Nomis (2018)

Canada / Verenigde Staten
Actie / Thriller

geregisseerd door David Raymond
met Henry Cavill, Ben Kingsley en Alexandra Daddario

Met wat ongevraagde hulp van een ex-rechter en de jonge vrouw die hij als lokaas gebruikt, weet rechercheur Marshall een paar lang vermiste meisjes te bevrijden uit een afgelegen woning en de vermoedelijke dader op te pakken. Die lijkt op het eerste gezicht ongevaarlijk, doch hevig getraumatiseerd te zijn en dat stelt Marshall en zijn collega Rachel voor een raadsel: hebben ze te maken met een briljante geest die ze om de tuin probeert te leiden, of loopt het ware meesterbrein nog vrij rond?

• Vanaf 29 augustus in de bioscoop
  • vanaf 2 januari 2020 te koop op dvd en blu-ray

avatar van Flitskikker
Sneakfilm bij Pathé.

Vrij standaard politiethrillertje. Een film als deze heb je waarschijnlijk al talloze malen gezien.
Ik vond de montage een beetje rommelig, er leek niet echt één duidelijke rode draad in te zitten. Oppervlakkige personages, personages die opeens opdoken en weer uit beeld verdwenen, een paar random spannende scènes en een random schietpartij enzovoort.
En waarom denken filmmakers nog steeds dat hackertyper.com geloofwaardig overkomt?

Wel leuk was de twist, die zag ik toch niet aankomen. Ook wat humor hier en daar die de film nog wat kleur gaf. Soundtrack bleef erg braaf, op een paar scènes na.

Zo veel meer valt er inhoudelijk eigenlijk niet te zeggen. Ondertiteling zag er goed uit. Helaas in een paar gevallen te integraal vertaald, waardoor de tekst al uit beeld verdween voordat je die helemaal kon lezen. Geen credit, helaas.

6,5/10

avatar van harm538
Sneakfilm bij Pathé.

Onderhoudend, maar de echte spanning zoals bij Seven ontbrak.
Ook teveel scenes die (te) ongeloofwaardig waren, zoals de confrontatie van Simon met publiek of de eenmansacties bij invallen van Marshall..

De twist was inderdaad aardig gevonden, maar maakt de film geen topper. Wel een voldoende.

avatar van richiedoom
Volledig eens met bovenstaande reacties, al wil ik daar nog bij vermelden dat ik echt heb genoten van het acteerwerk van de man die Simon speelt. Compleet gestoord personage, heerlijk om naar te kijken.

Dat kan absoluut niet gezegd worden van Henry Cavill. Wat men toch ziet in deze houten klaas ontgaat mij volledig. Ik heb hem nu in een aantal rollen zien opdraven en hij kan er gewoon echt geen klote van. Nog nooit heeft hij mij ergens mee weten te overtuigen, straks moet hij van de serie 'The Witcher' een succes maken maar ik houd echt mijn hart vast...

Vanaf 29 augustus in de bioscoop (Gusto Entertainment)

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Ongelofelijk overbevolkt.

Het speelfilmdebuut van David Raymond mag er wezen. Op een paar schoonheidsfoutjes na weet hij een degelijke thriller neer te zetten, die af en toe zelfs doet denken aan genregenoot Se7en en aanverwanten. Ondanks dat veel enigszins bekend aandoet, wordt je als kijker toch een paar keer op het verkeerde been gezet. En dat is altijd fijn.

Je neemt de ietwat chaotische montage en enige ongeloofwaardigheid graag op de koop toe, als een schijnbaar simpele synopsis over een seriemoordenaar kennelijk toch complexer blijkt te zijn. Niet al te ingewikkeld, maar met name de aanloop met een leuke bijrol voor de immer interessante Ben Kingsley zorgt voor wat extra mysterie.

Degene die de show steelt is niet hoofdrolspeler Henry Cavill, die er wel erg afgetraind uitziet voor een drukke politieman, maar Brendan Fletcher. Hij trekt de aandacht naar zich toe en lijkt alle remmen los te gooien. En dat weet gelukkig te werken. Ook dit doet de film positief opvallen binnen een ongelofelijk overbevolkt subgenre.

