menu

IO (2019)

Alternatieve titel: IO: Last on Earth

mijn stem
2,24 (224)
224 stemmen

Verenigde Staten
Sciencefiction / Drama
96 minuten

geregisseerd door Jonathan Helpert
met Margaret Qualley, Anthony Mackie en Danny Huston

De tiener Sam is één van de laatste overlevenden die zich op de aarde bevindt. Er rest nog een laatste shuttle die de planeet zal verlaten en Sam staat voor een moeilijke beslissing. Ze wil graag de enige, weliswaar giftige, planeet die ze haar thuis kan noemen genezen, maar daarvoor moet ze snel zijn. Als de shuttle vertrekt blijft ze immers alleen achter.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=NMiGSTTaooA

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Tarkus
1,0
Vond dit maar een saaie film, ondanks de goede vertolking van de hoofdactrice.
Maar de prent is helemaal niet boeiend, oervervelend zelfs.
Heb hem uitgekeken, maar het heeft me moeite gekost.

avatar van IH88
2,5
“We have learned to fear our planet and fled to the stars in search of a new one. But the fascination for other worlds could not turn my eyes away from the beauty of our home.”

Aardige film. IO is meer een dramafilm dan sci-fi, en mensen die dat liever andersom hadden gezien zullen teleurgesteld zijn. Maar ik vond het verhaal rond Sam wel interessant, en Qualley acteert ook goed. Het probleem van de film is dat het script te veel steken laat vallen en dat de onderliggende boodschap – we moeten zo lang mogelijk blijven vechten voor het leefbaar houden van onze planeet- pas op het laatst echt goed naar voren komt. Ik had graag willen zien hoe het nu verder gaat met Sam en Micah (Mackie), en de film eindigt net op het moment dat het interessant begon te worden.

Zwolle84
Zoals wel vaker tegenwoordig op MoMe wordt het publiek te zwart-wit weggezet: valt deze film je tegen, dan houd je alleen van goedkope popcornknallers (laten we dan ook gelijk Marvel erbij halen, dan scoren we nog wat makkelijke hartjes).

De insteek van deze film vind ik wel degelijk erg sterk. Sci-fi hoeft zeker niet explosief en bombastisch te zijn; liever niet zelfs. Het sombere, The Road-achtige sfeertje spreekt me juist erg aan. Past ook uitstekend bij zo'n boodschap, die best wat nuchterheid en focus op drama kan gebruiken. Sci-fi en realiteit raken elkaar immers steeds meer en de gevaren die worden geschetst zijn goed in te denken.

Het probleem met IO is alleen dat de spanningsboog niet vastgehouden wordt. Trek je niet de flashy trukendoos open, dan moet het fundament erg sterk en scherp zijn. En dat is het hier niet. De dialogen overtuigen net niet, beeld en geluid zijn degelijk, het acteerwerk is prima maar weinig opvallend.

Allemaal niet slecht, maar bij elkaar opgeteld is het wel allemaal wat vlakjes. Een beetje grijs. En heb je toch gewoon wéér een Netflix-prent te pakken die niet overtuigt, al valt de steeds vaker richting underground verschuivende aanpak van ze te prijzen.

avatar van Onderhond
3,5
Zwolle84 schreef:
Zoals wel vaker tegenwoordig op MoMe wordt het publiek te zwart-wit weggezet: valt deze film je tegen, dan houd je alleen van goedkope popcornknallers

Dat lees je er toch echt zelf in. Maar het is wél die groep die veel vaker dit soort films gaat kijken én zorgt voro de lage score. Wil alleen niet zeggen dat wanneer je een lage score geeft, je tot die groep behoort natuurlijk.

avatar van Donkerwoud
Kun je nog wat van die ondergewaardeerde genrefilms noemen? Heb nu ook netflix en ben altijd te porren voor impopulaire films.

Zwolle84
Onderhond schreef:
(quote)

Maar het is wél die groep die veel vaker dit soort films gaat kijken én zorgt voor de lage score. Wil alleen niet zeggen dat wanneer je een lage score geeft, je tot die groep behoort natuurlijk.


