ad

Geregisseerd door: Sean Hanish

Met onder meer: Michelle Monaghan, Leem Lubany en Common

Releasedatum: 1 maart 2019

Over Saint Judy

"The fight for one is a fight for all"

'Saint Judy' vertelt het waargebeurde verhaal van Judy Wood, een alleenstaande moeder die naar Los Angeles verhuist en daar aan de slag gaat als immigratieadvocaat. Vervolgens staat ze in een belangrijke rechtszaak een Afghaanse immigrant bij die in haar thuisland vervolgd werd voor het openen van een meisjesschool. De immigratiezaak, die terecht komt voor het Hof van Beroep voor het negende circuit, zal uiteindelijk resulteren in een wijziging van het nationale asielbeleid.

imageimageimage

Social Media

BBarbie

Waargebeurd verhaal over immigratieadvocaat Judy Wood, die door haar vasthoudendheid eigenhandig een aanpassing van het asielrecht voor vrouwen in de Verenigde Staten wist te bewerkstelligen. Dit soort films laat mij niet onberoerd, zeker in de licht van de politieke discussie die onder het presidentschap van Trump alsmaar heviger wordt. Geen topfilm, maar het verhaal wist bij mij wel een gevoelige snaar te raken. Vooral het verhaal van de Afghaanse asielzoekster hakt er nogal in.

avatar van schumacher

schumacher

BBarbie schreef:

Dank voor uw uitleg, tijd uitgespaard.

avatar van clubsport

clubsport

• 1988 berichten

BBarbie schreef:

En daar gaan we weer , wat Trump hiermee te maken heeft is mij een raadsel ???

Deze film speelt zich dus redelijk ver voor Trump's presidentschap af dus behoorlijk vergezocht , dan zou je ook net zo makkelijk Bush of ook Obama verantwoordelijk kunnen stellen , die waren tenslotte toen president .

maar ja Obama was natuurlijk een halve heilige dus ik begrijp dat Trump een veel makkelijker doelwit is .

Trouwens Trup is niet tegen immigratie maar wel tegen degene die illegaal de grens oversteken waarvan

een flink aantal criminelen .

Dit soort films laat me niet onberoerd
schrijf je maar je beseft onvoldoende dat de hollywood sprookjes versie nooit overeenkomt met de werkelijkheid , je laat je emotioneel manipuleren

en dat is precies wat de film doet .

Dan de film zelf : Alle immigranten in deze film zijn zonder uitzondering halve engeltjes en er zit niet 1 rotte appel tussen

ok ik wil best geloven dat er veel mensen terecht gevaar lopen in hun eigen land maar dit eenzijdige beeld is belachelijk ongeloofwaardig .

Bovendien : waarom zou de VS dan verplicht zijn om al deze mensen maar op te vangen terwijl er genoeg andere landen dichterbij zijn die veel dichter bij hun eigen cultuur liggen .

Wat me verder opviel was dat de afgaanse vrouw duidelijk moslima was maar we zagen haar alleen in een hoofddoek in haar flashback thuis .

Verder word de islam niet genoemd , en dat terwijl dat geloof duidelijk de hoofdoorzaak is voor haar vervolging .

Er word in de rechtzaal op het laatst alleen de zin ( a twisted version of the islam ) gebruikt om te suggereren dat dat regime een soort extreme uitzondering was .

Dat klopt natuurlijk niet , in landen als irak , jemen pakistan , saoudi arabië , iran zijn er vaak even mensonterende shariawetten van kracht .

BBarbie

clubsport schreef:

(...) maar je beseft onvoldoende dat de hollywood sprookjes versie nooit overeenkomt met de werkelijkheid, je laat je emotioneel manipuleren (...)

Ik vind het toch knap dat jij –zonder mij te kennen– weet wat ik wel of niet “besef” wanneer ik een film zit te kijken. Laten wij het er maar op houden dat ik bij voorkeur films kijk die mij raken. Er is al meer dan genoeg cynisme in de wereld. Daar hoef ik niet aan mee te doen.

Overigens wil ik er op wijzen dat deze film in zijn kern niet over moslima’s gaat, maar over een advocate die vecht voor gelijkwaardige vrouwenrechten tijdens een asielprocedure.

À propos: ik heb het in mijn reactie niet over Trump, maar over de “politieke discussie” (over het asielbeleid) onder Trump. Kwestie van goed lezen!

avatar van clubsport

clubsport

• 1988 berichten

BBarbie schreef:

Als je goed gekeken hebt gaat de film uiteindelijk helemaal niet over vrouwenrechten maar over wel of niet politieke vervolging , dat kunnen dus zowel mannen als vrouwen zijn .

Verder word ze vervolgd vanwege haar overtreding van de shariawetten dus moslim gerelateerd