Bisbee '17 (2018)

Documentaire / Western

geregisseerd door Robert Greene
met James West

Documentaire over het stadje Bisbee, dat op kleine afstand van de Mexicaanse grens ligt. In het stadje wonen veel kunstenaars en beeldhouwers, die woningen hebben in de naburige bergen. In het jaar 1917 werden er meer dan 1200 immigranten - die werkzaam waren in de mijnen - op brute wijze door de lokale sheriff naar de woestijn gebracht en voor dood achtergelaten. Filmmaker James West blikt samen met enkele bewoners van Bisbee terug op die tijd.

avatar van absentwithoutleave
Op woensdagavond 20 maart vertonen we deze verbijsterende documentaire tijdens AWL_029 in WORM, Rotterdam. check www.worm.org

avatar van BlueJudaskiss
Steeds als ik denk bij een cultfilm bij 'mijn' WORM in slaap te vallen krijg ik zo'n prachtige film als deze voorgeschoteld - zie ook Der Siebente Kontinent van Michael Haneke een tijdje geleden. Nooit geweten van het bestaan van dit verhaal, en Robert Greene brengt het op een boeiende wijze in beeld. Vooral fascinerend vond ik dat ze aan bij het naspelen van de afschuwelijke gebeurtenissen wél heel veel aandacht steken in de kleding, maar het wel zich laten afspelen in een tijd waar auto's en elektronica normaal zijn. De personen die worden gefilmd vond ik ook boeiend - verfrissend dat ze ook zichtbaar erkennen dat er een cameraploeg bij is.