Fyre (2019)

Alternatieve titel: Fyre: The Greatest Party That Never Happened

Documentaire

geregisseerd door Chris Smith
met Billy McFarland en Ja Rule

Het Fyre Festival werd aangekondigd als een luxueus muziekevenement met vele socialmediasterren. De werkelijkheid was echter heel anders. Dit blijkt uit deze documentaire waarin een kijkje wordt genomen achter de schermen van de beruchte ontrafeling van dit muziekfestival. Het werd gepromoot met supermodellen in bikini en er zouden superieure muziekuitvoeringen en chique voorzieningen zijn. Gasten kwamen er om de realiteit te ontdekken, maar deze was ver van hetgeen beloofd werd.

avatar van tbouwh
Deze ga ik wel meepakken over een tijdje denk ik.

avatar van Shinobi
With The Arrival Of ‘Fyre,’ The Netflix vs. Hulu Documentary Feud Continues

Er is blijkbaar een heuse vete gaande tussen beide docu's van Netflix en Hulu.

avatar van thomzi50
Interessant, die twee documentaires tegelijk, en vooral om te lezen in hoeverre ze verschillen: naar het schijnt wordt hier initiatiefnemer Billy als doorgedraaide gek en aanstichter van alles neergezet (dit kan ik wel bevestigen na de docu zojuist gezien te hebben), terwijl in de Hulu-docu het hele festival veel meer wordt gepresenteerd als een algehele marketingscheme waar een heel team min of meer weet van had (de Hulu-docu moet ik nog kijken, dus: geen idee of dit klopt). Naar verluidt heeft dit verschil dan weer te maken met het feit dat Jerry Productions de Netflix-docu deels heeft betaald en, je raadt het al, FuckJerry was weer betrokken bij het naar buiten brengen en opzetten van het Fyre Festival. (Als echt belangrijke partij? Als alleen verspreider van berichten erover? Ook dat is niet helemaal duidelijk.)

Best geinig.

Ik heb er toen wel wat van meekregen, maar had me nooit écht verdiept in het hele Fyre misfire gebeuren. Ideaal dus om er een docutje over mee te pikken. Beetje apart dat er twee verschillende docus over een onderwerp in dezelfde week head to head gaan, maar aangezien ik Netflix en geen Hulu heb was de keuze snel gemaakt.

Smith weet het gebeuren best aardig te presenteren. Het resultaat is een vlotte docu, die gedetailleerd genoeg de leidensweg naar het festival afloopt, zonder daarbij de smeuigheid van het verhaal te verliezen. Zo héél veel anders dan een hoop andere docus doet hij niet, maar het loopt toch net wat vlotter en het is net wat vermakelijker, net omdat het zo'n episch falen is.

Het enige wat wel ontbreekt is de stem van de man waarrond alles draait. Begrijpelijk dat hij niet direct wou meewerken aan een film als deze, maar hij is toch hét essentiële onderdeel van de puzzel en zonder hem mis je gewoon belangrijke info.

Maar verder vermakelijk en leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van KOKUSMAKREEL
Ze hadden de docu wat mij betreft kunnen inkorten naar 45 min

avatar van Mark de Jong
Fascinerend

avatar van david bohm
Behoorlijk wat talking heads in deze documentaire en steeds een beetje dezelfde beelden. En wat meer achtergrond over de bezoekers was ook wel interessant geweest. Redelijk.

avatar van kleez
De docu vanavond gekeken en heb me erg vermaakt.

Maar ik bleef wel met een aantal vragen zitten, en als je dat artikel van Shinobi hier boven leest dan zou het inderdaad allemaal ietsje anders kunnen zijn. Ik ben toch wel benieuwd hoeveel geld er nou daadwerkelijk binnen gekomen is en hoe dat geld opeens verdwenen kan zijn!

Ik had, blijkbaar net als iedereen anders, wel te doen met de restaurant eigenaresse. En what happen: Tienduizenden dollars opgehaald voor gedupeerde peperduur nepfestival Fyre Fest | NOS

Docu was zeer vermakelijk!

avatar van missl
Natuurlijk heb ik dit wel meegekregen in het nieuws maar veel wist ik er niet van. Veel mensen zijn aan het woord, hoe het ging, hoe het ervoor stond en wat ze ervoor gedaan hebben. Ik had graag meer gezien over het geld, hoeveel die festivalgangers hebben uitgegeven, waar het allemaal naartoe is. Het is een interessante docu maar mis wat diepgang.

