American Guinea Pig: The Song of Solomon (2017)

Alternatieve titel: The Song of Solomon

Horror

geregisseerd door Stephen Biro
met Jessica Cameron, Scott Gabbey en David E. McMahon

Mary is een jonge vrouw die bezeten is door een kwaadaardige demon. Eerder zorgde de demon ervoor dat de vader van Mary zelfmoord pleegde. Het Vaticaan stuurt de priesters Blake en Lawson om een duiveluitdrijving uit te voeren. Het tweetal slaagt daar echter niet in. Opnieuw worden er enkele priesters naar Mary gestuurd. Zullen zij er wél in slagen de demon te verjagen?

avatar van jeroentjuhhhhh
Bloederige exorcism. Stephen Biro (oprichter van het label Unearthed Films en regisseur van de allereerste American Guinea Pig Bouquet of Guts and Gore + rechthebbende over de 'Guinea Pig' naam) pakt de draad zelf weer op nadat het tweede deel American Guinea Pig: Bloodshock (2015) werd geregisseerd door bekende van Biro -en voor iedereen die een beetje thuis is in de special effects wereld- Marcus Koch ( 100 Tears (2007) is essentiële stof voor gorehounds). Marcus is ditmaal gewoon weer aan de slag geweest met de waanzinnige gore fx, Biro nam de rest op zich.

En behoorlijk succesvol. Al is deze Song of Solomon iet wat A-typisch voor de reeks; met relatief veel verhaal en dialoog wordt de originele Guinea Pig-formule (het zo realistisch mogelijk neerzetten van een snuff film) zo langzamerhand een beetje uit het oog verloren. Ik ben benieuwd hoe dat met American Guinea Pig: Sacrifice (2017) zit, die ligt ook klaar om bekeken te worden.

Acteerwerk is bijzaak (al doet Cameron, de demonische lead actress, het overtuigend) en visueel schommelend, al is 't zeker gezien het subgenre wel ver bovengemiddeld. De hoofdattractie is uiteraard de über extreme gore. Shockeren is er niet (meer) bij, maar voor wie van het betere bloedvergieten houdt en het exorcisme-jasje wel kan smaken, is dit uitstekend kijkvoer. Met name het einde is fenomenaal op dat vlak, al kun je gerust je chipjes en cola blijven eten en drinken. Voelt ergens wrang, omdat dat niet is waar de serie oorspronkelijk om draaide, maar als ik dat buiten beschouwing laat, zijn er maar weinig films die hier überhaupt op dit niveau aan kunnen tippen.