Nomis (2018)

Canada / Verenigde Staten
Actie / Thriller

geregisseerd door David Raymond
met Henry Cavill, Ben Kingsley en Alexandra Daddario

Met wat ongevraagde hulp van een ex-rechter en de jonge vrouw die hij als lokaas gebruikt, weet rechercheur Marshall een paar lang vermiste meisjes te bevrijden uit een afgelegen woning en de vermoedelijke dader op te pakken. Die lijkt op het eerste gezicht ongevaarlijk, doch hevig getraumatiseerd te zijn en dat stelt Marshall en zijn collega Rachel voor een raadsel: hebben ze te maken met een briljante geest die ze om de tuin probeert te leiden, of loopt het ware meesterbrein nog vrij rond?

Ik vond hem wel aardig, maar inderdaad echt spannend wordt het nooit. En de twist in het verhaal haalde me er een beetje uit eigenlijk.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Na de film nog eens gezien te hebben gaat er helaas toch een heel punt vanaf, de eerste keer in de bioscoop was ik hier duidelijk beter over te spreken, misschien omdat hij in de zomer uitkwam vorig jaar en er op dat moment veel van dezelfde soort films draaide. Dit keer vond ik de film maar een krappe 3, grappig hoe een 2de viewing je mening positief of negatief kan veranderen.

avatar van Kondoro0614
“If a lion eats someone, and you lock it up, and you say, don't do that again, and ten years later you let it out, what happens?”

Hierbij dank ik hartelijk onze vrienden van ‘Pathé’ voor het gratis delen van deze film, die ik ook mooi via de PS4 kon streamen op mijn televisie. Toch nog even mee gesnoept deze middag maar ik had er eigenlijk totaal geen verwachtingen van, ik had ook nog niet eerder gehoord van deze film dus ik liet mij eigenlijk compleet verassen. Toch weet ‘Pathé’ wel wat ze weg geven, want achteraf bleek het toch niet zo’n hele goede film te zijn.

De cast vond ik wel redelijk. Althans ‘redelijk’, de cast kende een paar leuke en vrij bekende namen. ‘Henry Cavill’ deed het wel tof, als de vrij ruige politieagent. Al mocht hij het scherm wel delen met de onwijs prachtige dame ‘Alexandra Daddario’, die het overigens ook wel leuk deed als ‘Rachel’. Maar voor mij was toch de echte uitschieter, die het voor mijn gevoel het leukste deed en zo ook overkwam was toch zeker ‘Brendan Fletcher’ die de gestoorde verkrachter en moordenaar ‘Simon’ speelde.

Toch, weet ‘David Raymond’ helaas niet overal de spanning goed vast te houden. Het begint eigenlijk vrij spectaculair met een vluchtende dame die vervolgens zelfmoord pleegt en de vondst van allemaal vrouwen in een kelder en daarna wanneer de ondervragingen beginnen weet de film zijn sterkte niet vast te houden en kakt die steeds meer in. Het einde van de film was dan nog wel leuk, met een toffe plottwist.

Het verhaal is vrij duidelijk en niet bijzonder genoeg om echt door te nemen. Concept is vrij standaard, we kennen het wel maar blijft altijd wel leuk om te zien. De film blijft aardig onderhouden op alle locaties. Toch blijft het voor mij geen ware topper, en past die leuk in zijn genre.

avatar van mjk87
Deze film wil heel graag een nieuwe Se7en of Silence with the Lambs zijn, maar mist lengte (en daarmee diepgang), een iconische schurk en verder een unieke sfeer. Niet dat de film sfeerloos is, maar het is simpelweg middelmaat. En de film heeft allerlei pionnen staan, maar de korte speelduur helpt mee dat alles nogal afgeraffeld overkomt en niet echt in de film past. Dat gedoe met het gezin van Cavill hangt er wat bij en ook met de rol van Kingsley had meer mee gedaan kunnen worden. Nu komt hij af en toe opdagen en mist de film als geheel wat balans. Verder een reeds bekende koppen die wisselende zijn in kwaliteit.
Dat neemt niet weg dat de locatie wel prima was en als geheel heb ik me ook niet verveeld (zeker niet), maar het is duidelijk dat de film meer had kunnen zijn. Veel meer. 3,0*.

avatar van Brabantze
Redelijk filmpje!

avatar van nathaniel177
Beetje flauw, maar kijkt opzich nog wel lekker weg. Acteerwerk is solide en vooral Kingsley's rol is interessant. Cavill speelt redelijk, Daddario ook wel goed en Tucci ook wel oké. Het grootste probleem van Nomis is de rommelige montage, dat zorgt er voor dat het verhaal soms warrig is. Uiteindelijk is het allemaal wel duidelijk maar met een meer getalenteerde regisseur zou deze film beter uit de verf komen. In het midden begint het een beetje te slepen maar de climax is dan wel weer oke.

avatar van El ralpho
Goed idee, matige uitwerking

Nomis kijkt als tussendoortje prima weg, maar is onder meer qua montage beduidend minder dan veel vergelijkbare politiethrillers. De opzet is aardig, en acteer prestaties zijn over het algemeen redelijk, maar het probleem is dat het verhaal , onder andere door de rommelige montage, maar ook door een gebrek aan sfeer en opbouw, nooit echt goed van de grond kan komen, en je hierdoor nooit écht in het verhaal meesleept.

Ook een deel van de set oogt goedkoop, waarmee ik met name doel op de gevangenis, en met name de cel waarin de moordenaar opgesloten werd. Een straight to DVD release is wat mij betreft goed te begrijpen, wat jammer is, omdat de twist dat de moordenaar een identieke tweelingbroer blijkt te hebben, goed gevonden was. Dit had in potentie een prima thriller kunnen zijn met de juiste kapitein aan het schip (lees andere regisseur), die wellicht had kunnen voorkomen dat de thriller nu vaak wat leeg aanvoelt.

avatar van Filmkriebel
Onnoemelijk saaie thriller, verneukt door een een hoop clichés en amateur-acteurs. We zitten hier ver van de klassiekers. De tweelingbroer was zelfs amper een twist als je een beetje nadenkt over de omgekeerd geschreven naam van Simon. Kingsley is ook al lang niet meer kieskeurig in zijn rolkeuzes. Snel vergeten dit nietszeggend prul.

avatar van snarfje5508
Wat Ben Kingsley in deze film te zoeken heeft ontgaat me eerlijk gezegd. Cavill speelt zwakke rol.
Verhaal kan best interessant zijn maar de karakters spelen die troef niet goed uit. Jammer, met juist cast was dit best aardig geweest.

avatar van Rodger
Niet verkeerd, voor een avond niks op tv.
Het ziet er niet helemaal perfect uit... maar toch wel redelijk prima om te zien.
2.5 **

avatar van james_cameron
Waardeloze thriller, ook bekend als Night Hunter, met een toch heel behoorlijke cast. Men bakt er in ieder geval niet veel van, met vooral houten klaas Henry Cavill en de mooie Alexandra Daddario hopeloos miscast. Niet dat de film met andere hoofdrolspelers veel beter zou zijn geweest. Daar is het script, een derderangs Seven-wannabe, gewoonweg te slecht voor. Ook visueel is de film benedenmaats.