The Great Buster (2018)

Documentaire

geregisseerd door Peter Bogdanovich
met Peter Bogdanovich, Mel Brooks en Bill Hader

Deze documentaire beschrijft het leven en de carrière van één van Amerika's meest invloedrijke personen uit de filmgeschiedenis: Buster Keaton. Deze legendarische filmmaker en acteur had een unieke stijl en vruchtbare productie tijdens de periode van de stille film. Hij creëerde zo zijn culturele nalatenschap als een ware cinematografische visionair. "The Great Buster" bevat interviews met een breed scala aan filmmakers en beroemdheden, waaronder Quentin Tarantino, Mel Brooks, Werner Herzog, Bill Hader, Johnny Knoxville , Cybill Shepherd, Carl Reiner en vele anderen.

avatar van Metalfist
Had liever een iets langere speelduur gezien, maar kan erg interessant worden!

Documentaire maken is een vak, zo blijkt maar weer.

Ontzettend veel leuk en interessant beeldmateriaal, vooral van Buster op latere leeftijd. Maar de opzet en indeling van de documentaire is erg onlogisch en soms zelfs irritant (hele lange shots uit zijn bekende speelfilms op het einde, why?).

Ook de lijst met talking heads uit Hollywood komt nogal arbitrair over voor dit onderwerp (Cybill Shepherd??).

Deze legend verdient iets veel beters dan dit.

avatar van Metalfist
T.O. schreef:
Die is ooit nog de vrouw geweest van Bogdanovich dus misschien daar eerder de connectie zoeken? Ze zijn al wel 40 jaar gescheiden maar dat terzijde. Ik moet hier dringend ook maar eens tijd voor maken: grote Bogdanovich en grote Keaton fan dus dit lijkt me erg interessant te zijn, al zijn de eerste geluiden inderdaad niet zo positief

Goeie documentaire over het leven van filmmaker Buster Keaton die toch vooral bekend is van zijn stomme films. Een simpele opzet van talking heads afgewisseld met uiteraard veel archiefmateriaal van de films van Buster Keaton. En dit materiaal blijft veelal indrukwekkend (helemaal als je bedenkt dat veel van zijn films alweer bijna 100 jaar oud zijn). Maar de documentaire behandelt ook zijn latere en wat minder bekendere periode van zijn carrière (commercials en tv-programma's zoals Candid Camera).

avatar van anne J
Eigenlijk een hele standaard documentaire over Keaton met weinig nieuwe informatie, aanvankelijk (!). Heb zo'n beetje alles gelezen en gezien over Keaton wat ooit uitgebracht is in de afgelopen 100+ jaar. Dus tijdens het kijken verwachtte ik niets nieuws qua biografie.
Echter, deze documentaire stopt niet waar de meeste boeken, papers, artikelen of andere docu's wel eindigen of heel erg snel overheen gaan. We zien namelijk ook nog een heleboel beelden en observeringen uit Keatons latere leven en werk toen hij al lang geen ster meer was en de ladder 'afgegleden' was. Beelden die ik zelfs niet eerder heb gezien uit de commercials onder andere.

Daarmee toch een erg bijzondere documentaire. Eentje die ik anders wel graag had gekeken, want het is altijd tof om Keaton te zien, maar die misschien niet zo hoog scoorde als een 4.0* van mij omdat het verder natuurlijk een wat simpel talking heads dingetje is in feite.
Nu bleek het uiteindelijk een mooie combi. Fijn om naar het materiaal van Keaton te kijken, maar daarnaast verrassend genoeg dus veel materiaal wat elders eigenlijk zelden tot nooit besproken of getoond wordt.