Skjelvet (2018)

Noorwegen
Drama / Thriller

geregisseerd door John Andreas Andersen
met Ane Dahl Torp, Kristoffer Joner en Jonas Hoff Oftebro

In 1904 wordt Oslo getroffen door een aardbeving met een kracht van 5,4 op de schaal van Richter. De aardbeving had zijn epicentrum in de "Oslo Graben" die onder de Noorse hoofdstad loopt. Er vinden vandaag de dag nog steeds kleinere aardbevingen plaats in dit gebied. Geologen weten het niet zeker, maar er zijn tekenen die erop wijzen dat we een grote toekomstige aardbeving in Oslo kunnen verwachten. Wanneer kan niemand met zekerheid zeggen. Misschien over 100 jaar, misschien over 10 jaar of misschien wel morgen.

avatar van tbouwh
Ik kan me the Wave nog herinneren. Dit is gewoon weer een even Scandinavische variant daarop dus.

avatar van Alathir
En is ook nog eens met diezelfde Kristoffer Joner uit The Wave.
Ga ik wel eens zien als het verstand op nul moet.

Vanaf 24 januari 2019 in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

avatar van Ajax&Litmanen1
Schijnbaar een sequel op Bolgen/The Wave. Hetzelfde gezin speelt weer de hoofdrol.

Nieuwe trailer 'The Quake': van tsunami tot verwoestende aardbeving! | Filmtotaal filmnieuws

De trailer is uitstekend. Die pak ik wel in de bioscoop mee. Sowieso komen er veel te weinig (goede) rampenfilms uit.

Ik vond dit echt een prima film. Wellicht heb ik het wel eens beter gezien, maar vanaf de eerste 5 minuten was een soort van onderhuidse spanning goed aanwezig, en tijdens de climax vond ik tevens de special effects goed gedaan.
Daar kan Hollywood nog een puntje aan zuigen.
Nota bene is het niet storend dat er Noors gesproken wordt.
Chapeau!

3,5* en dik verdiend lijkt me.

avatar van Diederik58
Spannende film die vooral op het hoogtepunt alle zintuigen alert maakt.
Begint een beetje traag. Dat is nodig om de hoofdpersoon in een bepaalde context te plaatsen.
Het acteren is overtuigend.
Het verhaal is recht toe recht aan, met een klein zijspoortje over de persoonlijke omstandigheden van de hoofdpersoon.
Verder ook veel clichés: onbegrip over het gevaar dat de mensen lopen, naïeve beslissingen, heldendom.
In bepaalde scènes vindt het onmogelijke plaats. Maakt niet zo veel uit, maar de film heeft dat supermangedoe niet nodig.
De traagheid in het begin wordt wat afgeraffeld op het eind. Ik was wel benieuwd hoe iedereen gered wordt.
De CGI's zijn zondermeer spectaculair.
Een lekkere film gemaakt met degelijke Noorse acteurs/actrices.
Tot slot hoop ik dat de Noren dit drama bespaard blijft.

avatar van John Milton
Ik word hier gek genoeg best blij van

The Wave ook 2 keer met veel plezier gezien. Heerlijk af en toe, zo'n rampenfilmpje.

avatar van Kondoro0614
Ben benieuwd.

avatar van schumacher
Wat was me dat slecht zeg.
Ik viel hier bijna in slaap.

avatar van John Milton
Ik heb me prima vermaakt.

Het is niet zo denderend geschreven en het plot heeft ook de nodige gaten. Sommige karakters (zoals Sondre) hangen er wat voor spek en bonen bij. Maar de film kent een aantal erg spannende set pieces. Dat die soms uit andere films gejat zijn, doet daar weinig aan af; spannend is spannend. Het scheelt dat Kristoffer Joner en Ane Dahl Torp beide prima spelen, en Kathrine Thorborg Johansen is een leuke verschijning.

Het is allemaal een beetje bullshit, maar ik vond het wél vermakelijke bullshit. Special effects waren prima trouwens. Dat het kan voor nog geen 6 miljoen euro... ongelooflijk.

avatar van knusse stoel
John Milton schreef:

Vaak zitten we qua filmbeoordeling op hetzelfde qua smaak. Hier vonden wij het woordje "bullshit" niet van toepassing Milton (foei) , vergeleken bij de meeste rampenfilms vonden wij dit een van de beste. Natuurlijk gaat het vaak anders dan in de werkelijkheid. Gelukkig maar, want het gaat er vooral in de 2e helft van de film behoorlijk aan toe. Voor zover wij dat konden beoordelen (en gehoord hebben van mensen die het mee hebben gemaakt) een redelijk realistische aardbeving
met de nodige golving in het landschap en ook door de stad zie je de grond en de gebouwen golven. Lijkt mij een verschrikking om dit mee te maken! In andere rampenfilms zie je vrijwel nooit dat er geliefden om het leven komen.
Te waarderen aan Scandinavische films en series is het redelijk dicht op de waarheid zitten van het verhaal. (natuurlijk zijn wij geen deskundigen), vaak komt het niet zo onwerkelijk op ons over.

