• 8.481.396 stemmen

Met onder meer: Bérénice Bejo, Suzanne Clément en Stéphane De Groodt

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 25 april 2019

Plot Le Jeu

"No luck, you have a message."

Bevriende koppels gaan bij elkaar op bezoek voor een etentje. Gedurende de avond komt een vrouw met het idee voor een zogenaamd spel: elk van hen plaatst zijn of haar mobiel op tafel waarna elke sms, telefoontje, mail of Facebookbericht verplicht aan elkaar meegedeeld dient te worden. Aarzelend stemmen de vrienden toe, maar het duurt niet lang eer geheimen onthuld worden.

imageimageimageimageimage

Marco, husband of Charlotte

Thomas, husband of Léa

Margot, daughter of Marie and Vincent

Marco's Mother

Charlotte and Marco's Daughter

kappeuter (crew films)

Franse remake van Perfetti Sconosciuti (2016).

kappeuter (crew films)

Vanaf 25 april in de bioscoop (Independent Films)

avatar van Zandadder

Zandadder

Een heel rappe remake, maar wel een 2019 ding verder. Ik denk dat er maar weinig mensen niet voor de bijl gaan.

kappeuter (crew films)

Inderdaad, niet te missen.

avatar van mrklm

mrklm

Hoewel deze overbodige remake van Perfetti Sconosciuti (2016) erg trouw is aan het origineel, kan het daar absoluut niet aan tippen. Dat zit 'm vooral in de regie van Fred Cavayé waardoor het spel onnatuurlijk overkomt. Het maakt het voor de kijker moeilijk om je te identificeren met de hoofdpersonen, bovendien voelen de stemmingswisselingen geforceerd aan. Het is dan ook niet verrassend dat de paar afwijkingen ten opzichte van het origineel zeker geen verbeteringen zijn. Kijk liever dat origineel!

avatar van barcam

barcam

Goed gevonden concept maar hier en daar iets teveel getater om te blijven boeien.

Al bij al van genoten en leuk einde.

avatar van Warp

Warp

Best een vermakelijk filmpje tot het uitermate flauwe einde. Het impliciete moreel is daarbij erg weerzinwekkend, ga lekker vreemd en lieg erover. Je partner kan beter níet de waarheid weten. Nee, hier kan ik geen voldoende aan kwijt. Uiteindelijk voelde het aan als een enorm gerekte Black Mirror aflevering.

avatar van Black Math

Black Math

Blijkbaar staat de originele film in Guinness World Records als de film met de meeste remakes (18 stuks). Mijn vriendin bleek al eerder een Mexicaanse versie gezien te hebben.

Deze Franse versie was in ieder geval de eerste versie die ik zag. Een leuk uitgangspunt en aangezien ik van roddelen hou, is het natuurlijk erg smeuïg. Meest sympathieke personage is duidelijk Ben, Léa en de gastheer zijn ook wel sympathiek al zou ik nooit de privacy van mijn dochter schenden zoals de gastheer doet, ook al is het een spel, voor de rest zijn de personages maar weinig sympathiek. Het is wel allemaal een beetje over de top, ik geloof best dat veel mensen geheimen hebben, maar niet allemaal zo groot en het lijkt me ook wel toevallig dat ze allemaal in één avond op straat komen te liggen. Het einde zet alles weer op z'n plaats en en voelt een beetje als een opluchting aan, want het lont is dus toch niet in het vat gegaan. Maar aan de andere kant weet je dat het elk moment kan exploderen, dus was het niet beter geweest als men het spel toch gespeeld had?

Ik gok zo dat de reden dat het origineel zo vaak is gekopieerd is dat het concept voor velen interessant is, en het speelt op één locatie, dus het is goedkoop. Visueel dan ook weinig verrassend, en de soundtrack is zeker naar het einde overdreven dramatisch, waarmee ik uiteindelijk op 1,5* uitkom.

Aangezien deze (en blijkbaar ook de Mexicaanse) het origineel erg trouw volgen, hoef ik ook geen andere versie te zien. Wel ben ik nieuwsgierig of er gigafans van deze films zijn die ze allemaal hebben gezien.

avatar van Shadowed

Shadowed

Aardig.

Blijkbaar een remake van de film die de meeste remakes kreeg. Dat heb je wel goed voor elkaar als het origineel enkel uit 2016 komt. Die heb ik nog niet gezien, maar na het zien van Le Jeu is die wel op de lijst gekomen. Niet dat deze film hoogstaand was, maar vermakelijk was het zeker.

Vermaak maakt echter niet altijd perfect en deze film is daar een voorbeeld van. Le Jeu kent namelijk wel enkele slippertjes waaronder de mix van drama en komedie. Deze gaan hier niet zo goed samen. De komedie is aan de flauwe kant en de drama vloekt daarop vervolgens met de komedie. De droge grapjes met redelijk serieus gebrabbel gaan niet zo goed samen.

Daarnaast escaleert de boel soms te snel en zijn enkele personages net wat te karikaturaal. Het zorgt hier en daar voor een irritatiepuntje dat de film niet bepaald ten goede komt. Soms wordt er naar een escalatie opgebouwd, maar dan komt er tussendoor een vervelend grapje die de opbouw teniet laat gaan, en zo vloekt de film wel vaker tussendoor.

Het kijkt gelukkig wel erg aardig weg en het tempo ligt relatief hoog. Deze film is een soort aanklacht tegen het gebruik van mobiele telefoontjes, maar maakt dit af en toe net wat te duidelijk door letterlijk deze boodschap te verwoorden in enkele dialogen. Het had allemaal net wat subtieler gemogen.

Gelukkig kijkt het erg aardig weg en verveelt nergens. Ondanks dat enkele personages soms vervelend zijn wordt er heel aardig geacteerd door de crew. Richting het einde wordt het ook echt intrigerend en verder duurt Le Jeu ook niet te lang. Aardige film die goed vermaakt, maar verder ook niet hoogstaand is. Leuk om eens gezien te hebben.

avatar van willemfilm

willemfilm

Ik heb me ernstig vermaakt bij deze film. Prima geacteerd ook. De misprijzende kritieken zoals hierboven vind ik wat van elitair karakter. Het is een komedie en geen belerende film.