Qu'est-ce Qu'on A Encore Fait au Bon Dieu? (2019)

Alternatieve titels: Bon Dieu! 2 | Qu'est-ce Qu'on A Fait au Bon Dieu? 2

Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Philippe de Chauveron
met Christian Clavier, Chantal Lauby en Ary Abittan

Claude en Marie Verneuil worden geconfronteerd met een nieuwe crisis. Hun vier schoonzonen, Rachid, David, Chao en Charles, zijn vastbesloten om Frankrijk te verlaten met vrouwen en kinderen om hun geluk in het buitenland te beproeven. Claude en Marie zijn echter niet in staat om hun familie weg te denken en staan klaar om alles te doen om hen tegen te houden.

Vanaf 28 maart 2019 in de bioscoop (Independent Films)

avatar van mrklm
De schatrijke Claude [Christian Clavier] en Marie Verneuil [Chantal Lauby] hebben zich neergelegd bij het feit dat hun vier dochters zijn getrouwd met een Jood [Ary Abittan], een Algerijn [Medi Sadoun], een Somaliër [Noom Diawara] en een Vietnamees [Frédéric Chau] en dat ze elk een ander geloof aanhangen. Een nieuwe familiecrisis dient zich aan wanneer de kinderen vrijwel tegelijkertijd besluiten het gepolariseerde Frankrijk te verruilen voor het verre buitenland. Dat zien Claude en Marie niet zitten ze besluiten hun geld, hun macht en hun invloed in te zetten om hun schoonzonen ervan te overtuigen dat Frankrijk wel degelijk 'the place to be is'.

Even formulematige als geforceerde romantische komedie lijkt het gevolg van een gebrek aan inspiratie voor een vervolg op Qu'est-ce Qu'on A Fait au Bon Dieu? (2014). Het scenario, waar maar liefst zes mensen voor verantwoordelijk zijn (nooit een goed teken), komt met stereotyperingen die echt niet meer van deze tijd zijn. De benadering van onderwerpen als cultuurverschillen en homoseksualiteit is ronduit oubollig en De Chauveron regisseert dit alles alsof we hier te maken hebben met een jaren '70-farce. De acteurs komen dan ook niet al te best uit de verf. De enige uitzondering is Clavier die zich als enige niet laat verleiden tot overacteren en daarmee zorgt voor de enige echt grappige momenten. De actrices die de dochters spelen hebben bovendien nauwelijks iets te doen.