Ava (2020)

Actie / Drama

geregisseerd door Tate Taylor
met Jessica Chastain, Common en John Malkovich

Ava is een uitstekende huurmoordenaar die geheime operaties uitvoert voor de overheid. Ze reist de hele wereld rond en haar expertise bestaat uit het uitschakelen van, voornamelijk, vooraanstaande namen. Wanneer een klus helemaal uit de hand loopt bevindt Ava zich in een levensbedreigende situatie. Ze wordt nu op de hielen gezeten door haar voormalige werkgevers.

Een bekoorlijke doch kwetsbare dame welke zich dankzij een geheime organisatie ontwikkelt tot de perfecte moordmachine......Na onder andere Anne Parillaud(Nikita), Saoirse Ronan(Hanna), Bridget Fonda(Point of No Return) en nota bene Geena Davis(The Long Kiss Goodnight, in deze nieuwe variant mag ze de moeder van spelen) is het nu de beurt aan de vaak geprezen Jessica om deze rol te vertolken. Chastains bijdrage is helaas een van de belangrijkste redenen waarom Ava niet helemaal geworden is wat ik vooraf had gehoopt. Ze is eenvoudig te mooi om te overtuigen als een voormalige junkie die transformeert tot supervrouw. Tel daar haar geringe fysiek, zeurderige manier van praten en stramme manier van acteren bij op en je hebt een klassiek geval van desastreuze miscasting. Ander probleem is dat regisseur Taylor iets te veel nadruk legt op Ava's familieproblemen. Vermoeiend en totaal interessant om dat in dit type film zo uitgebreid te behandelen. Een verkeerde manier van tijdvulling eigenlijk, wat zolang Ava zich focust op de intrige en aktie is de film vaak behoorlijk goed. Had graag iets grotere rollen gezien voor Malkovich en Farrell want de momenten dat hun personages het scherm mogen vullen vibreert de film op de goede manier, twee acteurs die met de vingers in de neus uitstijgen boven het kwalitatief zeer gemiddelde materiaal. Niet helemaal geslaagd dit project, haalt het niet bij voorgaande pogingen, maar bij vlagen wel genietbaar voor de fans van dit genre waar ik mezelf wel toe reken, want als er over een x aantal jaren de volgende titel over een oersterke actie powerbabe word gelanceerd zit ik geheid weer als een van de eerste in de bioscoop

avatar van Movieman42
13 in dozijn film. Bevat niets wat nog niet eerder is gedaan. Gauw vergeten deze rommel.

avatar van Ajax&Litmanen1
De film is een stuk en vermakelijker dan dat de score van 2,68 gemiddeld hier doet vermoeden, maar dan moet je wel kunnen leven met een heel standaard plot. We nemen een huurmoordenaar met familie-issues en wraakgedachten. Dat is natuurlijk al wel tig keer gedaan, dus op dat vlak scoort de film geen punten. Zeker dat familiegedoe was echt totaal overbodig om zo uitgebreid te behandelen met moeder, zus en zwager.

Waar de film wel punten mee scoort, is met Jessica Chastain. Die doet het oprecht leuk en is zeker geen geforceerde powervrouw, zoals we tegenwoordig veel in films zien. Ik vind haar oprecht wel tof en bad ass in deze rol. Ze is atletisch en knokt prima. De overige rollen vond ik weinig inhoud hebben, al blijft John Malkovich voor mij altijd wel een zekerheidje.

Jammer dat er niet een wat betere scriptschrijver op AVA heeft gezeten, want het plot rammelt. Zoveel dingen zijn onlogisch of nauwelijks te verklaren. Het eindgevecht is er ook plots uit het niets, hoe weet die gozer waar zij logeert? Achja, who cares. Met anderhalf uur en voldoende actie vliegt de tijd snel genoeg om.

