• 8.297.474 stemmen

Oorsprong: Duitsland / Zwitserland

Geregisseerd door: Tim Fehlbaum

Met onder meer: Iain Glen, Nora Arnezeder en Sarah-Sofie Boussnina

Plot Tides

"Will Earth wait for us?"

In een nabije toekomst is door een wereldwijde catastrofe vrijwel de gehele mensheid uitgeroeid. 200 jaar zijn verstreken sinds de aarde onbewoonbaar werd als gevolg hiervan. Slechts een paar mensen zouden kunnen worden verplaatst naar een onherbergzame planeet. Een astronaut uit de ruimte wordt op een missie gestuurd om uit te zoeken of een terugkeer mogelijk is.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van John Milton

John Milton

Zijn eerste film Hell (2011) werd wat lauw ontvangen hier op MM, maar dit ziet er zeker niet slecht uit.

Wel vraag ik me af hoeveel men nu op een post-apocalyptische dystopie-film zit te wachten. Tussen mijn collega's en mij valt regelmatig (over teams dan) de duiding 'goed Covid-vermaak', waarmee we bedoelen dat het niet teveel toevoegt aan de doom en gloom waar we met zijn allen al inzitten.

Toch wil ik het wel zien, dit. Hoop dat Ian Glen een groter rolletje heeft dan de trailer doet vermoeden, leuke acteur.

avatar van tbouwh

tbouwh

Hebben we Midnight Sky net gehad. Vorig jaar een essay over dat vraagstuk van crisisfilms ten tijde van crisis geschreven. Iedere keer dat er weer een titel als deze wordt aangekondigd komen dezelfde gedachten weer naar boven.

avatar van John Milton

John Milton

Dat zal. Maar ik blijf nog steeds benieuwd naar een (cijfermatig) antwoord, een echt gedegen analyse wat covid met kijkgedrag heeft gedaan. Dat zal vast komen.

avatar van tbouwh

tbouwh

Daar twijfel ik niet aan, maar doorgaans rekenen onderzoekers dan op de luxe van iets wat 'achter ze ligt', dus de vraag is wanneer

avatar van james_cameron

james_cameron

Heel mooi en sfeervol vormgegeven, maar deze science fiction-film is helaas erg traag en qua plot niet bepaald boeiend en/of origineel. Hoofdrolspeelster Nora Arnezeder is evenwel uitstekend en alles ziet er zo indrukwekkend uit qua belichting en decors dat het toch wel de moeite loont om door te kijken. Maar het geheel is wel aan de saaie kant.

avatar van aSMoDeuS

aSMoDeuS

Waterworld (1995) met een extra vleugje klimaatgehuil?

avatar van joolstein

joolstein

Een post-apocalyptische Sci-Fi film die zich ergens tussen de 100 en 150 jaar in de toekomst afspeelt. De rijke elite die ontsnapte naar Kepler 209 hoopt na 2 generaties terug te keren, want het gaat voor hen niet zoals gepland. De wereld waar ze op terugkeren is nat, bedekt met eeuwige mist, er is bijna geen kleur en alles is ellendig.

Om te beginnen is deze Duitse film zeer goed opgenomen, met uitstekende cinematografie en een uitstekend decorontwerp en sfeer. Het vertoont zeker gelijkenis met andere post-apocalyptische sciencefictionverhalen. Je verwacht bijna dat Tom Hardy of Mel Gibson door de mist te zien aankomen of om het ego van Kevin Coster over de horizon te zien zeilen als het tij komt. Echter voor actie en grootste CGI (kan ook een pluspunt zijn) is het budget te laag, ondanks de aanwezigheid van Roland Emmerich als uitvoerend producent, wel liggen de sterke punten in de wereldopbouw en Visuals.

De film voelt nooit goedkoop of low budget aan en het kan zijn mannetje staan ​​bij films met het dubbele budget. Daarnaast is er ook het goede acteerwerk! Vooral van de uitstekende Franse actrice Nora Arnezeder (herkende haar van Angélique (2013)) maar de bekende gezichten als Iain Glen, Sope Dirisu, Sarah-Sofie Boussnina en Sebastian Roché deden ook niet veel verkeerd! Het grootste probleem is het verhaal dat zit vol plotgaten, logica en is maar een allegaartje! Het is niet zo dat de film bijzonder slecht is maar het had zoveel beter kunnen zijn! Misschien dat de schrijver/regisseur Tim Fehlbaum bij zijn volgende film eens een paar goede scenaristen moet aannemen want zowel deze als zijn vorige film Hell (2011) hebben vooral last van het schrijfwerk! Terwijl beide films er wel erg goed uitzien!

Onderhond

The Walking Dead is het slechtste wat genrefilms in jaren overkomen is.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Ondanks dat het een low budget film is hebben ze er toch best een aardig filmpje van weten te maken. Je kunt en moet dit natuurlijk niet met een top sciencefiction film vergelijken, maar slecht vond ik deze zeker niet. De vergelijking met Waterworld met Kevin Costner begrijp ik wel, daar moest ik ook gelijk aan denken. Geen topper maar wel leuk om een keer gezien te hebben. Aldus vind ik.

avatar van mrklm

mrklm

Door klimaatverandering en vervuiling is de Aarde onbewoonbaar geworden. Alleen een kleine elite wist de Aarde te ontvluchten vestigde zich op Kepla. Twee generaties later wil men weten of terugkeer naar thuisplaneet mogelijk is. Nu is het aan de bemanningsleden van Ulysses 2 om dat uit te zoeken en tevens te achterhalen wat er is geworden van de bemanning van de spoorloos verdwenen Ulysses 1. Voor Lisa Blake [Nora Arnezeder] heeft deze missie een persoonlijk tintje: haar vader behoorde tot de bemanning van Ulysses 1. Een tip voor beginnende filmmakers: je kunt gemakkelijk geld besparen op een futuristische science-fictionfilm door het te laten afspelen in de mist. Een sombere, letterlijk kleurloze setting en een chronisch gebrek aan actie en het weinig enerverende verhaal. Fehlbaum speelt duidelijk leentjebuur bij Alien, Mad Max Beyond Thunderdome en zelfs Silent Running, maar is desondanks nauwelijks de moeite waard.