Genesis 2.0 (2018)

Zwitserland / China / Rusland / Zuid-Korea / Verenigde Staten
Documentaire

geregisseerd door Christian Frei en Maxim Arbugaev

Op de onherbergzame vlakte van de Noord-Siberische Eilanden zoekt een handvol mannen naar het witte goud: de slagtanden, liefst intact, van de wollige mammoet. Er hangt goudkoorts in de lucht want de prijzen voor het zeldzame mammoetivoor zijn sterk gestegen de voorbije jaren. Heel af en toe is het jackpot: dan vinden de jagers niet alleen de slagtanden, maar een volledig karkas, met vacht, weefsel en vloeibaar bloed. Dat laatste is goud waard voor Zuid-Koreaanse en Russische high-tech wetenschappers. Hun droom leest als de plot van een sciencefiction verhaal (of een blockbuster van 25 jaar geleden): ze willen het DNA van de mammoet reconstrueren om de soort terug tot leven te wekken. Over de hele wereld werken wetenschappers aan het recreëren van nieuw leven. De herrijzenis van de mammoet is maar een eerste stap in een volgende grote technologische revolutie. Een oefening als het ware. Voor Genesis 2.0.

Vanaf 7 november in de Belgische bioscopen.