Ava (2020)

Actie / Drama

geregisseerd door Tate Taylor
met Jessica Chastain, Common en John Malkovich

Ava is een uitstekende huurmoordenaar die geheime operaties uitvoert voor de overheid. Ze reist de hele wereld rond en haar expertise bestaat uit het uitschakelen van, voornamelijk, vooraanstaande namen. Wanneer een klus helemaal uit de hand loopt bevindt Ava zich in een levensbedreigende situatie. Ze wordt nu op de hielen gezeten door haar voormalige werkgevers.

• Vanaf 30 juli in de bioscoop

avatar van John Milton
Ik vond The Girl on the Train (2016) niet zo geweldig, maar met Jessica Chastain erin als huurmoordenaar, zou ik het nog kijken als het van Uwe Boll was.

Vanaf 30 juli in de bioscoop (Independent Films)

avatar van Shadowed
Dat duurde behoorlijk lang. Deze film stond al bijna 2 jaar op de site.

avatar van Strike0ut
Eerste helft van de film was wel lekker, dat je wordt meegesleept in het verhaal. De tweede helft vond ik minder. Actie is goed, maar is wat matig met de vecht bewegingen.

Het verhaal is vrij simpel en kon me niet verrassen.

Kijkt wel lekker weg. Leuk als je gewoon een actiefimpje wil pakken. Verwacht alleen niet te veel.

Een bekoorlijke doch kwetsbare dame welke zich dankzij een geheime organisatie ontwikkelt tot de perfecte moordmachine......Na onder andere Anne Parillaud(Nikita), Saoirse Ronan(Hanna), Bridget Fonda(Point of No Return) en nota bene Geena Davis(The Long Kiss Goodnight, in deze nieuwe variant mag ze de moeder van spelen) is het nu de beurt aan de vaak geprezen Jessica om deze rol te vertolken. Chastains bijdrage is helaas een van de belangrijkste redenen waarom Ava niet helemaal geworden is wat ik vooraf had gehoopt. Ze is eenvoudig te mooi om te overtuigen als een voormalige junkie die transformeert tot supervrouw. Tel daar haar geringe fysiek, zeurderige manier van praten en stramme manier van acteren bij op en je hebt een klassiek geval van desastreuze miscasting. Ander probleem is dat regisseur Taylor iets te veel nadruk legt op Ava's familieproblemen. Vermoeiend en totaal interessant om dat in dit type film zo uitgebreid te behandelen. Een verkeerde manier van tijdvulling eigenlijk, wat zolang Ava zich focust op de intrige en aktie is de film vaak behoorlijk goed. Had graag iets grotere rollen gezien voor Malkovich en Farrell want de momenten dat hun personages het scherm mogen vullen vibreert de film op de goede manier, twee acteurs die met de vingers in de neus uitstijgen boven het kwalitatief zeer gemiddelde materiaal. Niet helemaal geslaagd dit project, haalt het niet bij voorgaande pogingen, maar bij vlagen wel genietbaar voor de fans van dit genre waar ik mezelf wel toe reken, want als er over een x aantal jaren de volgende titel over een oersterke actie powerbabe word gelanceerd zit ik geheid weer als een van de eerste in de bioscoop

avatar van Walter S.
Graatmager verhaaltje wat (helaas, want dat maakt de film op die momenten nog saai ook) gelardeerd wordt met wat familieproblemen. Voorspelbaar, slap verhaal en van Jessica Chastain (die in deze film ongeveer even huilt als vecht) ben ik ook al geen groot fan.
Nee, niet veel soeps deze film, ondanks Davis, Malkovich en Farrell.

avatar van Movieman42
13 in dozijn film. Bevat niets wat nog niet eerder is gedaan. Gauw vergeten deze rommel.

avatar van wvernooij
Beetje John Wick-achtig.

avatar van Graaf Machine
Rare film. Malkovich is ok, als altijd. Chastain voldoet, als altijd. Verder geen idee waar ik naar gekeken heb.
Beetje gedoe met een voormalig lid van CIA of zo. Leek een rol voor Charlize Theron, die kan dit goed. Chastain was minder.

avatar van Walter S.
wvernooij schreef:
Beetje John Wick-achtig.

Vreemd ook, de keuze van gewapende mannen om het niet schietend op te lossen maar met hun vuisten waarna ze dood worden geschoten.

