Kuraingu Furiman (1988)

Japan
Animatie / Misdaad

geregisseerd door Daisuke Nishio
met de stemmen van Toshio Furukawa, Chiharu Kataishi en Ryûsei Nakao

Emu Hino, een eenzame Japanse artieste, ziet op een dag een man 3 mensen vermoorden waarna zijn ogen beginnen te tranen. De moordenaar introduceert zich aan Emu als Yō en verdwijnt dan geruisloos. Een paar dagen later ziet Emu hem echter opnieuw en ziet ze hem opnieuw iemand vermoorden. Wanneer ze zijn naam aan de politie doorgeeft, duikt Yō terug op om deze keer haar te vermoorden. Wanneer hij inbreekt bij haar thuis weet ze hem echter te overtuigen om haar eerst zijn levensverhaal te vertellen...

avatar van Metalfist
De huilende huurmoordenaar - deel 1

Ik kende Crying Freeman tot sinds kort enkel maar van de gelijknamige film met Mark Dacascos in de rol van Freeman. Ik wist totaal niet dat dit oorspronkelijk Japans was, maar mijn interesse was gewekt toen ik op een rommelmarkt een limited edition van de 6 OVA's+ de manga van het eerste deel op de kop kon tikken. Zo'n limited edition staat altijd mooi in de kast, maar sowieso kun je voor 1.5 euro weinig fout doen.

Nu heeft Crying Freeman niet meteen een interessant uitgangspunt (Freeman is een jonge man die tegen wil en dank is opgeleid als huurmoordenaar en altijd begint te janken wanneer hij iemand vermoord) maar het wordt beter wanneer hij gevoelens krijgt voor een getuige van één van zijn moorden. Vanaf dan neemt de OVA een ietwat vreemde wending doordat er opeens een hoop erotisch gebrabbel aan te pas komt van sterven als een vrouw en niet als maagd en lijkt de focus vooral te liggen op veel bloot en nogal expliciete seks scènes. Vanaf dan lijkt Portrait of a Killer compleet zijn draai te hebben gevonden en krijgen we een mix van veel geweld (met veel bloed, uitgerukte ogen en dergelijke) en personages die het nodig vinden om de helft van de tijd in hun blootje rond te lopen. Freeman zelf lijkt het nut van een broek en t-shirt niet in te zien (al kan dat natuurlijk zijn om zijn tattoo's te tonen) maar ook de weduwe van een maffiabaas loopt topless rond met alleen maar een pistoolholster rond haar schouder.

Qua animatie blijft dit wel getrouw aan zijn bronmateriaal trouwens, al heb ik weliswaar maar eens vluchtig door de manga gebladerd. Verder heeft de stijl het niveau van een gemiddelde Dragon Ball Z aflevering (regisseur Daisuke Nishio heeft een aantal afleveringen en films van de reeks op zijn naam staan) en dat is verre van het onderste uit de kan. De animators zijn ook nogal lui geweest trouwens ook door bijvoorbeeld de monden van de personages gewoonweg niet te laten bewegen en sommige stukken ogen ook erg statisch. Het is ook zonde dat er enkel voor Engelse audio gekozen kan worden. Wat helemaal vreemd is, is dat sommige personages dan weer in het Japans worden ondertiteld.. Engelse stemmen kunnen er wel mee door trouwens, maar zie dit toch liever in de originele versie.

Nogal erotisch getint, het bronmateriaal is dat ook, maar in ieder geval is de combinatie met veel geweld wel vermakelijk om naar te kijken. Ik krijg in ieder geval wel zin in de vervolgen en de korte speelduur helpt daar wel bij. Je voelt weliswaar aan dat de makers hier nog wat aan het zoeken zijn, Kazuo Koike is nochtans wel een grote naam met Lone Wolf and Cub, maar ik ben in ieder geval benieuwd wat de volgende delen gaan geven.