Zeg dat wel! En zo ontzettend pijnlijk voor alle, op het eerste gezicht zeer integere, werknemers en hulpkrachten die zich hebben ingezet voor Fyre zonder te weten hoe gigantisch hard de zaak mismanaged zou worden door de geestelijke vader. Sommigen hebben zelf schulden (de local die ocharme voor ze er erg in had opeens de hele catering moest regelen, is al haar spaargeld kwijt) of hebben rechtszaken overgehouden aan hun idealisme of plichtsbesef. Schrijnend.

Een meute goedgelovige, door gebakken lucht verblinde rijkeluiskindjes en van de realiteit losgeraakte-succesinfluencers vertrekken naar een afgelegen eiland voor een exclusief feestje, maar komen in de plaats daarvan eventjes terecht in een uitzonderlijk moeilijke, sarcastische jaargang van Expeditie Robinson. Zelfs dat gegeven wordt er minder grappig door.

Maar dat is de kracht van de documentaire. Je kan hier met een andere invalshoek zeker een hilarisch (en geslaagd) portret van de socioculturele tekortkomingen van deze tijden van maken, maar het is ook goed dat deze kant van het verhaal getoond wordt. Want dat is iets wat de memes meestal niet aankaarten.

avatar van Basto
Had hier heel weinig van mee gekregen. Snap de fuzz ook niet zo. Gewoon een feestorganisator die failliet gaat. Gebeurd aan de lopende band. Leek me ook dat er genoeg red flags waren in aanloop naar het event.

Leuk als een oplichter met een groots plan op z’n bek gaat, maar als docu is hetvweinig bijzonder. Meer iets voor Twee vandaag of Zembla.

avatar van aSMoDeuS
Matige documentaire, maar wel genieten van al die teleurgestelde trustfundbaby's.

avatar van remorz
Boeiend.

Mooi contrast tussen ongegeneerd arrogant oppurtunisme en het uiteindelijk schandálig hard falen. Docu benut dat mooi in de van-kwaad-tot-erger benadering, al hoeven ze wat dat betreft voornamelijk maar de tijdlijn aan te houden.

Ik heb het met toenemende verbazing gekeken. Ik ben misschien te weinig bekend met hoe vaak een festival onderuit gaat of hoe gebruikelijk dat is; ik kan me moeilijk voorstellen dat het verschil tussen inzet en uitkomst zo groot is. Dat ook bij de rijkeluiskindjes het vernislaagje beschaving snel afgepeld is mag niet verbazen, toch fascinerend om te aanschouwen.

Lang blijft ongewis of Mark een slimme mazzelaar met middelen of een boef is maar het dubbelzinnige aan zijn persona maakte hem ook voor de mensen met wie hij werkte natuurlijk moeilijk te negeren dan wel mee te werken. Onmogelijk zelfs. Ja Rule lijkt er uitindelijk wat makkelijk afgekomen te zijn. Irritante schreeuwerd is dat toch.

3,5* Leuk om eens te zien.

avatar van badfans69

Ja Rule verliest miljoenenzaak Fyre Festival - hln.be

Ja Rule en Billy McFarland, de organisatoren van het gefaalde Fyre Festival, moeten investeerders ruim 3 miljoen dollar terugbetalen. Dat oordeelde de rechtbank volgens de Amerikaanse entertainmentsite TMZ.

avatar van Ste*
Smullen.

De eerste 10 minuten vond ik meteen al zeer tekenend. Rijke obnouxious mannetjes die veel te veel zijn geloven in hun eigen coolness en rijkdom en een ideaal Instagramplaatje in het echt willen creëren zonder dat ze blijkbaar dingen op een realistische manier aanpakken. Nare ventjes, vooral Ja Rule, wat een imbeciel.

En dan die Billy, aan zijn smoelwerk zie je eigenlijk heel de tijd al dat hij full of shit is. Oke, vooruit, dat kan natuurlijk ook komen door de kennis van nu, maar toch, hij kijkt heel de tijd alsof hij ook wel weet dat het niet écht iets gaat worden, wat een eikel (zeker met wat hij later allemaal nog flikt).

En het wordt hoe langer het duurt eigenlijk alleen maar juicier. Er komen lekker veel betrokkenen aan het woord, en de de beelden van de festivalgasten tussendoor zijn ook een fijne toevoeging, om te zien hoe het voor de gasten moet zijn geweest. Had nog wel wat uitgebreider gemogen.

Nu is het bij documentaires eigenlijk altijd een beetje de vraag of het nu het onderwerp is of de documentaire zelf die het goed maakt, dit is natuurlijk sowieso een heel spraakmakende zaak waar ik echt van gesmuld heb, maar het zit ook goed in elkaar vond ik. Daarbij is het ook een mooi voorbeeld van het huidige Instagram- en belevingstijdperk en hoe zoiets uit de hand kan lopen.

