Le Jeu (2018)

Alternatieve titel: Nothing to Hide

Frankrijk

geregisseerd door Fred Cavayé
met Bérénice Bejo, Suzanne Clément en Stéphane De Groodt

Bevriende koppels gaan bij elkaar op bezoek voor een etentje. Gedurende de avond komt een vrouw met het idee voor een zogenaamd spel: elk van hen plaatst zijn of haar mobiel op tafel waarna elke sms, telefoontje, mail of Facebookbericht verplicht aan elkaar meegedeeld dient te worden. Aarzelend stemmen de vrienden toe, maar het duurt niet lang eer geheimen onthuld worden.

Franse remake van Perfetti Sconosciuti (2016).

Vanaf 25 april in de bioscoop (Independent Films)

avatar van Zandadder

Een heel rappe remake, maar wel een 2019 ding verder. Ik denk dat er maar weinig mensen niet voor de bijl gaan.

Inderdaad, niet te missen.

avatar van mrklm
Hoewel deze overbodige remake van Perfetti Sconosciuti (2016) erg trouw is aan het origineel, kan het daar absoluut niet aan tippen. Dat zit 'm vooral in de regie van Fred Cavayé waardoor het spel onnatuurlijk overkomt. Het maakt het voor de kijker moeilijk om je te identificeren met de hoofdpersonen, bovendien voelen de stemmingswisselingen geforceerd aan. Het is dan ook niet verrassend dat de paar afwijkingen ten opzichte van het origineel zeker geen verbeteringen zijn. Kijk liever dat origineel!

avatar van barcam
Goed gevonden concept maar hier en daar iets teveel getater om te blijven boeien.
Al bij al van genoten en leuk einde.

avatar van Warp
Best een vermakelijk filmpje tot het uitermate flauwe einde. Het impliciete moreel is daarbij erg weerzinwekkend, ga lekker vreemd en lieg erover. Je partner kan beter níet de waarheid weten. Nee, hier kan ik geen voldoende aan kwijt. Uiteindelijk voelde het aan als een enorm gerekte Black Mirror aflevering.

avatar van Black Math

Blijkbaar staat de originele film in Guinness World Records als de film met de meeste remakes (18 stuks). Mijn vriendin bleek al eerder een Mexicaanse versie gezien te hebben.

Deze Franse versie was in ieder geval de eerste versie die ik zag. Een leuk uitgangspunt en aangezien ik van roddelen hou, is het natuurlijk erg smeuïg. Meest sympathieke personage is duidelijk Ben, Léa en de gastheer zijn ook wel sympathiek al zou ik nooit de privacy van mijn dochter schenden zoals de gastheer doet, ook al is het een spel, voor de rest zijn de personages maar weinig sympathiek. Het is wel allemaal een beetje over de top, ik geloof best dat veel mensen geheimen hebben, maar niet allemaal zo groot en het lijkt me ook wel toevallig dat ze allemaal in één avond op straat komen te liggen. Het einde zet alles weer op z'n plaats en en voelt een beetje als een opluchting aan, want het lont is dus toch niet in het vat gegaan. Maar aan de andere kant weet je dat het elk moment kan exploderen, dus was het niet beter geweest als men het spel toch gespeeld had?

Ik gok zo dat de reden dat het origineel zo vaak is gekopieerd is dat het concept voor velen interessant is, en het speelt op één locatie, dus het is goedkoop. Visueel dan ook weinig verrassend, en de soundtrack is zeker naar het einde overdreven dramatisch, waarmee ik uiteindelijk op 1,5* uitkom.

Aangezien deze (en blijkbaar ook de Mexicaanse) het origineel erg trouw volgen, hoef ik ook geen andere versie te zien. Wel ben ik nieuwsgierig of er gigafans van deze films zijn die ze allemaal hebben gezien.