Genesis 2.0 (2018)

Zwitserland / China / Rusland / Zuid-Korea / Verenigde Staten
Documentaire

geregisseerd door Christian Frei en Maxim Arbugaev

Op de onherbergzame vlakte van de Noord-Siberische Eilanden zoekt een handvol mannen naar het witte goud: de slagtanden, liefst intact, van de wollige mammoet. Er hangt goudkoorts in de lucht want de prijzen voor het zeldzame mammoetivoor zijn sterk gestegen de voorbije jaren. Heel af en toe is het jackpot: dan vinden de jagers niet alleen de slagtanden, maar een volledig karkas, met vacht, weefsel en vloeibaar bloed. Dat laatste is goud waard voor Zuid-Koreaanse en Russische high-tech wetenschappers. Hun droom leest als de plot van een sciencefiction verhaal (of een blockbuster van 25 jaar geleden): ze willen het DNA van de mammoet reconstrueren om de soort terug tot leven te wekken. Over de hele wereld werken wetenschappers aan het recreëren van nieuw leven. De herrijzenis van de mammoet is maar een eerste stap in een volgende grote technologische revolutie. Een oefening als het ware. Voor Genesis 2.0.

Vanaf 7 november in de Belgische bioscopen.

avatar van mrklm
De titel verwijst naar de droom van een groep wetenschappers om met behulp van mammoet-DNA de mammoet, in ieder geval in zekere zin, weer terug te brengen op aarde. Deze documentaire toont de technische ontwikkelingen, alsmede de ethische kwesties waarmee de wetenschappers worden geconfronteerd in hun jacht op deze 'gouden graal'. Tevens ontdekken we hoe mannen uit een eenvoudige vissersgemeenschap in het uiterste noorden van Siberië, naar de haast onbereikbare Noord-Siberische Eilanden afreizen in de hoop een onaangetaste slagtand van een mammoet te vinden, wetend dat ze daar een fortuin mee kunnen verdienen. Werpt interessante vraagstukken op, maar doet er erg lang over om tot iets van een conclusie te komen, waardoor de film na een uur wat wegzakt.