Der Vorname (2018)

Alternatieve titel: How About Adolf?

Duitsland

geregisseerd door Sönke Wortmann
met Florian David Fitz, Iris Berben en Justus von Dohnányi

Het had een heerlijk diner kunnen worden, waarvoor Stephan en zijn vrouw Elisabeth meerdere kennissen uitgenodigd hadden. Maar wanneer Thomas aankondigt dat hij en zijn zwangere vriendin Anna hun zoon Adolf willen bellen, zijn de gastheren en de familievriend René al bij het aperitief minder opgetogen. Men gooit uiteindelijk elkaar waarheden in het gezicht, die beter onuitgesproken zouden zijn geweest ten gunste van een harmonieuze samenhorigheid. Sterke ego's botsen, ijdelheden worden tegen elkaar uitgespeeld en de avond escaleert tot een onaangenaam spel waarin de ergste jeugdzonden en de grootste geheimen van alle gasten met plezier worden geserveerd.

Duitse remake van Le Prénom (2012)

Maar lijkt mij toepasselijker omdat het Duits is en misschien daarom ook grappiger.