Nekrotronic (2018)

Australië
Sciencefiction / Komedie

geregisseerd door Kiah Roache-Turner
met Monica Bellucci, Ben O'Toole en Caroline Ford

Finnegan is de grootste demonenjager, de Nekromancer, ter wereld, maar heeft zich intussen ook bij de donkere kant gevoegd. Ze ontdekt als eerste dat kwaadaardige geesten het internet hebben geïnfiltreerd. Nu, jaren later, mengt Howard North zich in de strijd, geholpen door de twee Nekromancers Molly en Torquel. Ze moeten de digitale demonenplaag een halt toeroepen en Finnegan verslaan, alvorens deze de zielen van miljoenen mensen, verslaafd aan hun mobieltjes, verslindt.

Aangekocht door WW Entertainment (voorheen eOne).
Release in 2019.

Leuk.

Een redelijk logisch vervolg voor Kiah Roache-Turner. Na Wyrmwood waarschijnlijk wat meer budget gekregen, dat is er ook wel aan te zien. Maar met een groter budget maak je nog geen betere film, en ook nu blijft hij weer een klein beetje hangen.

Het begint allemaal wel spectaculair genoeg. Veel tempo, een hoop geinige ideetjes op een hoop gegooid en wat humor om te verbloemen dat er toch best matig geacteerd wordt. Zelfs door de (erg) bekende koppen. Geen idee hoe ze Bellucci hebben kunnen strikken, maar ze brengt het er redelijk slecht vanaf hier.

Verder verliest de film ook aardig wat tempo tijdens het tweede deel. Wanneer de setting een beetje duidelijk is, lijkt de regisseur niet echt te weten waar ze met de film naartoe moeten. Er wordt regelmatig teveel geluld en ondanks dat alles er wel fleurig neon uitziet wordt er teveel gerecycled. Het klinkt redelijk negatief, maar dat is vooral omdat ik toch net op wat meer hoopte.

't Is uiteindelijk wel een erg vermakelijk filmpje geworden, maar het had nog net wat beter gemogen/gemoeten.

avatar van joolstein
Ghostbusters 2.0 euh... wacht eens... eerder 3.0

Wat begon als de Science-Fiction-Horror-Short; DAEMONRUNNER werd uiteindelijk voor de Roache-Turner broers (Kiah is de regisseur en Tristan de schrijver/producer) hun tweede film, een niet serieus te nemen horror-comedy genre mash-up. Want net als Wyrmwood verwerkt ook Nekrotronic bekende elementen uit andere films en combineert ze samen tot iets nieuws. En dat was een zeer leuke filmervaring zonder diep achtergrondverhaal of moeilijke verhaallijn. Het verdoet maar weinig tijd aan opbouw. Je zit bijna direct in de actie en het houdt het leuk door een mix van goede CGI, creaturen-design, schietgerei en flitsende technologie. En bovendien is er voor wie toch iets meer wil, een leuk stukje sociaal commentaar over onze telefoonverslaving, waarbij een smartphonegame centraal staat die je 'Ghostémon GO!' zou kunnen noemen. Monica Bellucci (Irréversible, Spectre) is te zien als de demonische zieleneter, Finnegan, die dit spel gebruikt om menselijke zielen te vergaren voor haar eindeloze consumptie-honger. Held tegen wil en dank, Howard North (Ben O’Toole) bindt samen met Molly (Caroline Ford, leuke meid) en Torquel (Tess Haubrich) de strijd aan. Hoewel de film dus veel dank aan zijn vele referenties naar andere films, en niet noodzakelijkerwijs de genre-wetten breekt, hebben de Roache-Turners zeker talent om filmische elementen te vinden en die om te smelten tot iets fijns!