Sado (2015)

Alternatieve titel: The Throne

Zuid-Korea

geregisseerd door Joon-ik Lee
met Kang-ho Song, Ah-in Yoo en Hae-suk Kim

Kroonprins Sado wordt door zijn biologische moeder Lady Yi beschuldigd van hoogverraad. Yeongjo staat nu voor een dilemma, omdat hij zijn eigen zoon niet kan bestraffen voor verraad. Dit zou namelijk betekenen dat hij de vader van een verrader zou zijn, wat een directe bedreiging betekent voor zijn troon. Daarom draagt hij Sado op om zich van zijn eigen leven te beroven.

avatar van Woland
Op de terugweg van vakantie naar Zuid-Korea heb ik in het vliegtuig deze film gezien, en dat beviel goed. Sado is een Koreaans historisch paleisdrama over het tragische levensverhaal van de gelijknamige prins, zijn directe familie en hoe het allemaal zover heeft kunnen komen. De film ziet er goed uit met fraaie beelden van mooie paleizen en historische entourages, maar er wordt vooral uitstekend geacteerd. Kang-ho Song geeft als koning een masterclass als vader uit de hel, al zou je kunnen beredeneren dat hij gezien de realiteit van wat een koningsschap van je vraagt hij zijn redenen had om zijn zoon te proberen te drillen tot geschikte troonopvolger, al gaat dat faliekant de mist in. Ah In Yoo is als Sado ook goed op dreef als de gedoemde kroonprins die simpelweg niet het karakter, de interesses en de aard heeft van een potentiele koning, en er compleet aan onderdoorgaat, al neigt hij af en toe wel wat naar overacteren, zeker naar het einde toe. De supporting cast (waar ik geen namen voor op ga zoeken) deed het verder prima, al is de vader-zoon(-kleinzoon)-relatie toch wel de crux van de film, en die werd gewoon erg overtuigend uitgewerkt. Het werd af en toe een beetje traag en de film gaat op niet heel verrassende wijze recht aan op het te verwachten dramatische einde, maar dit was toch een behoorlijk positieve verrassing voor een min of meer willekeurige filmkeuze.

avatar van John Milton
En ik lees en passant op MM dat je daar was Woland? Tssss.

Fijn dat je neiging nooit ergens te komen zich ongebreideld voortzet
Some jealous people here in Woerden, man!

avatar van Woland
Hehe, zal je volgende keer op de hoogte houden John Milton. Dit kostte me wel zo ongeveer mijn laatste vakantiedagen tot september, dus veel verder dan een lang weekendje hier en daar zit er voorlopig niet in.

Historisch drama, gebaseerd op het waargebeurde dramatische botsing tussen koning Yeongjo en kroonprins Sado. De kern van het verhaal wordt verteld met flashbacks, die vanwege de talrijke onderbrekingen de film een wat onrustig karakter geven. Zoals in zoveel film over de Joseon dynastie vallen ook nu de schitterende kostuums en decors op. Daarnaast moet zeker ook het acteerwerk genoemd worden, in het bijzonder van Ah-in Yoo als de rebelse troonopvolger.