Deze film is dan voor 6.000.000 euro gemaakt en man, wat hebben we genoten van dit verhaal. Langzaam bouwt de spanning op en wordt de kijker tot op het nageltje bijten gebracht! Ook de muziek is zeer passend erbij gezocht en doet natuurlijk ook een duit in het zakje. Geloof ons, rampenfilm liefhebbers moeten deze meenemen in hun menuonderdeel van "nog te kijken films"!
De waardering bepalen we altijd aan de hand van de vergelijkbare films in hetzelfde genre.
Deze "Skjelvet" krijgt van ons een 9!

avatar van John Milton
We vonden het alsnog beiden leuk, knusse stoel. Dat telt

avatar van Pazmaster
Verhaaltje is vrij standaard en heeft een wat lange opbouw. Acteerwerk is wel goed en het ziet er allemaal best oké uit. Geen hoogvlieger maar al met al wel een voldoende waard.

avatar van Ajax&Litmanen1
De soort van opvolger van het vrij aardige Bølgen (2015), waar na een vloedgolf nu een aardbeving de boel onveilig maakt. Jammer dat er een aanloop van bijna een uur vol saai familiegedoe nodig is om op gang te komen, want als het eenmaal zo ver is dan is de film namelijk vrij goed. Knap om met een beperkt budget zulke special effects af te leveren. Wel blijft het allemaal redelijk kleinschalig aangezien de focus al snel op dat enorme gebouw gaat, maar het was toch wel sterk gedaan. Dat rampendeel is ook nog wel vrij goed qua spanning, zeker als je last van hoogtevrees hebt. De cast doet het ook weer naar behoren, wat wel prima is want in de meeste rampenfilms stoort zo'n cast als er weer een berg clichés bij worden gehaald. Maar ondanks dat het hier ook allemaal volgens het draaiboek gaat was het niet storend.

Niet veel beter of slechter dan Bølgen, dus ook hier van mijn kant 3,5*.

avatar van Alathir
The Quake is weer een prima rampenfilm van Noorse bodem, maar kent een wat lange opbouw. Hierdoor ging de kijkbeurt in het begin logischerwijze een beetje vervelen. Op die manier weet deze Bolgen niet te overtreffen, maar het is in geen geval een zwakke film. De drama is lichtjes cliché opgevoerd. Verder vond ik het wel sterk geacteerd. De special effects zien er ook goed uit.

Fijn dat er nu ook leuke blockbusters gemaakt worden in Scandinavië en dat is maar goed ook want de ideeën in Hollywood lijken al gedurende lange tijd op.

avatar van mixmaster
Wederom een prima rampenfilm van de Noren, net als in ''The Wave'' is ook hier weer sprake van een goed opgebouwd verhaal en prima acteerwerk.
Ook de special effects zijn weer om van te smullen, om nog maar te zwijgen over de spanning en zinderende scenes.

Heerlijk !!!

avatar van behangdelul
Echt heel goed! Film had alleen een uur langer moeten duren.

avatar van O.M.M.H.
Helaas iets minder dan z'n voorganger. acteren was heel sterk van Kristoffer Joner. Het verhaal was goed spanningssopbouw ook maar het einde zucht*...was een beetje te snel aan z'n eind gekomen... Ondanks de mooie CGI wat zoals Bølgen helemaal niks verkeerds aan maar inderdaad... de film had iets langer mogen duren. Vind het nogal knap zoals hoe het gebouw eruit zag dat ze het hebben overleefd, zoja... hoe en waarom? dat was heel jammer...

Het zit het gezin van geoloog Kristian Eikjord bepaald niet mee. Weten zij eerst ternauwernood te ontsnappen aan een vloedgolf (Bølgen), amper drie jaar later worden zij verrast door een zware aardbeving.
De film komt nogal moeizaam op gang om uiteindelijk te evolueren in een min of meer klassieke rampenfilm. De continuïteit van het verhaal had beter gekund, maar de spanning in het laatste deel maakt wel wat goed.

avatar van Left4Dead
Bølgen 2? Alleen de hoes en cast al!
Zal er wel een deel drie komen met vulkaan of tornado.

