Skammerens Datter II: Slangens Gave (2019)

Alternatieve titels: The Shamer's Daughter II - The Serpent Gift | The Shamer's Daughter 2 - The Serpent Gift

Denemarken / Tsjechië
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Ask Hasselbalch
met Nicolas Bro, Jakob Oftebro en Allan Hyde

Drakan is van plan om de Hooglanden binnen te vallen en zal elke kans op een respectabel en onafhankelijk leven vernietigen, zowel in de Hooglanden als in de dorpen. Dina, Nico en de familie leven een gevaarlijk nomadisch leven. Dina ontmoet een mysterieuze vreemdeling - haar vader, Sezuan. Maar wanneer Davin en Nico gevangen zitten in het gevreesde Sagisburg, wordt Dina gedwongen om met Sezuan een gevaarlijke reis te beginnen om hen te bevrijden. Sezuan is een meester met de kracht om mensen illusies te laten zien; Dina ontdekt dat ze zijn capaciteiten bezit naast haar eigen bovennatuurlijke vermogens.

avatar van joolstein
Dit is het vervolg op de Deens fantasie-film Skammerens Datter, en is gebaseerd op de serie boeken voor jonge volwassenen van Lene Kaaberbøl. Deze boeken niet gelezen maar uit verschillende bronnen blijkt dat deze film boek twee overslaat en begint bij het derde boek. Waarom is mij dan ook niet duidelijk. Eigenlijk is het ook niet echt een geweldig vervolg. Personages worden nu nog wel gedood maar het bloed wordt tot een minimum beperkt en veel van het geweld vindt ook buiten de camera plaats. Dat was in zijn voorganger wel anders! Het verhaal is nogal mager, richt zich meer op het dramatische gedeelte van de vader-dochter relatie (met een gebrek aan geloofwaardigheid) en de in fantasie-gebruikelijke reis naar ergens. Zo kan het ook dat een acteur als Søren Malling die in de eerste nog een sleutelrol speelde, hier niet veel meer te doen heeft dan aanwezig zijn! De film is dus een stuk braver maar nog wel solide tienerentertainment. De eerste was leuk en vergeetbaar. Deze was ... redelijk plezierig ... en ook vergeetbaar.