Vice (2018)

Biografie / Drama

geregisseerd door Adam McKay
met Christian Bale, Amy Adams en Sam Rockwell

'Vice' volgt het waargebeurde verhaal van Dick Cheney, één van de belangrijkste vicepresidenten in de geschiedenis van de Verenigde Staten. Als vicepresident onder George Bush was hij berucht om zijn omstreden standpunten. Dick was een voorstander van de ‘War on Terror’ en de Iraakse Oorlog.

Vanaf 28 februari 2019 in de bioscoop (eOne)

Christian Bale als Dick Cheney.. moet niet gekker worden.

avatar van mjk87
Trailer voelt meer aan als komedie dan als drama.

avatar van Uier
Met McKay aan het roer vind ik dat geen verrassing.

Zwolle84
Kennelijk te zien op het PAC Festival. Hopelijk is deze niet zo droog als The Big Short.

Zwolle84 schreef:
Oh man, dat hoop ik ook. Kreeg die zowat niet afgekeken. Maar dit oogt wel ok, moet ik zeggen.

Zijn er al verdere titels gelekt dan, naast dat aantal nominaties van de titels? Ik zie alleen Green Book staan: PAC Festival in de bioscoop | Trailer, Tijden & Tickets | Pathé - pathe.nl

avatar van brawljeff
Bevestigd als één van de PAC films!

avatar van Arri
Is dat Christian Bale in de trailer? Wow, wat een transformatie.

avatar van Basto
Zwolle84 schreef:

Ik vond The Big Short juist erg geestig en helder. Wat vond je er droog aan?

Basto schreef:

Ik vond The Big Short juist erg geestig en helder. Wat vond je er droog aan?

Gewoon, een droge film. Vreselijk saai en belegen zijn andere woorden die ik ervoor zou gebruiken.

avatar van John Milton
Als hij tegenvalt met PAC, dan hebben we extra lange pauze voor diner. Prima toch

avatar van Psygothic
John Milton Zwolle84
Aangezien jullie niet hebben gestemd, hebben jullie deze dus niet uitgekeken en zijn vroegtijdig vertrokken? Kan ik inkomen, want deze film leek inderdaad erg op McKay's vorige film: The Big Short.

De film begint erg warrig en chaotisch, waardoor ik moeite had om in de film te komen.
Christian Bale lijkt aardig op Dick Cheney, maar toch kon ik het niet helpen dat ik voornamelijk naar Christian Bale (met fatsuit en Batman stem) aan het kijken was. Qua vertelstijl en cinematografie brengt Vice ook niet veel nieuws, want McKay doet wat dat betreft The Big Short dunnetjes over: onder andere door het doorbreken van de 3e wand door een verteller, terminologie komisch proberen uit te leggen en enkele cameo's van Hollywoodsterren.

Wat de film mij toch een voldoende doet geven, is dat de stijl mij wél bevalt en dat ik het verhaal van Dick Cheney niet kende. En dat verhaal is best interessant en verbazingwekkend.

Vooral enkele gimmicks zorgen voor een glimlach. Waaronder de aftiteling scène. Geen meesterwerk en minder dan McKay's vorige en de film zal geen volle zalen trekken, denk ik. Maar 3 sterren verdient hij zeker.

Psygothic
Nee, helemaal geskipt. Ik voorzag geen scenario waarin ik m’n ogen open ging houden.

avatar van Rvdz
Psygothic

Dat lijkt me een goede keuze, want alles wat al mankeerde aan The Big Short steekt hier nog eens honderdmaal erger de kop op. Strontvervelend.

avatar van John Milton
Wij hebben ipa'tjes gedronken ipv deze film te kijken

avatar van rep_robert
Psygothic

You couldn't be more wrong. Bij vlagen hilarisch. Nooit verwacht, maar dit was wel de verrassing van gisteren (omdat de verwachtingen laag waren).

rep_robert schreef:

Ik heb politiek nog nooit bij vlagen hilarisch gevonden. De kans leek me dermate klein dat het hier wel ging gebeuren dat de ipa'tjes bijzonder goed in de oren klonken.

