Mo Ngai: To Kei Fung Dik Din Ying Sai Gaai (2013)

Alternatieve titels: Boundless | 無涯:杜琪峯的電影世界

1 stem

Hongkong
Documentaire

geregisseerd door Ferris Lin
met Johnnie To, Sylvia Chang en Ching Wan Lau

Ferris Lin, filmstudent en groot Johnnie To fan, trok zijn stoute schoenen aan en stapte zonder schroom op zijn idool af met het voorstel om To twee jaar te volgen met een camera. Tot zijn grote verbazing stemde To toe. Het resultaat is een documentaire die het leven van één van Hongkongs grootste regisseurs wist vast te leggen en een uniek kijkje biedt achter de schermen van To's films.

Best interessant.

Al is het dan vooral omdat het in het Westen best lastig is om echte first-hand informatie te krijgen over de Hong Kong filmwereld. Een zeldzaam interview lukt nog wel, een artikel met focus, maar ondertiteld beeldmateriaal is toch eerder uitzondering dan regel.

Dan is dit wel een keertje leuk. To is relatief open, je krijgt beelden vanop sets en een hoop bekende HK koppen die even een anecdote brengen. Lam Suet, Louis Koo, Sylvia Chang en zelfs Zhanke Jia leveren allen een bijdrage. Ook wat wilde verhalen over de arme tijden (To die de huur niet kan betalen, Simon Yam die z'n eigen auto in de prak laten rijden), alvorens To internationale faam zou oogsten.

Maar eigenlijk nog interessanter is de info die je krijgt van "de machine" zelf. Hong Kong cinema is genre-werk dat tegen hoge snelheid geproduceerd wordt, dat kijkje achter de schermen is vooral een bevestiging van de vermoedens. Hechte teams, niet zo nauw met regeltjes en steeds op zoek naar snellere en betere oplossingen. Je ziet het ook gewoon in de films terug.

Maar wie niks met HK heeft zal dit allemaal niet zo interessant vinden. Als docu is het redelijk basic. Wat pratende mensen, wat beelden achter de schermen en dat is het wel zo'n beetje.