Ashanti (1979)

Frankrijk
Avontuur / Drama

geregisseerd door Richard Fleischer
met Michael Caine, Peter Ustinov en Omar Sharif

Een dokter van de VN zet in het Midden-Oosten de achtervolging in op de ontvoerders van zijn vrouw. Ze is ontvoerd door een slavenhandelaar die denkt dat hij haar voor een fortuin kan verkopen.

avatar van Amercianpie
no comments?

avatar van kirk douglas
het is al weer een tijdje geleden dat ik deze film heb gezien.
in ieder geval vond ik hem destijds zeer goed.
er zat in elk geval een sterke cast in.
vooral Kabir Bedi bekend uit films als Sandokan steekt er weer eens uit.
de jacht op de slavenhandelaren was spannend uitgewerkt,Peter Ustinov speelde een goede schurk.
het einde vond ik dan toch wat tegenvallen.
maar alsnog een goede film.

Eindelijk is in het Verenigd Koninkrijk deze film op DVD uitgebracht zoals die behoort te zijn: in breedbeeld (2.35 : 1). Geen ondertitels, zelfs niet Engels.
De kleuren zijn prachtig, evenals de indrukwekkende beelden van Afrika, maar een keur van bekende acteurs (Michael Caine, Peter Ustinov, Rex Harrison, William Holden, Kabir Bedi en Omar Sharif) kunnen een flinterdun verhaal niet omhoogtillen.
Ashanti: een film over slavenhandel in de 20e eeuw. De naam is ontleend aan de vrouw die in het begin wordt gevangengenomen en afkomstig is uit deze Ghanese stam. Wrang, eigenlijk, want de Ashanti waren zo'n drie eeuwen lang juist de leveranciers van negers die als slaven op Europese schepen (Engelse, Spaanse, Portugese en Hollandse - met nadruk schrijf ik Hollandse en niet Nederlandse, want het ging om de West-Indische Compagnie!!) over de Atlantische Oceaan werden vervoerd. Overigens: het aantal door die Hollandse schepen vervoerde slaven bedroeg nog geen 5% van het geschatte totaal (was een vraag in het quiz-programma: De slag bij Nieuwpoort). Hebben de huidige Ashanti-hoofden al publiekelijk hun excuses daarvoor wereldkundig gemaakt?

Ik heb deze film destijds in 1979 in de bios gezien en deze film heeft toen enorm veel indruk op mij gemaakt. Kennelijk zoveel dat ik mij de titel nog steeds kan herinneren.

Graag zou ik deze film op dvd hebben met Nederlandse ondertiteling.

Iemand enig idee hoe ik daar aan kan komen?

avatar van Filmkriebel
Middelmatige film over een arts wiens vrouw door een slavenhandelaar werd ontvoerd. Hij zal alles doen om haar te bevrijden en dit met behulp van een Toeareg. Michael Caine noemde dit zelf ooit de slechtste film waar hij aan mee had gewerkt. Deze uitspraak sloeg waarschijnlijk op zijn eigen chagrijnige rol als "whiner" die zijn mooie Ashanti-vrouwtje terug wil (beeldmooie Beverly Johnson). Peter Ustinov, voor sommigen een miscast, speelt voortreffelijk nochtans als slavendrijver en ook Kabir Bedi, gekend van de exotische Italiaanse serie Sandokan, overtuigt wel als Toeareg. De getoonde landschappen ogen vaak mooi maar de last en het leed van slavernij is, in tegenstelling tot Fleischer's Mandingo nergens voelbaar. Hij lijkt er bijna iets romantisch van te maken, en de duizenden kilometers die het beginpunt (er wordt op Ghana gehint) van het eindpunt (Egyptische haven) scheiden lijken totaal niet van tel te zijn. Beetje een naieve avonturenfilm maar zeker niet zo slecht als ik verwachtte.

Niet zo slecht als de critici destijds wilden laten geloven, wel middelmatig. Dit woestijnavontuur ligt meer in de lijn van Ishtar dan Lawrence of Arabia, als u begrijpt wat ik bedoel.
Ontzettend mooie opname van het Afrikaanse land, maar een verhaaltje dat ieder van ons binnen twee minuten op een regenachtige zondagmiddag kan bedenken. Met zo'n rolbezetting kweek je natuurlijk verwachtingen, maar door de acteurs en regisseur worden die nauwelijks ingelost. Vooral Ustinov gooit er, als slechterik, met de pet na(overdrijven is geen kunst). En o ja, verhaal speelt zich af in de desert dus Sandokan Bedi(die goed speelt) en Sharif zijn uiteraard ook van de partij, evenals de buitengewone Johnson.
Als fan van Caine was dit voor mij verplicht kijkvoer, maar tegen andere zou ik zeggen:get a life.
Trouwens zeker niet de slechtste waarin Michael ooit in speelde(The Swarm en The Hand hebben die twijfelachtige eer), maar Ashanti behoort wel tot de onderste regionen.