Aanrader, ga kijken.

avatar van Ste*
(waarom staat die andere documentaire van Hulu eigenlijk niet hier op MM?)

avatar van N00dles
De documentaire geeft een interessante kijkje in hoe dit Fyre Festival tot stand kwam (of hoe deze clusterfuck heeft kunnen gebeuren, is misschien een betere omschrijving).

Wat ik uniek vond was dat het niet alleen maar een docu met 'talking heads' was, maar dat (mede door de aanwezigheid van social media influencers) er ook veel beeldmateriaal was van de situatie ter plekke en hoe festivalgangers dit fiasco beleefden.
Ook leuk waren de beelden van de vergaderingen, discussies en andere organisatorische ellende waar Billy bij betrokken was. Zijn sociopatische karakter is voer voor psychologen, maar opmerkelijker was dat hij iedereen meezoog in die megalomane illusie.
Hij deed me soms wat denken aan Steve Jobs met zijn reality distortion field. Met als grote verschil dat Jobs wel als een visionair zou kunnen worden beschouwd en Billy McFarland gewoon een grote eikel en oplichter was.

Deze docu heeft al met al meer laten zien dan ik via het nieuws te weten ben gekomen. Aanradertje.

avatar van Flat Eric
Fawlty Towers in het groot.

Verbijsterend. Ongelofelijk hoe dit fiasco heeft kunnen gebeuren. Iedereen werd er in meegezogen en/of trapt er in.
Het levert een interessante docu op waarbij interviews met hardwerkende medewerkers en festivalgangers worden afgewisseld met beelden van vergaderingen, gelikte promofilmpjes door influencers en footage van hoe het uiteindelijk werkelijk was.
En die kerel maar blijven lachen en doorgaan met dit soort praktijken. Ziek.

avatar van Lennert
Ook ik heb keihard gelachen toen de eerste nieuwsberichten over de flop naar buiten kwamen en moet toegeven dat ik nog steeds goed gegniffeld heb bij de beelden van verwende rijkeluiskindjes/influencers/instagram-debielen die vol verbazing naar verzopen tentjes staan te kijken. Mensen mogen van mij rijk zijn, maar ik kan echt slecht tegen decadentie en in dat opzicht kan ik ook gewoon geen medelijden hebben met dit soort gedupeerden.

Waar ik wel medelijden mee heb is de inheemse bevolking en de onbetaalde medewerkers die tot de dag van vandaag verscheurd zijn door schuldgevoelens (of letterlijke schulden). Het erge is dat ik nog wel zie gebeuren dat Billy Macfarland hier na zijn gevangenisstraf nog wel mee wegkomt en dat de mensen met schulden zullen achterblijven. Laat zo'n documentaire als dit er dan ook lekker voor zijn om ervoor te zorgen dat mensen het niet vergeten. En ook jammer dat Ja Rule's inbreng er toch een beetje magertjes vanaf komt, ik had over zijn inbreng veel meer willen weten.

Buiten dat een fijne documentaire waar ik met verbazing en licht leedvermaak naar heb zitten kijken.

avatar van blurp194
Leedvermaak.

Wellicht nog een tikje verwondering over de idioterie van influencers die 250K US krijgen voor een post op Insta, waar ze zelf nauwelijks iets van meekrijgen - als ze zelf al de telefoon in hun vingers hebben. Maar de film zelf geeft een vrij zwak en slap verhaal van wat toch ongeveer de grootste epic fail op het gebied van oplichting in de party industry moet zijn. Tsja, je moet wel weten wanneer je moet stoppen. En het is ook wel wat handig als je ergens in de verte een idee hebt waar je mee bezig bent. Kennelijk laat niemand zich daar door tegenhouden. Maar ook de vertellers van dit trieste epos leggen de lat erg laag - op de prachtig stralend witte zandgrond, ongeveer, al zal die in het echt toch ook wel wat minder mooi zijn. Als het enige epic shot wat je als film/documentairemaker te bieden hebt van insta of youtube gejat is, dan heb je wel erg weinig ambitie. En dat straalt het geheel eigenlijk wel over de hele linie uit.

Leedvermaak van de arme sukkels die zich via FOMO of wat voor andere idiote emotie dan ook hebben laten verleiden hun geld aan deze oplichters te geven, tsja. Het is een armzalige manier om anderhalf uur door te komen. Maar iets beters heeft Netflix niet te bieden vanavond, kennelijk. Serieuze onderzoeksjournalistiek moet je kennelijk niet meer verwachten, lachen om een broodje kaas is kennelijk allang genoeg.