The Bleeding Edge (2018)

Documentaire

geregisseerd door Kirby Dick

Deze documentaire onderzoekt hoe de door winst gedreven Amerikaanse miljardenindustrie in medische technologie patiënten dagelijks blootstelt aan risico's. Amerika heeft het meest technologisch geavanceerde gezondheidszorgsysteem ter wereld, maar medische interventies zijn de op drie na belangrijkste doodsoorzaak geworden. De overgrote meerderheid van geïmplanteerde apparaten met een hoog risico heeft nooit één klinische proef nodig. In “The Bleeding Edge” werpen de filmmakers Kirby Dick en Amy Ziering een blik op de medische apparatuurindustrie van 400 miljard dollar, die met lakse voorschriften en uit winstbejag de patiënten confronteert met dagelijks risico's.

Surprise!

De FDA, het instituut dat medische apparaten op kwaliteit en veiligheid moet checken, is niet zo betrouwbaar! Ze zitten in de zak van de medische bedrijven, die via achterpoortjes hun zaakjes toch in patiënten kunnen krijgen. Grote verrassing enzo.

In plaats van dat Dick dit even tot op de bodem gaat uitzoeken, gaat hij vooral langs bij patiënten die de negatieve gevolgen van deze praktijken aan de lijve hebben ondervonden. Veel droevige verhalen dus van mensen die vooral slechter uit een ingreep zijn gekomen.

Jammer dat Dick zich daar vooral in verliest, waardoor de boodschap een beetje ondergesneeuwd wordt in een teveel aan sentimenteel gewauwel. Zo blijft het toch vooral de vraag hoe groot en hoe reëel het probleem nu echt is, al bestaat er weinig twijfel over de onbetrouwbaarheid van een instantie als de FDA. Typische Amerikaanse docu. Veel gejank, weinig inhoud.