avatar van Bubblez
Vreselijke zit. Het komt waarschijnlijk grotendeels doordat ik de (Amerikaanse) politiek niet interessant vind, want de vertelstijl is best origineel. Wist me toch niet te boeien, in het laatste half uur afgehaakt.
Christian Bale heeft weer een fantastische gedaanteverwisseling voor elkaar, maar ik zag alleen maar Chevy Chase ...

avatar van mrklm
Regisseur/scenarist Adam McKay zet je in ieder geval aan het nadenken over de invloed die een handjevol politici (in dit geval Dick Cheney [Christian Bale] en zijn mentor en politieke vriend Donald Rumsfeld [Steve Carrell]) heeft gehad op de internationale politiek vanaf het moment dat ze gebruik maakten van het Watergateschandaal om zichzelf op te werpen als de nieuwe generatie Republikeinen en het vertrouwen wisten te winnen van Gerald Ford. Het is een poging om zo'n 40 jaar Amerikaanse- en wereldpolitiek te condenseren tot een half historisch, half satirisch relaas van iets meer dan twee uur en het is niet zo verrassend dat hij daar niet in slaagt. Ook als je de vele politieke kopstukken (al dan niet gespeeld door acteurs) herkent, is het vaak nauwelijks te volgen. Enkele belangrijke momenten, waaronder de aanzet tot de invasie in Irak, komen wel goed uit de verf, maar de karakteriseringen zijn hol en het is mij dan ook een raadsel waarom Christian Bale een Golden Globe won voor zijn ééndimensionale (en gemanierde) vertolking. In Hollywood is het maken van een anti-Republikeinse film blijkbaar voldoende aanleiding voor een filmprijs. Ze leren het ook nooit daar...

avatar van FFilm
Goed geacteerd en met verve gebracht!

Vice gezien op het PAC en vond het tussen het ietwat schrale aanbod dit jaar een welkome afwisseling. Hoewel Vice gebaseerd is op echte personen en gebeurtenissen wordt er driftig gespeeld met fimstijlen en leuke theatrale trucjes. Het deed mij heel erg denken aan I Tonya.
Christian Bale speelt een geweldige rol als Dick Cheney en verder, zoals de makers al zelf aangeven, is het maar gissen op wat voor waarheden deze film gebaseerd is.
Wat zeker is is dat het een vermakelijke film oplevert die een beeld schetst van een manipulatieve man die zich ten koste van (bijn)alles een weg baant naar de top in Washington.

Goed gedaan, ik geef een dikke 7.

avatar van yeyo
Moet dit tegenwoordig voor een prestige film doorgaan? Dan hebben de millenials officieel Hollywood overgenomen! Ergelijke infantiele regie, beetje à I, Tonya, met freezeframes, personages die je aanspreken, letters op het scherm en dat soort fantasietjes. De makers zijn dolverliefd op hun eigen lolbroekerij, zo ontaardt de film meermaals in sketches van bedenkelijk allooi: personages die plots Shakespeare scanderen, Cheney en co die hun realpolitik op restaurant beschrijven als gastronomie ("massavernietitingswapens op een bedje van leugens en volksverlakkerij"), de onvermijdelijke fake premature credits en 'gecensureerde' personages met blurred faces (ik wil de lezer er voor de goede orde op attent maken dat de laatste twee 'stijlfiguren' ook gehanteerd werden in Paster van Adil en Arbi en Billal Falah, met dat soort niveau hebben we dus te maken ). Allemaal verteld door een liberal wimp die dood blijkt, even onleuk als de vondst in Sunset Boulevard, maar op de koop toe nog eens onorgineel dus. En hij wordt ineens omvergereden door een wagen, hahaha, net Terrentino, man!. Zoals in I, Tonya gebeurt alles onder een dekmantel van 'empahtie', met agitprop beelden van dode kindjes en zo, maar eigenlijk is de conclusie duidelijk. Het zal de makers worst wezen wat de VS op geopolitiek vlak allemaal uitvreet, zolang zij als verlichte Comedy Central despoten maar lekker met hun vingertje kunnen zwaaien en zich kunnen verkneukelen over de 'domheid' van het Amerikaans electoraat, deplorables die naar Fast and the Furious kijken en dat soort gajes.

avatar van Thomas83
Erg vlot vertelde biografie. Eigenlijk krijgt de film precies dezelfde aanpak als McKay de kredietcrisis gaf in The Big Short. Soms drijft hij zijn populaire en min of meer op de snel afgeleide kijker gerichte stijl wat te ver door, waardoor de film wat te rommelig wordt en het voelt alsof McKay veel te hard zijn best doet, maar meestal werkt het en wordt een film met een potentieel stoffig onderwerp gewoon heel prettig te verteren. Vond de score ook erg sterk, en sommige van die meer inventieve scènes tussendoor zijn wel echt prachtig.

