The Witch in the Window (2018)

Drama / Horror

geregisseerd door Andy Mitton
met Arija Bareikis, Greg Naughton en Alex Draper

Simon, een gescheiden vader, gaat samen met zijn vervreemde twaalfjarige zoon Finn, naar Vermont om een oude boerderij te repareren. Daar ontdekken ze de kwaadwillige geest van een vorige eigenaar, een beruchte wrede vrouw genaamd Lydia. Met elke reparatie die Simon doet, maakt hij haar geest ook sterker ... totdat een angstaanjagende ontmoeting hem laat twijfelen of hij zijn zoon kan beschermen tegen het kwaad dat zich in hun hoofd en harten baant.

avatar van parcivalis
Helemaal geen onaardige ghost/witch movie (horrorliefhebbers doorlopen/er vloeit geen druppel bloed). The Witch in the Window is een rustige film die aanvankelijk wordt gedragen door de sterke dialogen tussen vader en zoon waarna de 'rare zaken' het voorzichtig beginnen over te nemen. Alhoewel de heks wat magertjes wordt vormgegeven speelt de film geraffineerd met de pov van de toeschouwer en kent een aantal griezelige momenten die zeer de moeite waard zijn. Bij sommige scènes (zoals die waarin Simon zijn vrouw ineens voor het huis ziet staan die lachend naar hem toe komt) vond ik hem zelfs spannender dan Hereditary die ik onlangs zag. Dit omdat de film je zo op het verkeerde been zet dat je niet meer weet wat je kunt verwachten en dat is precies wat een film eng maakt. Voor de liefhebbers van het klassieke spook.

avatar van schenkowiets
Erg saaie film die nergens spannend word, afgezet na een half uur en even snel doorgespoeld maar kon geen eng fragment vinden .

Zeer matig.

Mitton kende ik nog wel van YellowBrickRoad, een intrigerend debuut. Daarna is de buzz rond Mitton wat gaan liggen, deze Shudder original (jaja, ook dat bestaat blijkbaar) zal daar niet al te veel aan veranderen. Er zijn nog schimmen van genialiteit te ontwaren, maar daar is aardig wat goodwill voor nodig.

Probleem met deze film is dat het merendeel gewoon faalt. Naast het horror gedeelte zit er ook nogal wat drama in, wat voor geen meter werkt. Acteurs zijn niet goed genoeg, de dialogen zijn hoekig en af en toe is het gewoon downright kneuterig (dat gemekker over dat jongetje dat niet mag surfen).

De scares zijn al even slecht. Brak in beeld gebracht, het geluid is droevig en de "geesten" zien er goedkoop uit. Enkel dat wat er tussenin zit, de momenten die spanning opbouwen, die zijn best wel goed. Da's maar een beperkt deel van de film jammer genoeg, ze worden ook steeds verpest door flauwe scares, maar dan merk je toch wel weer dat Mitton iets kan.

Maar het is te weinig om daarmee de film te redden. Geen memorabel werkje, bij Shudder zouden ze beter wat investeren in de aankoop van goede horrors, want als Netflix het al lastig heeft met z'n originals, gaat een service als Shudder zich daar helemaal aan verbranden.

avatar van Rickyman
Ja precies wat Onderhond hierboven zegt, ondanks het er wel sfeervol uitziet, is het allemaal erg matig uitgevoerd. Saaie film.

Dit is duidelijk een geval van verkeerde marketing. Deze film behoort niet tot het Horror-genre, maar eerder tot Supernatural Fantasy. Het verhaal zit goed in elkaar en er wordt goed in geacteerd.

avatar van knusse stoel
PymRaven schreef:

En het verhaal dat inderdaad buiten enkele scènes niet onder de echte horror valt is leuk bedacht. Ook begrijpen wij soms niet dat als een film in een verkeerd genre is gezet, sommigen de film dan niet meer op de inhoud en het verhaal beoordelen maar gewoonweg een lage waardering geven.
"De heks in het raam" is op zich een mooi gegeven om naar te kijken en levert nu en dan ook wel prima schrikmomenten.
In elk geval van ons ook als waardering een 7!

avatar van Phantasm
Saai en matig, welke horror, heb ik helemaal niets van gezien, tegenvaller.

avatar van EVIL '84
Matige paranormale thriller. Het verhaal begint redelijk, maar kakt na de eerste helft al snel in. Na de eerste geestverschijning weet je al wat voor soort film het gaat worden. Nergens wordt de film echt eng helaas. De cover van de film is ook wat misleidend, ziet er eng uit maar de film maakt het zeker niet waar.

avatar van umbra
Vooral een slecht drama, geen horror, echt een flutfilm, die zelfs ondanks z'n korte speelduur al té lang duurt, uiteraard door de verveling.

avatar van DjFrankie
De titel is spannender dan de film, al is er na een uur een geweldige twist. Is nergens eng, en helaas ook geen creepy sfeertje..