De eerste 40 minuten gaan tergend langzaam voorbij, daarnaar ontploft de film letterlijk en figuurlijk. Prachtige shots van de quake. Net je er lekker in zit, is de film eigenlijk ook alweer afgelopen, deze film had nog wel 30 min langer mogen duren! Desondanks genoten

avatar van xxERWINxx
Best wel een goede film, maar toch jammer dat de film maar zo kort duurt kwa ramp.
De 1e 40 minuten gebeurd er vrij weinig en zien we een langzame opbouw, daarna als eenmaal de ramp begint die erg mooi gemaakt is begint het spektakel, maar is dan ook zo weer afgelopen.
Had van mij nog wel meer mogen gebeuren want nu was het ineens snel afgelopen net zoals mijn voorgangers hier ook zeggen.
Al met al een mooie film, maar had wat meer willen zien.

avatar van Grindhouse62
Ik weet niet waar jullie naar hebben zitten kijken, maar ik zit nu op 67 minuten kijken en er is nog geen ene moer gebeurd. En verrek 2 minuten later begon de ramp en die duurde ook 2 minuten. Maar bleef de overleefingsdrang sterk tot het eind. Maar het was een zware bevalling de eerste 69 minuten. Van mij 2.0

avatar van Hereistom
In het begin een beetje traag, maar verder een spannende film!

avatar van Phantasm
Het eerste uur vond ik gewoon slaapverwekkend, daarna komt er dan eindelijk aktie in.

Matige film waarin een geoloog het vermoeden heeft dat Oslo getroffen gaat worden door een aardbeving. Het komt allemaal wat moeizaam op gang en duurt veel te lang voordat de ramp zich voltrekt. De personages weten ook niet echt te boeien en komen soms ongeloofwaardig uit de hoek. Dit in tegenstelling tot het spektakel tijdens het laatste gedeelte dat er goed uit ziet. Net geen 3.0 sterren voor deze rampenfilm.

avatar van james_cameron
Degelijk, zorgvuldig in elkaar gezet en spannend opgebouwd vervolg op The Wave, waarin de hoofdpersoon uit die film ditmaal begint te vermoeden dat er een aardbeving in Oslo aan zit te komen. Het probleem van "how can the same shit to the same guy twice" wordt redelijk geloofwaardig opgelost, geholpen door een traag maar psychologisch sterk eerste uur. Verfrissend om in een dergelijke rampenfilm te zien hoe de hoofdpersoon worstelt met de traumatische nasleep van de gebeurtenissen in de eerste film. Goed gespeeld, bij vlagen behoorlijk intens en voorzien van eersteklas special effects.

avatar van cantforgetyou
In het begin is de film saai. We wilden de film bijna afzetten. Totdat er eindelijk een dialoog begon te ontstaan. De personages kwamen halverwege wat meer tot leven. Als uiteindelijk de aardbeving begint wordt het echt spannend. Zeker een aanrader. De special effects zijn verbluffend.

Rampenfilms een genre waarvan ik wel houd.
Vroeger waren deze films steevast afkomstig uit de VS.
Maar de noren weten ook hoe ze een rampenfilm moeten maken, ze kunnen er verdorie de spanning in houden hoor.
Vooral het tweede deel is fantastisch.
De film komt wel traag op gang, maar wanneer de eerste schokken voelbaar zijn komt ook de spanning mee ten top.
Huiveringwekkende beelden krijg je te zien, door de fantastische speciale effecten, huiveringwekkend echt !!
Je zit op het puntje van je stoel te kijken, de beelden laten je niet los.
Ook puike vertolkingen, vooral van de vier hoofdrolspelers, waaronder een kond dat het zeer goed doet.
Kan niet anders dan deze film warm aanbevelen, maar wees niet verbaasd dat je hart een paar keer over zijn toeren zal gaan bij het zien van sommige beelden.
Topfilm !!

avatar van Flat Eric
Rampzalig.

Een rampenfilm is op z'n tijd echt zalig. Dit was weer even lekker. Een soort vervolg op Bolgen.
De lange aanloop naar de ramp zelf duurde wel erg lang. Veel gestaar naar computerschermen, rode en gele stipjes op een landkaart, een grondstaaltje en moeilijke blikken. De verplichte familieperikelen vullen de tijd dan ook verder op. Maar dan gaat het eindelijk los en komt er paniek en spanning en wordt Oslo een verschrikkelijke puinhoop. En dat is mooi in beeld gebracht.