De nuance is natuurlijk wel ver te zoeken. Deze stijl van een film maken paste veel beter bij het onderwerp van The Big Short dan bij een politieke film als deze. Hoewel de film als karakterstudie wel wat tekortschiet maakt Bale er nog wel echt wat moois van. In het begin van de film eiste Carell de aandacht op in scènes met hen samen, maar later zijn de rollen eerder omgedraaid. Rockwell heeft een wat te kleine en onopvallende rol om die Oscarnominatie te verdienen. Adams vond ik ook niet zo bijzonder. Een zeer ruime 3.5*.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Verfrissend goed eigenlijk. Christian Bale zit best wel goed in de rol van Dick Cheney. Globaal gezien is het niet zo bijzonder creatief, maar wel zeer goed gedaan. Duidelijk vertelt, sterk geacteerd, vlotte montage, … Ik kende weinig van Cheney, buiten het feit dat hij Vice President was en een rol speelde in de oorlog met Irak. Deze film geeft een mooi ('t is te zeggen) beeld van de man. De makers hadden hier en daar wel subtiele humor moet ik zeggen. Dat geeft de film de nodige pit en het geheel wordt nergens te saai of te stoffig. Geweldig gewoon hoe gaandeweg de film ineens de credits beginnen te rollen alsof het verhaal daar verteld was. Om dan meteen te zeggen dat het hier nog verder ging. Na de echte credits krijgen we nog een hilarische slotscène. Het zijn enkele dingen die je als kijker zo doen meeslepen in een anders veel te voorspelbaar verhaal. Een absolute aanrader!

Visueel sterke maar inhoudelijk wat saaie biopic over voormalig vicepresident Dick Cheney, die ten tijde van het presidentschap van George Bush jr. de macht naar zich toe trok. Dat dit tot politiek zeer omstreden keuzes heeft geleid is alom bekend. We leren Cheney in Vice kennen als een middelmatige, luie student die er aanvankelijk met de pet naar gooit en die vooral door zijn vrouw in de goede richting wordt gestuurd. Zo werkt Cheney zich op de achtergrond op in politieke kringen, om uiteindelijk de machtigste man van de VS te worden.

Vice leunt sterk op de acteerprestatie van Christian Bale. Die is zonder meer indrukwekkend, niet alleen door de uiterlijke gelijkenis, maar meer nog door de manier waarop hij zich heeft ingeleefd in Dick Cheney. Om deze film echt te kunnen pruimen is, denk ik, wel enige politieke affiniteit gewenst. Vice lijkt zich vooral ook te richten op kijkers die minder met politiek begaan zijn, getuige de wel erg uitleggerige vertelstijl, waarbij regelmatig ook in beeld nog eens wordt geïllustreerd wat zojuist is gezegd. Dat was voor mij iets te veel van het goede, net als de score, die naar mijn smaak aan de pompeuze kant is.

bombario
Net gezien en gemengde gevoelens. Zeer interessant om te zien hoe Cheney en zijn vriendjes de oorlog met Irak erdoor hebben gedrukt. Hoe machtspolitiek in zijn werk gaat. En hoe Bush Jr compleet wordt gepiepeld. Maar de vertelvorm is warrig en vooral in het begin te fragmentarisch. Flauwe grapjes over aftrekken helpen dan ook niet mee. Maar goed, Amerikanen en subtiliteit.

De tweede helft van de film is beter. Minder archiefmateriaal en meer drama. En dan ontpopt Cheney zich volledig tot de ras-opportunist die hij altijd al was. Iemand die zich niets aantrekt van de middelen en enkel oog heeft voor het doel. Zijn doel. 600.000 dode Irakese burgers versus 4500 Amerikaanse soldaten. Bedrijven die schaamteloos van de oorlog profiteerden. En praktisch oncontroleerbare macht voor een klein clubje in Washington. "Maar alleen zodat jullie lekker kunnen slapen, hoor." Yeah, right.