Dat tweede is wel een goede toevoeging dan, want tussen de regels door las ik vooral dat eerste in je betoog. En daar had ik dan een 'ik draag ook bij aan de lage score maar behoor niet tot dat publiek' tegenin willen brengen, maar die maai je nu vakkundig voor m'n voeten weg.

avatar van remorz
2,5
Zwolle84 schreef:
En daar had ik dan een 'ik draag ook bij aan de lage score maar behoor niet tot dat publiek' tegenin willen brengen

Je stemt momenteel bovengemiddeld, wel

avatar van Qt1969
Ik heb hem net gekeken. Ik schrijf nooit iets over een film maar dit vond ik wel echt de meest saaie film die ik gezien heb. Viel ook de hele tijd in slaap. Was ik maar in slaap gevallen dan had ik mijn tijd beter besteed.

avatar van kleez
2,5
Ik was wat terughoud door lage rating en vermoedde dat ik de film wel leuk zou vinden.

Begin was leuk, maar eigenlijk gebeurd er daarna niks meer... Ook wanneer de 2e acteur in beeld komt, het blijft saai. Er gebeurd gewoon te weinig.

Wat ik wel sterk vond is dat er niet een scène kwam op t einde dat er opeens nieuwe bijen waren en alles kwam opeens goed...

wat een saaie film zeg.

avatar van james_cameron
3,0
Trage bedoening, deze SF-film met een aardig plot en een leuke hoofdrolspeelster, maar met veel te veel nadruk op sombere dialogen en moeilijk kijkende personages. Het begin heeft wel wat potentie en visueel ziet alles er netjes verzorgd uit, maar gaandeweg begint de boel enorm te slepen en was ik er op gegeven moment wel klaar mee.

avatar van ikkegoemikke
2,0
Sam, we have to leave this place.
Sooner or later you'll have to.


IO” zal zeker en vast een orgastische ervaring zijn voor wereldwijde milieuactivisten en doemdenkers. Aanhangers van mondiale protestbewegingen over opwarming van onze aardbol en het naar de haaien gaan van ons in balans zijnde eco-systeem, zullen deze film zeker en vast kunnen gebruiken als voorbeeld om hun apocalyptische rampscenario’s te bekrachtigen. Kan je het je al voorstellen? Eén of ander duidingsprogramma waar ze een microfoon onder de neus duwen van zo’n milieu-adept? Wees er maar zeker van dat de interviewer commentaren zoals “Zie je welke ellende we over ons heen krijgen als we nu niet ingrijpen?” naar het hoofd geslingerd krijgt. Naar mijn bescheiden mening is dit alles een storm in een glas water (En nee, de opwarming van de aarde had geen invloed op dat stormpje). Ik wijt het aan de natuurlijke evolutie die onze planeet in cyclussen ondergaat waarbij wij als mensheid het proces alleen een beetje versnellen door ons vervuilend gedrag. Soit. Laat ik mij bezig houden waar ik verstand van heb. En dat is een beoordeling neerpennen over de desbetreffende film “IO”. Kort en bondig : het is zo saai als elk milieudebat dat tegenwoordig gevoerd wordt.

Voor wie het nog niet wist, “IO” toont ons voor de zoveelste keer een verlaten, onbewoonbaar verklaarde aardbol. Dit concept is al tot vervelens toe gebruikt in meerdere films met telkens een andere oorzaak. Ofwel is het door een zombie-raid zoals in “World War Z” en gelijkaardige zombie-films. Ofwel zijn het weer prehistorische ondingen zoals in “The Silence” die een mondiale slachting veroorzaken. En laten we de buitenaardsen niet vergeten? Die verschijnen te pas en te onpas om onze blauwe planeet te plunderen omdat zijzelf zonder grondstoffen zitten. Virussen, impulsen via mobiele telefoons, een onschuldig SMS-berichtje, een computer virus of gewoonweg een globale wereldoorlog. Er zijn al enorm veel oorzaken gebruikt om chaos te scheppen met een uitgestorven aardbol als gevolg.

