Fahrenheit 11/9 (2018)

Documentaire

geregisseerd door Michael Moore

Filmmaker Michael Moore voorspelde dat Donald Trump de 45e president van de Verenigde Staten zou worden. Reizend door het land, interviewt Moore Amerikaanse burgers om een idee te krijgen van de sociale, economische en politieke impact van de overwinning van Trump. Het geeft een provocerende en komische kijk op de tijd waarin we leven. Het onderzoekt de twee belangrijkste vragen van het Trump-tijdperk: hoe zijn we hier gekomen en hoe komen we er weer weg?

avatar van Mads Smikkelsen
Gisteren gezien, het is allemaal nog veel erger dan je al vreesde. Er kan indd veel in Amerika, maar een flink deel zijn strafbare feiten, ze zijn daar NOG beter om alles onder het kleed te vegen. Corrupt als de pest iedereen kruipt in iedereens komt en lacht er hard bij, GETVERDEMME‼️‼️

avatar van TornadoEF5
John Milton schreef:
Michael Moore's Fahrenheit 11/9 Box Office Underwhelms – /Film - slashfilm.com Ik denk dat er inderdaad wel eens Trump-moeheid zou kunnen zijn, alles wat er mis aan die man is, is zó overduidelijk zichtbaar dat mensen er wel eens geen zin in zouden kunnen hebben om daar een docu over te zien.

Het is zo dat mensen die enigszins een beetje de actualiteit volgen - zelfs al is het een klein beetje - allang een duidelijke mening over de president hebben. Je hebt 40 a 50 procent die van de president houdt, en het één van de beste presidenten ooit vindt. En je hebt 50% die radicaal tegen de president vinden, omwille van tal van redenen (het is een Republikein, het is een oplichter, hij is niet capabel, hij is vrouwonvriendelijk enzovoort...), maar er zijn quasi geen mensen over die nog geen mening hebben over de president. En blijkbaar werkt het "preken voor eigen parochie" hier ook niet echt. Maar ik denk dat dergelijke docu's / films zich ook niet echt lenen om in de cinéma te kijken. Veel mensen zullen dit wel eens thuis bekijken, wanneer dit wordt uitgezonden op één van de Amerikaanse zenders, maar weinig Amerikanen gaan echt de moeite nemen om nu naar die film te gaan kijken, voor te zien wat ze uiteindelijk toch wel al weten. Ik verwacht niet dat dit zoveel anders zal zijn dan wat je op Comedy Central bij Trevor Noah ziet. En daar zit tenminste een beetje humor in.

En wat men ook onderschat, is dat de president in principe een zeer populaire man is, zeker bij conservatieven en Republikeinen. Republikeinen die wel eens afstand hebben genomen van Trump, ontkennen of minimaliseren dat nu allemaal, omdat hij onder Republikeinen dezelfde populariteit kent als Ronald Reagan bijvoorbeeld. Velen houden van de directe aanpak van Trump en zijn status als outsider helpt ook. Ik denk dat het nog heel moeilijk wordt om hem te kloppen in 2020, aangezien er bij de Democraten niet echt een leidersfiguur op de voorgrond treedt. Bernie Sanders en Joe Biden zijn al relatief oud, dus ik weet niet of het een goed idee is dat ze een gooi doen. Warren en Booker gaan het ook niet doen volgens mij ("te elitair"). Kamala Harris lijkt wel een kans te maken, maar zal het moeilijk hebben om het in de Rust Belt het goed te doen, en laat dat nu net juist de plek zijn waar Trump het zo goed deed in 2016. Er zijn weinig kandidaten die ik in staat acht om Trump te kloppen, als je er goed over nadenkt. Zeker als je weet dat zij hun negatieve media-aandacht nog moeten krijgen, en dus nog flink zullen dalen, terwijl Trump voortdurend blootgesteld wordt aan die negatieve media-aandacht en daar zelfs op teert. Bij de mid-terms zullen de Democraten wel winnen (hoewel het opnieuw nipter lijkt te gaan worden dan het eerst leek), maar in 2020 zullen de mensen die genoeg hebben van het systeem wel opnieuw massaal gaan stemmen. En waar dat in 2016 nog een deel van de conservatieven niet verenigd was, zullen ze nu meer dan ooit verenigd zijn om voor Trump te stemmen in 2020. Het is trouwens een trend die je niet alleen in de Verenigde Staten ziet, maar echt wereldwijd. In Europa, in Turkije, in Amerika, in Rusland, in Brazilië zie je een soort van reactionaire tegenbeweging ontstaan tegen de maatschappij die wij nu kennen. En zo verrassend is dat niet eens.