Wat een barslechte film zeg...13 in een dozijn vrouwelijke assassin bagger...De gevechtsscgenes trekken op niks. En de hoofdactrice is overduidelijk niet geschikt voor dit soort films...Links laten liggen!

avatar van filmkul
Vrij doorsnee actiefilm. Het verhaal stelt weinig voor en is verre van origineel. De film zelf eigenlijk ook. Het is een grote herhalingsoefening van de diverse voorgangers. Verder kijkt de film aardig weg. Er is voldoende actie en wat spanning. Daarnaast is er nog een subplotJe met zus en moeder dat totaal misplaatst is, pure vulling en heeft geen toegevoegde waarde. De film zit vol bekenden, maar het acteerniveau is best magertjes. Visueel ziet de film er verder goed uit. Cliché film. 2.5/3.0

avatar van Pazmaster
Een aardige cast met Jessica Chastain, Geena Davis, John Malkovic en Collins Farrell. De wat minder bekende acteurs spelen helaas wat minder. Verder een middelmatig verhaal met hier en daar wat leuke actie, een film met ups en downs dus. Desondanks heb ik me niet verveeld, sommige scènes vond ik nog best vermakelijk zelfs. Ik rond het daarom toch af naar boven, 3 kleine sterren.

Gelikte actiefilm met een imposante cast én een oppervlakkig, flinterdun verhaaltje, dat al talloze malen eerder –en beter!– in beeld is gebracht. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat regisseur Tate Taylor c.s. zich hebben laten leiden door soortgelijke Koreaanse actiefilms. Matig.

avatar van james_cameron
Middelmatige aktiethriller, nog net het aankijken waard door leuke bijrollen van John Malkovich en Colin Farrell. Jessica Chastain is zoals gebruikelijk erg afstandelijk en houterig in de hoofdrol. De plot kun je bij aanvang uittekenen en de aktiescenes houden niet bepaald over. Meest memorabel is Geena Davis, die een paar erg mooie scenes heeft als de moeder van Ava. Jammer dat we haar niet wat vaker zien in films tegenwoordig.

avatar van joolstein
Eens in de zoveel tijd verschijnt er wel een actiefilm waarin een karakteractrice de heldin mag spelen. Na Scarlett Johansson, Charlize Theron en Jennifer Lawrence is het nu de beurt aan Jessica Chastain om zich uit te leven in een stel vechtscènes. De film is niet de sterkste die in het rijtje past, maar biedt toch een vermakelijke anderhalf uur. Waar het regisseur Tate Taylor (The Help, The Girl on the Train) helaas aan ontbreekt is finesse tijdens de actiescènes. Daarnaast slaagt het er nooit echt in om het drama en de actie soepel samen te voegen, er zijn nogal wat losse verhaallijnen. Maar Jessica Chastain is gelukkig goed genoeg om deze middelmatige film te dragen. Ze speelt mannelijke collega's Colin Farrell en John Malkovich moeiteloos van het doek. (hadden ze misschien last van de #MeToo-beweging?) Want het is Geena Davis die hier voor prima tegenspel zorgde. De film was niet zo slecht maar iets te veel de dertien in een dozijn girl assassin film.

avatar van blurp194
Tsja. Jessica Chastain ziet er fantastisch uit, en al helemaal met dat rode snollenjurkje aan. Dat is dan ook wel zo ongeveer het enige dat de film te bieden heeft, verder is het droefenis alom. De combinatie breekbaar, verslaafde en killer werkt hier niet goed, het verhaal is te ongeloofwaardig en boeit niet, de filosofische clou waarom het uiteindelijk draait is al helemaal niet interessant. Plaatjes kijken en verder niet opletten, dat is het beste. Ohja, Malkovich is prima bezig, Farrell irriteert me vooral, en leuk om Ioan Gruffudd weer eens te zien, als is het in een klein rolletje. En Joan Chen lijkt de eeuwige jeugd te hebben, haast geen spat veranderd sinds Twin Peaks.

Matige film over een professionele huurmoordenaar die in de problemen komt als een klus niet goed afloopt. Een nogal standaard plot dat niet echt weet te boeien, en ditzelfde geldt voor de personages (ondanks de prima cast). De vele zij-plotjes omtrent haar familie en verslaving werken niet goed samen met de actie-scenes. Allemaal al eens eerder en zeker veel beter gezien.

goede film, echt het kijken waard zeker 3 sterren

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De film oogt beter dan het uiteindelijk geworden is. Het relaas van een huurmoordenaar, niet de eerste keer dat we het zien. Maar ik hou wel van het genre, zeker met de nodige actie en een goeie acteur voor de moordenaar. En dat zit het niet slecht met Jessica Chastain. De actrice doet het op zich niet slecht, maar ze is dan ook het enige positieve aan deze film. Malkovich en Farrell doen hun ding vanuit de zijlijn, maar het is eerder vanuit hun professionaliteit dan enige creativiteit. Het kon voor hen eerder een reclamespot zijn.

