Soltera Codiciada (2018)

Alternatieve titel: How to Get Over a Breakup

Peru

geregisseerd door Bruno Ascenzo en Joanna Lombardi
met Karina Jordán, Gisela Ponce de León en Jely Reátegui

Een Peruaanse reclamevrouw uit Lima heeft liefdesverdriet. Ze kan haar ex niet uit haar hoofd zetten. Alcohol, Tinder en schilderen helpen niet en daarom besluit ze een blog te schrijven over haar leven als single. Ze is verbaasd over het succes van haar website.

avatar van Collins
Luchtig filmpje over het leven na de beëindiging van een relatie, beleefd vanuit vrouwelijk perspectief. Gelabeld als komedie. Waarschijnlijk klopt dat wel, hoewel je kunt twisten over de scherpzinnigheid en het welslagen van de humor. Ik kon er in ieder geval niet echt om lachen.
Simpel verhaaltje. Na de breuk beleeft de vrouw in kwestie een korte periode van verdriet waarna zij zich weer in het leven stort. Scènes met allerhande overdreven amusante situaties zijn het gevolg. Mislukte dates, pathetisch bar- en nachtclub bezoek en gezellige hysterische avondjes met vriendinnen passeren. Veel leedvermaak en aangeschoten lol. De komische uitstraling die de film wil oproepen is overduidelijk. Niet amusant, vond ik het.
Toch. Hoe overdreven en flauw de gebeurtenissen ook zijn, de film doet wel een waarachtige, zij het halfslachtige, poging om het dagelijkse leven dat na zovele jaren van samenleven weer moet worden opgepakt, serieuzer gestalte te geven. Zaken als onzekerheid, verdriet en radeloosheid schemeren af en toe door de onleuke humoristische scènes heen. Het zijn de beste scènes. Dat de film daarbij geen nieuwe inzichten aanboort, valt te vergeven. Dat is ook lastig binnen dit luchtige kader.