Aquarela (2018)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Denemarken / Verenigde Staten
Documentaire

geregisseerd door Viktor Kosakovskiy

Documentaire die het element water centraal stelt. Er wordt onder meer stilgestaan bij diens bewegende schoonheid en rauwe kracht. Ook wordt het aspect waartegen de mensheid niet bestand is besproken. Diverse locaties komen aan bod waar water in al zijn vormen, van het Russische Baikalmeer tot de Ángelwaterval in Venezuela, onder de loep wordt genomen.

avatar van mrklm
Fraaie plaatjes maken nog geen fraaie film. Het begin van deze documentaire is veruit het sterkst: we zien hoe een groep reddingswerkers probeert een auto te bergen die door het ijs van het tegen de grens van Mongolië gelegen Russische Baikalmeer is gezakt. Regisseur Victor Kossakovskyoverspeelt echter zijn hand door hier te lang te blijven hangen en het op te volgen met minder verrassende beelden van instortende ijsbergen. Waarom hij überhaupt gebruik meende te moeten maken van een - niet al te indrukwekkende - metalsoundtrack is mij bovendien een raadsel. De tweede helft voelt als een matig aftreksel van Koyaanisqatsi (1982). Veel van hetzelfde, mijn inziens bedoeld om de gevolgen van klimaatverandering aan te tonen. Die boodschap is al heel snel duidelijk, maar hoeft er niet zo nadrukkelijk in geramd te worden. Een concept voor 15 minuten uitgerekt tot speelfilmlengte.