avatar van FlorisV
Moore was absoluut geen fan van de valse havik en globaliste Clinton. Hij had liever Sanders gehad, een halve communist. Moore had ook een documentaire kunnen maken over het "paradijs" dat de verlosser Obama na 8 jaar presidentschap achtergelaten heeft. Een staatsschuld die verdriedubbeld is, een Obamacare die het probleem niet oplost en een forse rits aan beloften die nooit nagekomen zijn (Guantanamo Bay opheffen, terugtrekken uit Irak), handels-en klimaatakkoorden die nadelig voor de Amerikaanse bedrijven uitpakten en gunstig voor globalisten en China. Oh ja en Syrische rebellen bewapenen, dat was echt briljant. De zakken met geld naar Iran om via een achterdeur hun kernwapenprogramma te financieren. Waar was Michael Moore toen dat gebeurde? Was hij toen zelf aan het golfen?

Republikeingezinden kunnen waarschijnlijk beter zappen naar docu's van Dinesh D'Souza.

Eerlijk gezegd heb ik zelf noch een hoge pet op van Republikeinen noch van Democraten. Er viel er nooit erg veel te kiezen. Trump doet genoeg fout maar lijkt het minste van de kwaden, een olifant in een porceleinkast maar je weet wat je er wel en niet aan hebt. Er zijn meer banen dan ooit. Amerikanen waren de mooie praatjes van gladde politici als Obama (en krokodillentranen van huichelaars als Hillary) ook wel zat.

avatar van Crook
Michael Moore blijft.... Michael Moore, en daarvan weet ik al sinds Bowling For Columbine dat ik het vooral als entertainment moet bekijken, en niet als afgewogen documentaire. Waarom ik daar bij deze prent wederom op hoopte weet ik niet, maar ik denk dat het in het beginsel ligt in het idee dat er zoveel bizarre verhalen te vertellen zijn over deze huidige president, dat het wellicht wat minder geknipt en geplakt hoeft te worden om een narratief te bouwen dat aansluit bij het verhaal wat Michael Moore zou willen brengen over deze man. Maar helaas. Het gaat weer vooral over Flint, zoals dat in zijn gehele oeuvre een prominente rol opeist, over de NRA, zoals dat in zijn gehele oeuvre een prominente rol opeist... het brengt weinig nieuws - de kapstok is nu Donald Trump ipv Bush, maar dan zonder de scherpe angel die zijn vorige werk wel af en toe bracht. In deze situatie had een betere film gezeten, en had Michael Moore met minder truckjes en een vertelling die wellicht de motieven van Donald Trump wat meer belicht had een groter succes gehad om de activist in ons aan te wakkeren. Het schemert er wel doorheen - dat het bijvoorbeeld een president is die vooral voor en door zijn miljardairsvrienden werkt - iets wat zowel de democratisch- als de republikeins gezinden in ons als enigzinds problematisch zouden kunnen beschouwen- maar het stompt je nergens in je maag. Gemiste kans.

avatar van jester
Matige documentaire. Het stuk over Flint (veel te lang) lijkt er met de haren bijgesleept, want een directe link met Trump zie ik niet, behalve dan dat de Gouverneur een republikein is. De overeenkomsten tussen Hitler en Trump doen geforceerd aan, de scene over de vermeende raketaanval op Hawaï heeft ook niet direct met Trump te maken. Al met al een rommelig geheel zonder duidelijke lijn en conclusie. Gemiste kans, en dat terwijl Trump zo'n makkelijk slachtoffer was geweest.

avatar van missl
Bij vlagen wel grappig, hoe hij van alles erbij haalt maar je moet dit vooral niet serieus nemen. Moore is voor mij geen serieuze docu maker, meer een entertainer.

Ik had me een beetje reluctant voorbereid op 2 uur Trump bashing maar merkwaardig genoeg is deze docu dat helemaal niet echt.

Sterker nog, de film haalt op zijn meest villeine momenten juist vooral uit naar de Democraten en voormalige presidenten als Clinton en Obama die de Democraten zo hebben laten afzakken en weg van het volk dat zij Trump juist mogelijk hebben gemaakt.
Da's eigenlijk al stukken interessanter dan al die simpele feitjes over doofus Trump die we allemaal al jaren kennen.

avatar van Donkerwoud
Verrassend introspectieve documentaire waarin Michael Moore zijn pijlen eens niet richt op het makkelijkste mikpunt van spot: de zittende president zelf. Anders dan 'Fahrenheit 9/11' (2004) gaat deze 'sequel' over systemische ongelijkheden - zowel in standgehouden door de Democraten als de Republikeinen - waardoor er een defaitisme ontstond bij een grote groep potentiële kiezers. De wrange werkelijkheid dat progressieve idealen meer en meer ondersteund worden door een substantieel deel van de Amerikaanse bevolking, maar het vertrouwen in de instituties dermate is ondermijnd dat men alsnog niet-stemmen (of stemmen op een tijdbom als Trump) verkoos. In 'Fahrenheit 11/9' (2018) een gelaten, pessimistisch pleidooi dat de democratie niet een uitgemaakte zaak is en er een drastische mentaliteitsverandering nodig is om bestaande instituties te beschermen tegen autocratische figuren als Donald Trump.

