Mon Inconnue (2019)

Alternatieve titel: Love at Second Sight

Frankrijk

geregisseerd door Hugo Gélin
met François Civil, Edith Scob en Avant Strangel

‘s Nachts wordt Raphael ondergedompeld in een wereld waarin hij Olivia, de vrouw van zijn leven, nog nooit heeft ontmoet. Hoe gaat hij zijn vrouw heroveren? Dat zal niet gemakkelijk zijn want ze is voor hem een volslagen vreemde geworden...

avatar van Shadowed
Toch wel charmant.

In de eerste minuten had ik even het idee dat ik de verkeerde film had aangezet. Film1 heeft wel vaker de neiging om films met weinig stemmen plots te vervangen door andere films zonder dat het in de TV-gids staat. Maar uiteindelijk bleek het toch de goede film te zijn.

Dan is het toch wel opvallend uit de toon om een sciencefictionopening te hebben als je uiteindelijk een romantische komedie regisseert met een licht fantasytoontje. Maar uiteindelijk heeft het wel wat en daardoor valt het nog wel te vergeven.

Eerste minuten zijn in ieder geval erg goed en charmant. Had niet verwacht dat deze film ook zo charmant zou zijn in de eerste plaats. Sets zien er goed uit. Omgeving knap en het oogt allemaal best schattig. Chemie is er ook wel in bepaalde maten tussen Japy en Civil.

Het is vooral de kracht in de regie die ervoor zorgt dat de film net wat meer is. Romcoms met fantasyachtergronden hebben we wel vaker gezien, maar deze is toch wel iets geduldiger en charmanter uitgevoerd dan de algemene romcom en daardoor werkt het beter.

De humor kiest echter wel net wat te veel standaard paden waardoor het nooit echt heel grappig weet te worden. Die stuntelige hoofdrol, de typische loservriend en de charmante vriendin keren ook hier weer terug en dat is wel jammer aangezien de rest van de film wat meer lijkt te willen zijn, en dan blijft het op dat gebied een beetje achter.

Maar schattig is het in ieder geval wel. Eerste kwartier en de slotfase zijn erg krachtig. In het midden is het net wat saaier en sleept het wat meer, maar dankzij de charmante look kijk je toch altijd wel naar een heel degelijk project en dat doet het hem vooral. Fijne ontdekker van wederom opnieuw mijn favoriete filmland. Frankrijk blijft voor mij de nummer 1 cinemamaker.