***½

Met dank aan Première TV Distribution voor het recensie-exemplaar.

avatar van Brabants
Night Hunter is een film zoals we er al zeer veel van hebben gezien. Is het storend, nee dat zeker niet. Het verhaal is prima met een prima subplot en de vaart zit er goed in. Acteerwerk ook prima dus je zou het haast een aanrader kunnen noemen. Bij deze dus.

avatar van Left4Dead
Simon says

Een harde binnenkomst. Een meid pleegt zelfmoord om maar uit de handen van haar predator te blijven. Want predators, daar handelt het zich om in deze prent. Al snel wordt het lijk van de meid gevonden en is meteen duidelijk dat de meid vastgebonden heeft gezeten. Ook blijkt ze gemarteld te zijn.

Ben Kingsley als Cooper is van de partij en lijkt een soort rol te spelen als in Suspect Zero te spelen, jagen op predators. Ook een heerlijke film voor de liefhebbers. De film pakt het verhaal op een serieuze manier aan, waarschijnlijk ook maar de enige in mijn ogen. Want het is een pest dat er zulke predatoren rondlopen op deze aarde.

De cast ziet er goed uit en voelt de rollen prima aan. Naast de serieuze toon, gesteund door de prima soundtrack, is er zo nu en dan een glimlach te ontdekken. Gelukkig wel op een manier dat het verhaal serieus blijf, men verknalt er in ieder geval niets mee. Al snel vind men de dader, gepakt met apparatuur van een oud-rechter die zaken in eigen hand neemt. Dit in samenwerking met een meid die als lokaas dient.

De gek is gepakt, alles klaar. Maar nee...... er zit een addertje onder het gras. Marshall zal zijn uiterste best moeten doen om er achter te komen hoe de vork nu precies in de steel steekt. Dit samen met Rachel en Cooper, daar waar hij een verleden mee heeft waardoor het er niet gemakkelijker op wordt. Is de gearresteerde wel de juiste, speelt hij toneel of........ Een kat een muisspel is onvermijdelijk.

Een goed debuut van de regisseur die ik zeker zal volgen in zijn carrière. Weinig op of aanmerkingen die ik heb, een mooi verhaal vertaald naar een goed script. De cast zit er erg goed in, het vrouwelijk schoon is aanwezig. Het tempo is prima, soundtrack goed. Beeld en geluid kan ermee door, regie goed. Zo zie ik ze graag, wat worden ze nog maar weinig gemaakt.

Een aanrader, een dikke 7,5/10. Hier geef ik het een 3,5**.

avatar van richiedoom
Left4Dead schreef:
Simon says

Een harde binnenkomst...(EDIT moderator: quote aangepast) Een aanrader, een dikke 7,5/10. Hier geef ik het een 3,5**.

Niet lullig bedoeld hoor, maar je spoilt de halve film...

avatar van Left4Dead
richiedoom schreef:

Niet lullig bedoeld hoor, maar je spoilt de halve film...

Non taken. Heb nog geen procent van het verhaal verteld, dus dat valt allemaal mee.

avatar van Pastaman
Goede acteurs
Ongeloofwaardige situaties
Niet sterk geregisseerd

avatar van hoffhaan
Ik vond de film meer dan goed. Genoten soms enigszins ongeloofwaardig maar er zit vaart in de film en goede plotwendingen. Goed geacteerd. te laag gewaardeerd naar mijn mening zeker op IMDB. 4.0

Zelden zo een slechte chaotische film gezien. Het acteerwerk was voor te huilen, ook Kingsley zakt mee in het moeras. Ongeloofwaardig prul en zonde van mijn tijd, mijn stoel acteert beter, laatste 10 minuten niet gezien, wegens hoofdpijn en lichte vorm van diarree

avatar van macrobody
Een goed verhaal maar verschrikkelijk slecht verfilmd. Onsamenhangend gemonteerd. Dat had veel beter gekund lijkt mij.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Weinig verwacht maar een hoop gekregen! De manier van filmen en montage heeft mij geen 1 keer gestoord en het acteerniveau is van een zeer hoog niveau. Personages zijn levensecht en ontzettend sterk neergezet. De twist was goed gevonden en passend. Ik zeg het niet vaak, maar de film had best nog wat langer door mogen gaan, de spanningsboog blijft goed gespannen en de opbouw is sterk.