Ik geloof niet dat dit een spoiler is bij deze film.

avatar van Ajax&Litmanen1
De film is een stuk en vermakelijker dan dat de score van 2,68 gemiddeld hier doet vermoeden, maar dan moet je wel kunnen leven met een heel standaard plot. We nemen een huurmoordenaar met familie-issues en wraakgedachten. Dat is natuurlijk al wel tig keer gedaan, dus op dat vlak scoort de film geen punten. Zeker dat familiegedoe was echt totaal overbodig om zo uitgebreid te behandelen met moeder, zus en zwager.

Waar de film wel punten mee scoort, is met Jessica Chastain. Die doet het oprecht leuk en is zeker geen geforceerde powervrouw, zoals we tegenwoordig veel in films zien. Ik vind haar oprecht wel tof en bad ass in deze rol. Ze is atletisch en knokt prima. De overige rollen vond ik weinig inhoud hebben, al blijft John Malkovich voor mij altijd wel een zekerheidje.

Jammer dat er niet een wat betere scriptschrijver op AVA heeft gezeten, want het plot rammelt. Zoveel dingen zijn onlogisch of nauwelijks te verklaren. Het eindgevecht is er ook plots uit het niets, hoe weet die gozer waar zij logeert? Achja, who cares. Met anderhalf uur en voldoende actie vliegt de tijd snel genoeg om.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Met alle respect hoor, ik acht jou hoog, dat weet je. Maar die 3 sterren van jou is ook maar niet zo heel veel hoger dan die 2,7 die hier gegeven wordt. Jij zit maar net iets boven het gemiddelde.
De film is volgens jou maar iets vermakelijker dan de score hier, niet een stuk.

avatar van Ajax&Litmanen1
Graaf Machine schreef:

Bij mij is alles onder de 3 sterren een onvoldoende, dus 2,70 nu gemiddeld is volgens mijn calculatie onvoldoende. En dat vind ik jammer, want ik heb me er heel goed mee vermaakt. Het was net niet goed genoeg voor een 3,5*. Als ik af kon ronden was dit een 3,2 of 3,3 ofzo.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ja, daar zit natuurlijk een verschil. Bij mij is 2, 3, 4 of 5 sterren voldoende. Alles dat onvoldoende is krijgt 1 ster.
Ik doe niet aan afvalscheiding, in elk geval niet op filmgebied.

avatar van Tup&Joep
Geen hoogstaand verhaal en dat familiegedoe had wel achterwege gelaten mogen worden, maar verder is het een prima actiefilmpje.

avatar van Daan258
Het voelde en oogde allemaal wat goedkoop aan.
Verhaal is vaker gedaan en kijk je de film vooral voor de actie maar bij vlagen zag het er nogal stroef en slecht uit. Veel bekende gezichten maar de gehele cast vond ik het maar vrij matig doen en de personages waren vrij saai.

avatar van BlueJudaskiss
Ai, dit was heel erg slecht.

Met een castlijst waar je U tegen zegt - Farell en Malkovich, én dan nog eens een keertje Joan 'Wedlock' Chen! - maar allemachtig... Het is een recensie-cliché, maar werd dit verhaal op een bierviltje geschreven? Zo ontiegelijk veel losse eindjes (Geena Davis die zegt dat het in Nederland zo warm is. Oke, waar kwam dat vandaan?), gebrek aan logica (Chastain die een heel Arabisch hotel uitmoordt, daar mee weg komt, zich verschuilt maar tóch nog eens een klein leger bewakers uitmoordt want leuk) én heel veel zaken die met koeienletters benoemd moeten moeten worden ('We waren zeven jaar getrouwd!', god toen ik die zin hoorde wist ik definitief dat het geen goeie keuze was hierheen te gaan) - het was echt heel erg slecht. Ook erg: een gebrek aan spanning. Nog veel erger: Farell die ik saaier dan ooit vond.

Het beste zat nog letterlijk op het einde, met een aardig eindcredits-nummer van Bear McCreary - iemand die stilletjes aan toch een van mijn favoriete componisten begint te worden - maar zelfs daar vraag ik me af of het me was opgevallen als ik niet wist dat het McCreary was.

Nee, lekker laten liggen voor de gelukkigen die 'm nog niet gezien hebben, en voor mij geldt: heel erg snel vergeten.

avatar van Hans Gruber
Niet goed en niet slecht. Dat is hoe ik deze film beoordeel. Cast is prima, maar heeft betere prestaties geleverd. Verhaal rammelt wel een beetje. Einde had ook spannender en beter gekund. Voor mij 2,5* waard.

avatar van Master Blaster
kijkt lekker weg maar verder niet echt bijzonder