• 8.663.037 stemmen

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Velvet Buzzsaw

"All Art Is Dangerous"

Een groep artiesten en kunstverzamelaars stuit op een reeks schilderijen van de hand van een onbekende persoon. Deze ontdekking doet de geldwolven in hen naar boven komen, maar dit komt niet zonder een prijskaartje. De personen worden het doelwit van een bovennatuurlijke kracht.

avatar van K. V.

K. V.

Dit was nog een origineel verhaal. Het eerste uur was wel wat door de kunstzinnigheid komen, maar het tweede uur was wel mysterieuzer. De cast was wel goed en verder zag het er prima uit.

Het is zeker eens iets anders, maar heb me er zeker niet mee verveeld.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Velvet Buzzsaw zag er op het eerste zicht wel goed uit met een boeiende cast. De reacties hier waren minder positief en wie het toch enigszins goed vond, schreef meestal niet veel goeds over het eerste uur. Tja, als je een bij een middelmatige film eerst een uur moet doorstaan om dan pas wat licht in de duisternis te zien, is het geen goede film. Het eerste uur is ook gewoon saai met personages die saaie gesprekken naast elkaar voeren, aangevuld met clichés uit de Hollywoodversie van de kunstwereld. In plaats van sensatie of fantasie, koos de regisseur om voor sfeer te gaan. Helaas ontbreekt het de film daar toch wel van. Laat staan een stevige spanningsboog. De film is een grote teleurstelling.

avatar van flaphead

flaphead

Toch wel beetje twee gezichten. Kunst voert de boventoon als setting, inclusief bijbehorende 'typische mensen' die net niet over-de-top (en/of licht irritant) neergezet worden, inclusief de altijd heerlijk acterende Gyllenhaal. Je moet van het wereldje houden, zullen we maar zeggen. Gaandeweg kruipt er meer mystery en thriller in de film en dat is waar het interessant wordt.
Je moet wel door de gekke plotgaten heen kijken (het huis van de overleden man waar je zo naar binnen kan lopen en van alles ongemerkt 'urenlang' stelen, of gruwelijk kostbare kunst in paar houten kratjes door een klusjesman laten vervoeren ipv verzekerd in een pantserwagen ofzo). Naar het einde toe verliest het verhaal zich een beetje in goedkope horrorscenes en is de ontvouwing dat we met een vloek te maken hebben wat jammerlijk en heeft niet zo zijn uitwerking. Ook daar moet je maar net van houden. Verder prima acteerwerk en keurig in beeld gebracht.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Middelmatig.

Aardig qua opzet, maar in de uitwerking niet bijzonder. De kritische/ cynische kijk op de kunstwereld is wel leuk, maar echt interessante personages, laat staan ontwikkelingen, levert dat spijtig genoeg niet echt op. Het horrorsausje dat er over heen gekapt is, is nog wel leuk op zichzelf, maar de mengelmoes aan genres blendt uiteindelijk niet goed. Daar is het trouwens zowat mee gezegd voor de ganse film: wel wat ideetjes, soms ook leuk, maar de uitwerking is toch een moeilijke bevalling gebleken.