4 sterren zonder twijfel, fijne kleine thriller.

avatar van Shinobi
"I'm bored, I want to go home."

Met zo een sterrencast tot je beschikking zou je toch meer kunnen doen.

Het is een opvallend gegeven dat een afgeleefde rechercheur - die opmerkelijk afgetraind is voor zijn huidige conditie - noodgedwongen samenwerkt met een ex-rechter die er rare praktijken op nahoudt om sekscriminelen te pakken. Zodra de vermoedelijke dader is gepakt, begint het spelletje eigenlijk pas. Dat zou althans de bedoeling moeten zijn, maar in deze opzet valt dat nog vies tegen.

Qua narratief is 'Night Hunter' namelijk all over the place; de ene onzinnige plotwending na de andere. De rommeligheid druipt er vanaf. David Raymond heeft zichtbaar goed gekeken naar genregenoten en uit eenieder het beste gepakt om tot deze warboel te komen. Met deze onzin hou je mij in ieder geval niet voor de gek.

De acteurs lijken er ook weinig zin in te hebben, vooral Stanley Tucci en Nathan Fillion lopen hier erg verdwaald rond. De montage speelt hier waarschijnlijk een grote rol in, omdat alles elkaar kruist en personages lukraak verschijnen om vervolgens weer te verdwijnen. Een echt lekker lopend geheel is dit zeker niet te noemen. Alleen een schmierende Brendan Fletcher voelt zich hier duidelijk in thuis.

Al met al een onsamenhangende thriller waar ik niets mee kan.

Dikke 1,5 sterren.

avatar van Master Blaster
Geweldige film!

Zo heb ik ze nog niet vaak gezien. Zag de twist ook niet op deze manier aankomen.

Redelijk, heb wel genoten. Eigenlijk een gruwelijk verhaal, en het zoveelste over een seriemoordenaar, maar regisseur Raymond weet de valkuilen vakkundig te ontlopen. Snelle montage, redelijk wat actie maar vooral de lekkere mystery sleuren je het verhaal in en maken dat je het naargeestige sfeertje voor lief neemt. Intens spel van de cast waarbij vooral het fenomenale spel van ene Brendan Fletcher me opviel. Superman Cavill heeft eigenlijk zichtbaar te veel spieren om helemaal geloofwaardig te zijn als ordinary cop, Daddario loopt hier vooral rond omdat ze zo mooi is en Kingsley(in een schitterend bedachte nevenplot) speelt dit soort rollen met zijn ogen dicht. De moeite zeker waard, niet het allerbeste in dit genre, maar enjoyable..

avatar van Jake the muss
richiedoom schreef:

Ja daar is ie goed in, kijk maar naar de Rampage triology

Toch wel blij verast door deze thriller, geen moment verveelt! Ok, het zit soms wat hakkelig in elkaar, maar al met al een boeiende film.

avatar van Walter S.
Afgaand op de recensie in de Volkskrant (vernietigend, 1*) moest dit wel een goeie film zijn. Was het ook wel, ik ben het met de berichten van de meeste andere positieve stemmers wel eens. Enige wat ik niet zo goed vond was de twist. Een tweelingbroer? Serieus? Volgens mij don't nummer 1 in het scenario boek. Maar verder goed mee vermaakt.

avatar van Pazmaster
Prima filmpje hoor, het is misschien niet de allerbeste cast maar het kan er best mee door. Het verhaal daarentegen is wel gewoon goed, heb van begin tot eind geboeid gekeken en de ontknoping vond ik ook wel leuk gevonden. Prima mee vermaakt!

avatar van filmkul
Aardige thriller. Het verhaal is leuk bedacht echter de twist had wat vernuftiger gekund. De opbouw is goed. Het tempo is prima en de film kijkt lekker weg. Spanning is er ook, maar echt op het puntje van je stoel kom je nooit. De sfeer en setting zijn best prima passend bij de film. Het acteerwerk is redelijk. Fletcher doet het ook niet verkeerd met zijn maffe rol. Leuk tussendoortje die iedereen weer snel vergeten is. 3.0

avatar van schumacher
Vermakelijk filmpke, hier en daar wat ongeloofwaardig maar dat kon de pret niet drukken.
Alexandra Daddario mag ook altijd eens komen.