam, maar jan en alleman zit wél telkens weer te kijken als ze met iets nieuws komen.

Een film als deze berreikte vroeger gewoon nooit een groter publiek, tegenwoordig worden ze blootgesteld aan dezelfde popcorn munchers die alleen maar méér Marvel willen zien. Dat genrefilms vaak sterk ondergewaardeerd worden is echter al best lang aan de gang op MM, al is dit wel weer eentje waar de score ridicuul laag uitvalt.

AC1
Voor de goede orde, IO een Mandalay en geen Netflix productie. Netflix koopt vooral content dat moeilijk een verdeler kan vinden want het zijn door de band genomen films die de bioscoopuitbaters niet graag lusten. Dat houdt in dat er veel rommel tussenzit maar net zoals op de rommelmarkt kom je zo nu en dan toch iets leuks tegen.

avatar van Scorpio11
Zonde van je tijd.

Het draait in deze zoveelste post apocalyptische Netflix film veelal, of bijna uitsluitend, om de personages. De film begint best aardig dankzij het gegeven en de setting is prima, na verloop van tijd moeten de personages wel wat te bieden hebben, maar dat blijkt niet het geval. Dat er dan nog een semi spannend slot aan moet met geforceerd dramatische wending voegt ook niets toe.

Zeer dome fout bij het begin al !geen zuurstof en toch kan haar quad wel starten .toen was ik al klaar mee !!!

avatar van RuudC
Had maar verder gekeken, want daar is geen dome fout gemaakt.

avatar van nadrin
Netflix heeftreeds veel betere sf films gemaakt dan deze IO. Het verhaal boeit niet. Je zit als kijker gewoon te wachten tot er iets wil gebeuren. En toch naarmate de film vordert begin je beter te begrijpen en te voelen waar het hier om gaat. Dus kijk hem uit