All the Creatures Were Stirring (2018)

Horror

geregisseerd door David Ian McKendry en Rebekah McKendry
met Constance Wu, Jonathan Kite en Mark Kelly

Vijf verhalen die zich afspelen tijdens de kerstdagen. “Dash Away All” vertelt het verhaal van een man die op kerstavond zijn auto niet meer in kan en de hulp inschakelt van 2 vreemdelingen. “The Stockings Were Hung” gaat over een groepje personen dat elkaar kerstcadeautjes geeft. De situatie loopt echter uit de hand. In “Arose Such a Clatter” rijden twee mensen een rendier aan. Een ander rendier ziet de aanrijding en laat het er niet bij zitten. “In a Twinkling” gaat over een man die de dag alleen door wil brengen, maar plots gasten krijgt. “All Through the House” gaat over een jongeman die bezoek krijgt van drie geesten.

avatar van Spartaan1986
Een sfeervolle maar ook zoals wel vaker wisselvallige anthologie waarbij de eerste 2 verhaaltjes voor mij duidelijk de beste waren. Het doorlopende verhaaltje is ook wel aardig creepy en mysterieus maar de andere 3 vond ik niet veel aan. Zeker de verhaaltjes met het rendier en de 3 geesten waren niet aan mij besteed. Niet de beste anthologie die ik gezien heb, maar ook zeker niet de minste.

avatar van Rickyman
Inderdaad, helemaal geen verkeerd filmpje, maar hadden de verhaaltjes wel sterker mogen zijn.

avatar van joolstein
De kerst-horrorfilm en de anthologie-film zijn beide subgenres binnen de horror. Dit regiedebuut van man en vrouw David Ian en Rebekah McKendry combineert beide tot een makkelijke en luie wegkijk film. Hier dan ook geen verschillende regisseurs die voor de shorts zorgde.

Op kerstavond ontmoeten Max ( Graham Skipper, Beyond the Gates, Carnage Park) en Jenna ( Ashley Clements) elkaar om in een klein theater naar de productie genaamd "All The Creatures Were Stirring", te gaan kijken. Een regisseur (Maria Olsen) onthult op het podium steeds via een titelkaart de naam van het verhaal, en drie artiesten beelden minimalistische aan het begin en eind het uit.

De eerste is 'The Stockings Were Hung', kerstfeest op kantoor, het is meer een verplichting dan een vreugde voor de werknemers. Als de werknemers (onder hen Jocelin Donahue, Doctor Sleep,The House of the Devil) om beurten een cadeautjes pakken, blijkt een gek spelletjes te spelen. Hoewel het, ondanks onwaarschijnlijk momenten, wat spanning opbouwt, eindigt het voordat het er echt van profiteert.

De tweede 'Dash Away All' Eric (Matt Long) is op kerstavond op het laatste moment aan het winkelen en staat op het punt om naar huis terugkeren, maar het lot, een griezelig busje en twee vriendelijke jonge vrouwen hebben andere plannen. De onthulling wordt goed afgehandeld en de make-up en speciale effecten zijn indrukwekkend.

De derde "All Through the House" is niets anders dan een horror-versie van Charles Dickens 'A Christmas Carol' Leukste aan dit segment was dat de personages uit een zwart-wit film via zijn televisie tegen Chet praten. Verder vergeetbaar en niet zo grappig als het hoopt te zijn.

De vierde "Arose Such a Clatter" Guy (Mark Kelly) rijdt naar huis als hij een rendier raakt dat midden op de weg stond. Bij thuiskomst ontdekken hij en Suzy (Megan Duffy) dat de rendieren Guy zijn gevolgd en uit zijn op wraak. Klinkt als behoorlijk goed en bloederig horror-materiaal? Helaas niet met dit budget.

De vijfde en laatste "In a Twinkling" waarin Steve (Morgan Peter Brown) kerstavond alleen wil doorbrengen maar zijn vrienden Gabby (Constance Wu), Mary (Stephanie Drake), Jill (Tiffany Elle) en Marcus (Craig Lee) verschijnen alsnog voor de deur. Dit laatste segment zou zich thuis voelen als aflevering van Black Mirror,The Twilight Zone revival, of reboot van The Outer Limits. Het combineert slim zwart-wit cinematografie met heldere kleuren die worden gebruikt om vreemde kerstgewoonten te benadrukken.

Het idee dat elke short op het podium wordt gespeeld, was best origineel.Het is aardig amusant om het eigenlijke stuk te zien versus de minimale podiumopvoering. Toch werkt het hele performance art-ding helaas niet zo goed als bedoeld. De regie is verder goed, en de acteurs hebben plezier. Het is duidelijk dat de McKendrys het genre kennen (evenals veel mensen uit de horror-scene van Los Angeles), maar deze film blijf vooral in aardig hangen. Nergens stijgt naar iets beters.