Qua film geen doorslaand succes. Qua thematiek zeker wel.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Mwah. McKay wist nog te verrassen met The Big Short maar met Vice haalt hij veel van dezelfde trucjes uit, fris is het al lang niet meer. Het grootste probleem is niet de verhaalstructuur maar het verhaal. Dick Cheney is namelijk een buitengewoon oninteressante man.

Verder is het best leuk om de enactment te zien van historische gebeurtenissen zoals de gevolgrijke misstap van Powell, maar dat was al goed gedocumenteerd, ik heb weinig nieuws gezien. Blijven over de acteerprestaties, die zijn goed al vond ik Bale nou ook weer niet exceptioneel. Rockwell was wel een overtuigende Bush.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Download link verwijderd

avatar van mjk87
Film voelt als een herhalingsoefening van het sterkere en leukere The Big Short (die ik wel iets te laag heb beoordeeld, achteraf gezien). En hoewel in deze Vice enkele leuke vondsten zitten (die aftiteling halverwege) is de film niet zo fris en sprankelend meer. Het soms wat hippe stijltje met het doorbreken van de vierde wand komt ook niet echt naar voren omdat er ook best wat drama en serieux in zit. Dat vloekt.

Cheney als de grote man, dat mag geen openbaring zijn want dat is wel algemeen bekend dat hij het belangrijkste beleid grotendeels uitstippelde in de regering Bush. We krijgen zijn levensgeschiedenis te zien, een periode van goed 40 jaar. Dat is gevaarlijk want veel van films over zo'n periode mislukken, met soms een uitzondering. McKay neemt in ieder geval de beslissing zich wat meer te focussen op de mens Cheney en hoe hij denkt, waarbij zijn - best mager uitgewerkte- weg naar de macht als een kapstok dient om de film vooruit te helpen. Dat laatste lukt wel, mede door de sterke editing - je verveelt je geen moment. De film is op een zeker punt gewoon prima lui plezierig kijkvoer.

Maar McKay neemt ook heel veel hooi op de vork en wil van alles zeggen zonder dat hij zijn thema's en verhalen echt weet uit te werken. Ik weet ook niet echt wat hij nu wilde zeggen. Dat Cheney ergens wel een goed mens is, maar gegrepen door de macht? Want hij begint nog als jonge ambitieuze enigszins idealistische (hoewel niet heel veel) medewerker, beschermt wel zijn vrouw en staat wel achter zijn lesbische dochter en legt ook de grens daar voor zijn eigen rol in de campagne. Dat brengt McKay duidelijk in beeld. Maar ondertussen lijkt hij de man die Irak is binnengevallen. En daar komt van alles bij zoals Halliburton en haar rol in de oorlog. Als je bekend ermee bent zit er nog iets van herkenning in, maar McKay benoemt alles zijdelings zonder er echt een sterk politiek werk van te maken en in de film los gezien zijn het losse flodders die niets zeggen.

Vertolkingen wisselen. Bale zit echt wel in de huid van Cheney, maar toch heb ik altijd het idee naar iemand te kijken die aan het acteren was. Geen moment vond ik hem geloofwaardig. Kijk naar de echte Cheney en je ziet wat Bale probeert, maar het lukt hem niet. En de make-up bij de oude Cheney is nog wel goed, maar een jongere versie lijkt gewoon op een pafferige versie van Bale Adams, die nooit echt ouder wordt, doet het een stuk beter maar heeft een zwakke rol. Rockwell wil te losjes zijn en lijkt gewoon niet op Bush en Carell doet het nog het beste, maar zijn rol valt op een gegeven moment redelijk weg. 3,0*.

avatar van Basto
De luchtige aanpak die bij The Big Short goed uitpakte, werkt hier niet. Er valt namelijk niks te lachen om de duistere machtspolitiek van Cheney. Het is een enorm foute bende die daar aan de macht was en nu is het zelfs nog erger. Een donkere thriller had als aanpak beter gewerkt.