Astral (2018)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Horror

geregisseerd door Chris Mul
met Frank Dillane, Vanessa Grasse en Catherine Steadman

Alex Harmann gaat naar een universiteit en studeert metafysica. Hij komt erachter hoe astrale projectie werkt en krijgt het vermoeden dat er naast onze dimensie er nog een andere aanwezig is. Alex besluit zich verder te verdiepen in astrale projectie om contact te krijgen met zijn overleden moeder.

avatar van Valak
Deze eergisteren gezien.

Verbaas me eerlijk gezegd over de bovengemiddelde score (op IMDB).

Het had zeker potentie, maar heeft het helaas niet goed benut en kunnen uitwerken.

De film had zeker z'n sterke punten; best strak camerawerk, gedeeltelijk geschoten op een prachtige locatie (de universiteit), en een handvol spannende stukjes; (zoals wat zal er gebeuren zodra Alex gaat "projecten"?), en eerlijk gezegd ook wel hele mooie en enge droom-achtige scènes (ook al duren ze maar een paar seconden); zoals voetstappen op een keldertrap; omgeven door mist, en een duister figuur hurkend in de verte.

Het "astrale projectie" gebeuren vind ik eigenlijk ook best fascinerend, en werd ik dankzij deze film nog wel meer in geïnteresseerd (of het nou wel of niet mogelijk is, laat ik nog even open).
Maar het is in feite te vergelijken met wat ze in de Insidious-films doen om in "the further" te komen.

Maar het acteren viel helaas flink tegen; de hoofdrolspeler deed het nog wel aardig, maar de rest kabbelde maar wat aan leek het, of acteerden juist erg over the top.
De dialoog en verdere ontwikkeling van het 'plot' was ook vrij simpel. De overgang van scène naar volgende scène was vaak houterig en de regisseur koos wel érg vaak voor een cut to black; kwamen me ondertussen de strot uit.

En de final act.... goh, goh, goh. Welke filmmaker keek daarnaar en dacht; "Oh ja, dit is wel goed zo. Onze film is compleet!"
Echt het meest abrupte, plotselinge einde wat ik in lange tijd gezien heb. kd Net alsof hun budget opeens helemaal op was, en zoiets hadden 'hupsakee', klaar is kees.

Zonde. Er had zoveel meer in kunnen zitten. Met een beter uitgewerkt en uitgebreider eind had de film zeker 1* meer gekregen.

avatar van Bubblez
Ik keek deze vanwege het wat mij betreft interessante thema. Helaas had hier veel meer in kunnen zitten. Jammer dat het uiteindelijk een matig uitgewerkt geheel is geworden, gericht op een horrorelement van astrale projectie. Het begint aardig, maar zwakt steeds verder af naar de bekende opbouw binnen het horrorgenre: wat vage beelden, een schrikkeffectje en een climax. Echt horror is het zeker niet te noemen.