Er is verder weinig geïnvesteerd. Nogal pover script, weinig interessante personages (buiten Ava zelf misschien nog) en visueel ook niet zo bijzonder. Het leek eerder een te lange aflevering van een serie te zijn dan een goeie film. Het is omdat ik van het genre hou, dat het nog wel meeviel. En dankzij Chatain is het ook niet helemaal rommel geworden. Maar meer is het zeker niet.

avatar van Noodless
Jessica Chastain weet de film voldoende boeiend te houden door haar overtuigende rol en is gewoon een aangename actrice om naar te kijken. De film zelf is een dertien in dozijn verhaaltje over een sexy huurmoordenaar met heel wat expertises die op een bepaald moment voor haar leven moet vrezen door haar eigen werkgevers. Niks nieuws , maar de film weet voldoende te entertainen. Jammer van de matige uitwerking naar het einde toe wanneer de hoofdverantwoordelijke zelf de touwtjes in handen gaat nemen. Het ultieme gevecht komt te simpel over. 6/10

avatar van Filmkriebel
Een superkiller met een geweten. De actie viel mij redelijk mee maar dat familiale gedoe verveelde mij; voegt weinig toe, behalve dat Ava acht jaar familiale verwaarlozing wil goed maken. Dat ze nog een relatie had met haar schoonbroer vond ik al helemaal onzinnig. Veel opdrachten heeft Ava niet, welgeteld twee, en daarna wordt ze zelf doelwit . Met zo'n cast verwachtte ik beter (de traag sprekende Malkovich komt dementerend over), maar ook Ava is niet zo interessant als superheldinnen in andere films en ik denk hierbij aan Atomic Blonde (4*) en Red Sparrow (4*), die allen veel beter waren omdat er een boeiend spionageverhaal achterzat. Ava is een soort mislukte vrouwelijke John Wick geworden. Een 3* kan ik er nog aan kwijt.

Wat een matige actiefilm.
Een getroubleerde dame die worstelt met haar familie en verleden, bij de AA zit, maar wel de top is qua huurmoorden, alhoewel ze ook vindt dat er een gegronde reden moet zijn waarom ze de moord moet uitvoeren? Rare combinatie van elementen. Dit zou beter scoren als men de actie had weg gelaten en het drama verder had uitgewerkt. Aangezien ze ex-soldaat is, zou men er nog wat PTSD bij kunnen voegen. En dan had men een anderhalf uur aan drama kunnen serveren. Maar dit hoorde echt niet thuis in een film die als actie-film wordt gepromoot. Zeker niet aangezien haar familie problemen blijkbaar meer aandacht vroegen om op te lossen dan het feit dat haar organisatie achter zich aan zat.
En dan ook nog eens de ex, die nu het lief is van de zus, maar ook gokproblemen blijkt te hebben. Qua random side-quest kan het tellen.
De actiescenes zelf waren redelijk te noemen. Maar wel telkens kort en ook niet echt geloofwaardig (ik vraag me nog steeds af hoe diep die fontein was en hoe ze in dat water is gesprongen zonder geluid of rimpelingen te veroorzaken), maar goed: het is en blijft actie, dus men mag niet te veel logica zoeken. Maar de belangrijkste gevechten hadden zeker wat uitgebreider of spectaculairder gemogen. Zeker ook het eindgevecht: hoe teleurstellend was dat. Simon, die evengoed door Duke opgeleid was, komt met genoeg lawaai de hotelkamer binnen om haar te alarmeren, beiden kunnen blijkbaar ook ineens niet meer mikken en bovendien is Simon zogezegd niet meer zo fit, zodat hij het gevecht niet kan afmaken en dus gewoon maar vertrekt. Hoe lachwekkend was dat. En om dan na de flauwste achtervolging ooit, te worden doodgeschoten. Oh boy.

wat me ook stoorde was de situatie rond Duke:
De oude man die zich totaal niet ingedekt heeft en dus gewoon vermoord kan worden? Dit terwijl hij wist dat Simon achter zijn rug Ava trachtte te vermoorden? Kom zeg.
. De ontwikkeling rond hem was totaal ongeloofwaardig voor mij.

