Velvet Buzzsaw (2019)

Mystery / Thriller

geregisseerd door Dan Gilroy
met Jake Gyllenhaal, Rene Russo en Toni Collette

Een groep artiesten en kunstverzamelaars stuit op een reeks schilderijen van de hand van een onbekende persoon. Deze ontdekking doet de geldwolven in hen naar boven komen, maar dit komt niet zonder een prijskaartje. De personen worden het doelwit van een bovennatuurlijke kracht.

chucknorris schreef:
Er weer ingetuind... Al meerdere keren heb ik me voorgenomen om geen Netflix films meer te kijken. Elke keer weer teleurstellend. Maar.. deze leek toch veel belovend met 2 van m'n favoriete acteurs. Helaas, wat een slappe bedoeling is dit. Mislukte poging tot satirische horror oid.

Eens!!! Alleen de series op Netflix zijn goed.Films kijk ik ook niet meer...Wat een teleurstelling elke keer.

Na 5 minuten afgezet.Naar, onprettig,

....Heeft de maker veel films van Allen gezien???Dan moet ie nog maar eens goed kijken......

avatar van macrobody
Na 20 minuten dacht ik dit wordt een lange zit. Jake Gyllenhaal speelt uitstekend en daar bleef ik voor kijken. Dan neemt het verhaal toch een wending en dat is niet voor de jonge kijkertjes. Het genre hier is wat mij betreft kunst/horror. Maar zoals altijd met kunst het geval is, de ene vind het aanspreken en de ander vind het maar niks. Aparte film.

avatar van JoeCabot
Netflix bewees al vaker dat een geinig idee geen garantie biedt op een goede film. Hun nieuwste worp, Velvet Buzzsaw, maakt dat nog eens pijnlijk duidelijk.

Wat bezielde de makers om dit concept op zo’n kinderachtige manier uit te werken? Het verhaal is niet alleen onnozel, maar ook zeer moeilijk te volgen. In een rotvaart maken we kennis met een batterij zielloze personages die allemaal iets doen in de kunstwereld, al wordt nooit echt helemaal duidelijk wat precies.

De mix van genres werkt voor geen meter. De horrorscènes ontberen spanning en de satire is verre van bijtend. Af en toe passeert er wel een gevatte oneliner, maar ik snap echt niet dat mensen hier een vlijmscherpe persiflage op de kunstwereld in zien.

Zo krijg je een film die met spuug en paktouw aan elkaar hangt. Je zit bovendien twee uur lang naar bandwerk te kijken. Op de kitscherige effecten na valt er op visueel vlak weinig te beleven. Ook de soundtrack is er eentje van dertien in een dozijn.

Een paar lichtpuntjes zijn er gelukkig wel. Gyllenhaal acteert zoals gebruikelijk op niveau, de rest van de cast vond ik oké. Ze wisten min of meer het beste te halen uit een matig script. En naar het einde toe, wanneer de film een paar versnellingen hoger schakelt, wordt het lichtjes entertainend, maar nog steeds verre van spannend.

Kut. 2*

avatar van horizons
Leuk genoeg in ieder geval.

avatar van Rickyman
Leuk die bekende acteurs, maar het warrige verhaal kon me nauwelijks boeien.
Nee, voor mij geen kunststukje.