Pedal the World (2015)

Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Felix Starck
met Felix Starck

De maker van deze documentaire stelde zich bijna dagelijks de vraag wat de zin van het leven is. Hij besluit om de puzzel helemaal uit te leggen. Hij wil de wereld alleen verkennen - op een fiets. Ongetraind begint hij in juni 2013 aan een tocht met meer dan 55 kilo aan bagage en een videocamera. Hij legt 18.000 kilometer af door in totaal 22 landen te doorkruisen met als doel het waarmaken van een droom: de droom van absolute vrijheid en de ontdekking van onze wereld.

Felix op de fiets.

Ik heb er niks mee, die gelukszoekers, maar af en toe pik ik toch een docje mee, al is het maar als geheugensteuntje dat het echt niks voor mij is. Zelfs vanuit dat perspectief is deze docu compleet ruk, want compleet, maar dan ook compleet inhoudsloos.

En niet eens in de zin dat wat er gezegd wordt zaken zijn waar ik niks mee kan. Het is gewoon een lompe vakantievideo geworden, niks meer, niks minder. Felix fietst en bezoekt wat bekende landmarks. Dan weer in het groen, dan weer in een stad. Iemand komt goeiedag zeggen, daarna fiest Felix verder.

Wordt het hem allemaal teveel, maakt hij er een lekkere vakantie van. Vrienden of papa komen af en er is tijd om heerlijk wat te snorkelen. Echt labeuren om jezelf te ontdekken in moeilijke tijden zit er niet echt bij. Eindigen doet de film met de bekende leuze: "life is a journey". Ik spoiler het maar even, hoeven jullie deze bullshit niet meer te kijken.

Enige lovenswaardige aan deze film is dat Felix het tot 90 minuten kunnen rekken heeft. Onmenselijke prestatie.

avatar van Volvolvo
Hilarische review!

avatar van Pecore
Best aardig. Het is inderdaad zonder veel inhoud en er worden wel wat open deuren ingetrapt. Maar het is ook pretentieloos en leuk om te kijken, met af en toe mooie beelden.