NRT
kos schreef:

Dat viel mij ook op. Ik dacht dat die 'linkse' Moore weer eens een filmpje ging maken tegen (extreem-?) rechts. Maar hij liet duidelijk zien dat ook de oppositie hier een grote fout heeft gemaakt. Heerlijke documentaire met ook prima humor.

avatar van clubsport
Moore is weer eens heel manipulatief bezig met zijn beeldmateriaal en de film ontspoort qua geloofwaardigheid volledig wanneer de naziperiode geforceerd erbij word gesleept als een soort bewijsmateriaal .
Het moet gezegd worden 'Obama komt er ook niet ongeschonden vanaf , wel opvallend vind ik is dat Hillary vrijwel van grote kritiek gevrijwaard blijft .
Dat lijkt Moore overigens wel met meer vrouwen( vooral in deze docu) te doen alsof hij ze op een ( moreel ) voetstuk zet ( dat stukje over Cortez , dat mens is niet goed bij haar hoofd met haar radicaal linkse ideeen)

Indrukwekkende documentaire van de halve marxist Michael Moore ('hoop is onze rampspoed: alleen actie kan ons redden') over hoe de democratie en de grondwet in de VS op het punt staat te verdwijnen. Zoals het een marxist betaamt richt hij zich niet op het gevolg (dat is de terugkeer van het fascisme in de persoon van Trump) maar op het systeem dat tot dit gevolg heeft geleid. En verrassenderwijs blijkt dan dat behalve een Republikeinse gouverneur die uit commercieel hebzucht het drinkwater van de stad Flint heeft vergiftigd vooral ook Obama en de corrupte elite bij de Democratische Partij de weg voor Trump hebben bereid. De Democratische Partij blijkt volledig te zijn losgezongen van de Amerikanen en hun miserabele werkelijkheid en net zo kapitalistisch en antidemocratisch als Trump waardoor de (liberale) meerderheid van de Amerikanen ook niet meer op de Democratische Partij wil stemmen en zijn geloof in democratie is verloren.

Moore kan zijn verhaal zo overtuigend brengen (en zeker niet als een sympathisant van de Democratische Partij hetgeen ook helpt) dat hij zelfs rechtse mensen (althans mij) woedend kan maken en kan motiveren om met Moore de revolutie uit te roepen en de corrupte politieke elite onder de guillotine te brengen om de democratie te redden.

De filosoof schreef:

Nou, dergelijke statements lijken mij allesbehalve de redding van de democratie te zijn.

avatar van Montorsi
kos schreef:

Ja en nee. Want dat zijn inhoudelijk inderdaad de meest interessante stukken uit de docu. Maar helaas zit er ook tamelijk platte meuk in (Trump die aan Ivanka zit etc..). Dat ondermijnde het verhaal regelmatig.

Mwa, eigenlijk is dat het enige wat storende stukje.

avatar van Paranoid_Fish
Zeer belangrijke film. Deze maakte mij zeker meer bewust over wat er aan de hand is in de wereld.

avatar van mikey
Goeie grap om de tuin van de gouverneur te besproeien met Flint water. Maar kan je je voorstellen dat je een kind hebt dat is vergiftigd met lood door de overheid, en dan gaat die overheid sjoemelen met data zodat je als ouder gelooft dat het kind gezond is????? Niet dat ze dan de kinderen gaan redden, maar wel de auto's????? En en dan die invasie eroverheen, om nog maar te zwijgen over het glaasje water van Obama. Ik heb ook liever dat Moore een debiel is of een leugenaar... liever dan die freakshow die hij je voorschotelt.

avatar van HK Senator
USA is echt zo'n krankzinnig land waar echt alles maar dan ook alles om winst draait. Zelfs de zogenaamde democratische verkiezingen. Er is daar zo veel armoede dat je het gerust een 3e wereld land kan noemen. Het verschil tussen arm en rijk is net zo groot als in de meeste Afrikaanse landen.

avatar van HK Senator
Montorsi schreef:

Kan zijn. Maar het zegt een hoop over de persoon die Trump is!

avatar van mikey
Was ook maar een intro van de film (trump vs ivanka).