• 8.296.266 stemmen

Alternatieve titel: The Raft

Oorsprong: Zweden / Denemarken / Verenigde Staten / Duitsland

Geregisseerd door: Marcus Lindeen

Met onder meer: Maria Björnstam

IMDb beoordeling: 6,7 (882)

Oorspronkelijke taal: Zweeds

Plot Flotten

"The strangest group experiment of all time"

In 1973 steken vijf mannen en zes vrouwen uit alle hoeken van de wereld de Atlantische Oceaan over op een vlot. De kleurrijke groep is samengesteld door een Spaanse onderzoeker. Hij hoopt dat de passagiers gedurende drie maanden in zo'n kleine ruimte onvermijdelijk in conflicten terecht zullen komen, wat hem informatie zou moeten geven over hun gedrag. Maar het experiment krijgt een andere wending. 43 jaar na de dramatische overtocht, bespreken zeven teamleden de gebeurtenissen. Met archiefbeelden toont deze film een van de meest gedurfde groepsexperimenten aller tijden.

imageimage

avatar van cornelis2

cornelis2

Uitstekende documentaire over een interessant sociologisch en psychologisch experiment uit de vorige eeuw. De terugblik van de toenmalige deelnemers maakt het verhaal van de tocht compleet. Blijft de vraag hoe het de andere deelnemers aan de tocht daarna vergaan is en of zij nog in leven zijn ...

avatar van Grin

Grin

cornelis2 schreef:

Hoe het hen vergaan is had ik ook graag geweten maar ergens wordt wel gezegd dat de 7 geïnterviewden wel degelijk de enige nog levende passagiers zijn. De andere 4 zijn dus al eerder overleden, wat 43 jaar na dato zelfs niet zo heel verwonderlijk is.

Een beetje jammer dat het allemaal om mannen ging en dat 4 van de 5 mannen op de raft dus niet meer konden deelnemen aan deze docu.

avatar van HenkHooglander

HenkHooglander

Zeer fascinerende film, heeft me zeker weten te boeien, een mooi inkijkje in hoe mensen gedreven worden tot deelname aan dergelijke experimenten.

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Deze docu al op 5 januari opgenomen en nu dan eindelijk bekeken. Geen spijt van, het experiment geeft een mooie inkijk in de psyche. Wel opvallend dat de initiator van het experiment (Santiago Genoves) zelf bijna psychisch ten onder ging aan zijn eigen experiment.

Mooie mix van authentieke beelden en beelden van de betrokkenen op dit moment.

3,5☆