menu

Drømmeland (2019)

mijn stem
2,95 (20)
20 stemmen

Nederland
Documentaire
73 minuten

geregisseerd door Joost van der Wiel
met Nils Leidal

De 60-jarige Nils verlangt naar een onafhankelijk leven in harmonie met de natuur en neemt zijn toevlucht in een kleine houten hut in de bergen in Noorwegen. Ondanks zijn poging om afstand te nemen van de moderne maatschappij neemt hij zijn mobiele telefoon mee. Daar, omringd door de ruige Noorse wildernis, wordt Nils geconfronteerd met zijn verlangen naar menselijk contact. De behoefte om zijn ‘isolement’ via zijn mobieltje te delen met de buitenwereld blijkt onweerstaanbaar. Deze documentaire observeert hoe Nils de balans probeert te vinden tussen het contact met zichzelf, de natuur en de buitenwereld.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=_CO1cteLbX4

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van tbouwh
2,5
Wie de wetten van de mens afwijst, houdt alleen de natuur nog over als bondgenoot. Het mag uiteindelijk geen drempel heten voor de zestigjarige Nils Leidal, die aan het begin van het bescheiden filmportret Drømmeland zijn paspoort aan de vlammen toevertrouwt. In een beknopte YouTube-tirade worden overheid, banken en corporaties in hun meest algemene zin aan de schandpaal genageld.

De Nederlandse documentairemaker Joost van der Wiel (Het Kind is Groot) kreeg de kans om Leidal een geruime periode te volgen tijdens zijn zelfverkozen voortbestaan into the wild. Ergens in de Noorse bergen zijn we getuige van een man die zijn rigoureuze afwijzing van maatschappij en samenzijn aan de lopende band tegenspreekt. Eenmaal gestationeerd in een berghut blijkt het verlangen naar wereld en WiFi regelmatig groter dan het regime van zijn eigen declamaties. Het is precies wat van der Wiel aantrok in het verhaal van Leidal. In een podcastinterview geeft hij aan dat Drømmeland uiteindelijk ontsprong uit de spanning tussen Nils’ wens om alleen te zijn en zijn zo mogelijk nog sterkere verlangen naar menselijk contact.

verder lezen

avatar van Baboesjka
3,5
Dapper besluit van Nils om afstand te nemen van de samenleving en afgezonderd te leven. Interessant om zijn tegenstrijdigheden en innerlijke conflict te zien. Zijn behoefte aan menselijk contact is duidelijk aanwezig en ik had de hele tijd het idee dat hij niet gelukkig is. Misschien wil hij vooral een statement maken en/of zich afzetten tegen de moderne maatschappij, op het gebruik van mobiele telefonie na. Natuurlijker leven zou ik wel willen, het trekt mij wel, maar er zijn ook dingen die ik niet zou willen missen en dieren slachten is niks voor mij. Ik eet sowieso geen vlees en vis en beelden van opengesneden dieren vind ik nooit prettig om te zien. De dood van het paard vind ik verdrietig. Ik vind het een mooie film die aan het denken zet en na een voor mij moeizame start, vond ik het interessant. Mooi uitgewerkt. 3,5*

Gast
geplaatst: vandaag om 14:29 uur

geplaatst: vandaag om 14:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.