Dus naast een pover script, waren de acteerprestaties ook niet van een hoogstaand niveau. Niet dat dit echt moet voor een actiefilm, maar hier was de opdracht blijkbaar: zo neutraal mogelijk kijken en zo emotieloos mogelijk spreken, vooral voor Duke en Simon. De enige die redelijk acteerden waren de moeder en zus.

Het was echt een van de meest rare combinaties: langs de ene kant een drama rond familiebanden waarbij heel veel emotie zou vertoond moeten worden, en langs de andere kant koele killers die achter elkaar aan gaan. En dat was dus een combinatie die niet paste. Zoals gezegd: men had zich beter toegelegd op het drama en dan had dit voor liefhebbers van het genre best wel de moeite kunnen zijn. Maar dit was maar een flauwe bedoening waarbij je eigenlijk met niemand een connectie had, de actie en het ritme altijd weer stil vielen en de heldin verre van heldhaftig was.

avatar van Collins
Eigenlijk zou de film geregisseerd worden door een ander. Eigenlijk zou regisseur Matthew Newton zijn eigen draaiboek gaan verfilmen. Dat gebeurde niet. Aangezien hem huiselijk geweld tegenover meerdere vrouwen ten laste werd gelegd, werd besloten hem van het project af te halen. Zijn vervanger werd Tate Taylor, die met films als The Help (2011) en Ma (2019), voldoende capaciteiten in huis zou hebben om een actiefilm als Ava te kunnen regisseren.
Ava vertelt het verhaal van een huurmoordenaar die bonje krijgt met haar opdrachtgevers en zelf aangeschoten wild wordt. Een film met weinig verrassingen. De film kent een klassiek en overbekend B-movie plot. Daar is op zich niets mis mee. Ook dan kan een film je nog steeds voorzien van wat spanning en actievermaak. Door toevoeging van smeuïge intriges kan zo’n film zelfs zorgen voor oprechte inleving in de personages.
Dat is allemaal mogelijk, maar geldt niet voor deze film. Het verhaal is gewoon te rechtlijnig en te fantasieloos. Ook de intriges die tussendoor opduiken zijn te onbeduidend om de kijker werkelijk te beroeren. De actiescènes vallen daarentegen als redelijk tot goed te kwalificeren en vermaken prima. De film als geheel is echter maar weinig boeiend. De algehele vermakelijkheidsgraad valt tegen.
De film gaat de fout in door teveel het accent te leggen op het drama. Niets tegen goed drama. Drama biedt een uitgelezen mogelijkheid om de personages te leren kennen en binding te ervaren. In deze film werkt dat niet. Het drama dat deze film biedt heeft daarvoor te weinig substantie. De film staat bol van irrelevante dramatische subplotjes die het thrilleraspect juist in de weg staan in plaats van het te versterken. Bovendien maken ze de film die maar 90 minuten speelduur heeft, onnodig langdradig. Het is soms net alsof het thrillergedeelte maar bijzaak is.
En dat is jammer. De actiescènes zijn als gezegd heel aardig. Ok, hier en daar wat overdreven aangezet en misschien wat te hectisch door de vele cuts in de scènes, maar over het algemeen bieden ze aangenaam kijkplezier.
Ook heel aardig zijn de acteurs. Jessica Chastain, John Malkovich en Colin Farrell verbeelden aangename personages. Lekker vet aangezet in hun typering. Helaas krijgen de personages daarnaast weinig mogelijkheden om hun karakters gelaagder uit te bouwen. Toch brengt hun verschijning ondanks hun psychologisch armoedige aankleding tenminste wat bite in de film.
Ava is een wat bleke film. Het verhaal is bleek. Het drama is bleek. De personages zijn vermakelijk getypeerd maar toch ook wat bleek. Eigenlijk zorgt alleen de actie voor geslaagd compromisloos vermaak.
Ava is niet bijzonder.