Hier in “IO” zijn het giftige dampen die ervoor zorgen dat de bevolking massaal het loodje erbij neerlegt. Verstikking en bloed dat transformeert in een zwarte vloeistof. Wetenschappers beweren dat het een onverwachte verandering is in de atmosfeer. Broodnuchtere mensen met gezond boerenverstand beseffen dat het alleen moedertje Aarde is die alles grondig kotsbeu is en ons met een welgemikte ecologische stamp van deze planeet wil knikkeren. Het resultaat is een massale exodus naar IO, een planeetje dat ergens in de buurt van Jupiter rondzweeft. Maar dat geldt niet voor het tienermeisje Sam (Margaret Qualley) die achterbleef op moeder Aarde en zich terugtrok in een huisje ergens op een berg waar de giftige dampen niet aanwezig zijn. Als ze over het dal heenkijkt, hangt deze allesverstikkende smog als mist in de vallei. Zelfs een stormpje kan deze giftige dampen niet over de bergkam blazen. Wat de storm wel deed was een bijenkolonie wegblazen die noodzakelijk was voor het wetenschappelijk onderzoek dat Sam en haar vader, die dit onderzoek initieerde en blijkbaar ook de rampspoed niet overleefde, deden. Of hij is in rook opgegaan. Wat dit wetenschappelijk onderzoek juist inhield of dat het zinvol was, kan ik niet beoordelen. Dat zal dan wel te wijten zijn aan mijn beperkte intelligentie.

Al bij al was het begin van de film niet slecht. Een met een zuurstofmasker uitgeruste Sam die zich met behulp van een quad (voorzien van aanhangwagentje) verplaatst door de verlaten straten van één of andere Amerikaanse stad. Beelden van een doodse stad, akelig duistere ondergrondse gangen waar regenwater van het plafond afdruppelt. En het besef dat haar bezoektijd beperkt is tot de inhoud van de zuurstofflessen. Een miscalculatie en ze valt ten prooi aan de giftige dampen. Spannend. Uitnodigend. Maar tegelijkertijd ook niet denderend baanbrekend. Ook als Micah (Anthony “Falcon” Mackie) in een Jules Verne-achtige luchtballon komt aangevlogen, wordt het niet echt boeiender. Wat volgt is een tweestrijd tussen deze twee hoofdfiguren. Sam wil graag het levenswerk voortzetten van haar vader en aantonen dat leven op Aarde wel mogelijk zou kunnen zijn in de toekomst. Micah wil kost wat kost op het laatste ruimteschip stappen dat naar IO vertrekt, maar heeft daarvoor wel wat extra hulp nodig. Als het romantisch onderonsje zich aankondigde, moest ik direct denken aan “Z for Zachariah”. Ook zo’n film die interessant begint maar gekenmerkt wordt door een algehele saaiheid en traagheid.

Aan de twee hoofdpersonages lag het niet. Margaret Qualley is een niet onknappe verschijning en toont op een degelijk manier hoe vastberaden het personage Sam wel is. Alleen waren de beslissingen die ze nam nogal ongeloofwaardig. Mackie slaagt er dan weer in om de onsympathieke ballonvaarder met een zelfbeheersingprobleem te spelen. Voor mij was het script te nihilistisch. Het tempo was irriterend laag. En het verhaal an sich was uiterst saai. Veel filmtechnisch perfecte stillevens. Veel gemijmer en adempauzes vol dramatiek. Zelfs het hoopvolle einde met een mythologisch-religieuze boodschap kunnen het niveau niet omhoog krikken. Tja, “IO” was voor mij een beetje een teleurstelling. Ik verwachte geen Lucas-vehikel waar alles “knalt en zoeft en floept”. Maar qua saaiheid verslaat deze Netflix Original toch vele concurrenten.

2*

1,0
1* voor Margaret! Slap, onzinnig, saai, onnodige flutgesprekken, jezus wat een slechte film... Hoe kom je erop om zoiets te produceren

avatar van Mickey b
1,0
geplaatst:
Had zin in deze film op basis van trailer. Setting begon goed met duistere apocalyptische decors, meisje dat alleen probeert te overleven, een zware storm, wat research, enz...maar gaandeweg stel je vast dat er maar twee acteurs meedoen en dialogen oersaai zijn. Poging tot diepzinnige gesprekken met filosofische levensvragen. OK voor even, maar een ganse film? Ideaal als je slaap niet kan vatten, want ik hield het niet uit. Uitgekeken maar blij dat hij gedaan was... Niet mijn genre SF. Feitelijk eerder een zeer low-budgetfilm genre babbelen zonder inhoud en al helemaal geen echt verhaal. 1* waard.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:21 uur

geplaatst: vandaag om 16:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.