• 10.612 nieuwsartikelen
  • 8.969.221 stemmen

El Canibal (1980)

Horror / Avontuur | 102 minuten

Genre: Horror / Avontuur

Alternatieve titels: The Man Hunter / The Men Hunter / The Devil Hunter / Sexo Caníbal

Oorsprong: Spanje / Frankrijk / West-Duitsland

Geregisseerd door: Jesús Franco

Met onder meer: Al Cliver, Ursula Buchfellner en Antonio Mayans

Gesproken taal: Spaans

Plot El Canibal

"Hunted, raped, and tormented out of her mind..."

Laura Crawford is een model dat gekidnapt wordt door een bende terwijl ze werkzaam is in Zuid-Amerika. Ze nemen haar mee naar de jungle om haar daar vast te houden. Ze eisen een grote som geld. Een avonturier wordt op de zaak gezet. Zijn naam is Peter Weston en hij trekt het oerwoud in om haar te redden. Zijn bijnaam is 'Devil Hunter' en hij zet alles op alles om haar te bevrijden uit de handen van het geboefte, dat samenwerkt met de lokale junglebevolking.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Laura Crawford (as Ursula Fellner)

Peter Weston

Jack (as Robert Foster)

The Devil (as Burt Altman)

Girl on Yacht (as Victoria Adams)

Pablito (as Leonardo Costa)

Cannibal Priestess (as Lynn Mess)

avatar van Hemdale

Hemdale

Franco probeert hier ook even met de kannibaal film rage van toen d'r tijd mee te doen, geen slechte film maar natuurlijk niet te vergelijken met meesters der kannibaal films Holocaust en Ferox.

De kannibalen in deze film vond ik er af en toe wat uitzien als voetbal supporters vanwege de schmink, wat het allemaal ook best grappig maakte.

Laat je trouwens ook niet misleiden door de titel, door Sexo denk je misschien gauw aan een erotische (wat je waarschijnlijk ook al gauw gaat denken bij een Franco film) kannibaal film maar dat bleek niet zo te zijn meer dan af en toe een blote borst in beeld krijg je niet te zien.

De hoofdrol was voor Al Cliver die ik al tig keer in andere Italiaanse films gezien heb waaronder Fulci's Beyond en Zombie, waarschijnlijk was hij in deze film wel de beste acteur van ze allemaal, maar nog niet geweldig.

Conclusie: leuke film voor tussendoor maar geen toevoeging aan de toppers der kannibaal films.

avatar van otherfool

otherfool

Een wel bijzonder matige kannibalen film, en zoals killalot al meldde weinig sexo voor een Franco. Dan blijft er weinig te genieten over, want voor de acteerprestaties of het verhaal hoef je het natuurlijk niet te doen...

1*.

Querelle

Geweldige poster!

avatar van Die Hard,Willis

Die Hard,Willis

Erg leuk, deze take van Franco op het kannibalen genre. Dit keer geen hele groep kannibalen die achter een stel backpackers aan gaat. Alhoewel je wel een groepje inboorlingen hebt.

Al Cliver doet het weer leuk! En de gore scenes zijn zeker niet verkeerd. Broeierig, Italiaans sfeertje...terwijl het geeneens een Italiaanse film is. Lekkere euro exploitation film!

Voorlopig een mooie 3,5 ster!

avatar van kirk douglas

kirk douglas

de beschrijving hierboven klopt volgens mij niet en de poster evenmin. desondanks een betere film van franco.hij herinnerde me aan porno holocaust en oassis of the living dead.hij is gelukkig een stuk beter dan die twee.

avatar van chevy93

chevy93

'Chained maidens are offered in supplication and the devil demonstrates eating pussy in a grossly excessive literal manner'

Gezellig!

avatar van movie acteurs

movie acteurs

Och... wat een amusante film weer . Tjonge jonge, het lijkt wel of alleen Franco hier mee kan komen.

El Canibal, ofwel "Devil Hunter" is een zeer matige film. Het is inderdaad geen erotische kannibalen film, maar er worden toch wel wat close ups gemaakt van de poesjes. Het verhaal stelt natuurlijk niet veel voor. En over het acteerwerk kan je sowieso gaan lopen klagen. De special effects zijn ook zeer matig. Het einde is voorspelbaar. Er zitten ook een aantal gevechten in maar die zien er niet al te best uit, beetje eentonig zelfs. Montage is ook beroerd. Franco kan je best entertainen (met z'n bizarre werkjes). Maar voor de tien minuten kreeg ik bij deze film al de walen onder mijn ogen. Vermoeiende flut die een 1,0 krijgt vanwege Al Cliver.

avatar van mikey

mikey

Ik ben in slaap gedwongen door deze film... de eerste 20 minuten waren te slecht. Alsof Franco in slechts een halve dag het script heeft geschreven, acteurs heeft geregeld en wat plaatjes heeft geschoten.. maar wie weet probeer ik het nog eens een keer.

avatar van movie acteurs

movie acteurs

Alsof Franco in slechts een halve dag het script heeft geschreven

Dit was oorspronkelijk ook niet het idee van Franco. Julian Esteban kwam hier mee aan. Dit had ik gehoord in een interview die op de Severin dvd stond, maar heb ik sinds November niet meer uit de kast getrokken. Ik weet wel dat Franco zelf, absoluut geen fan is van de kannibalen films en dat hij er eigenlijk geen een wilde maken.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

De film duurt 100 minuten en dat is erg lang voor een film waarvan het verhaal op een bierviltje past. Karakterontwikkeling is er niet, de gevechten zijn lachwekkend slecht vooral dat laatste waarbij die zwarte zombie kannibaal poogt de held op zijn handen te trappen zodat hij van de rotsen valt maar dat is duidelijk maar een streling en vervolgens zwaait de held met een stok in het ijle en dan blijkt die plots in het oog van zijn belager te zitten haha. Vervolgens gaan ze verder met wat worstelen dat eerder op een balletnummer lijkt. . Film moet het vooral hebben van wat blote dames af en toe, een van de bad guys met een irritant lachje en een soort kannibaal zombie die zich met een constant rochelend geluid zijn aankomst bekend maakt.

Theunissen

Vroeger halverwege de jaren 70 t/m ongeveer halverwege de jaren 80 waren kannibalen-films (een aantal daarvan heb ik eind vorig jaar gezien) in en dus moest Jesús Franco er natuurlijk ook een paar maken (mede aangespoord door het succes van de film "Cannibal Holocaust (1980)" van Ruggero Deodato). Deze "El Canibal" en "Mondo Cannibale (1980)", welke ik nog niet gezien heb.

Nu staat het kannibalen-genre überhaupt niet garant voor meesterwerken en ik kijk ze vooral vanwege het naakt gehalte en het goor, maar wat hier wordt geboden is zelfs voor kannibalen begrippen beneden alle peil. Het draait in feite ook niet echt om kannibalen maar juist om een inheemse stam die een soort van duivelse god (is overigens gewoon een naakte, je ziet geregeld zijn penis, donkere man met wat make-up op zijn gezicht en het meest enge zijn nog zijn insectenogen) aanbidden en die volledig naakte (het is immers een Jesús Franco film) vrouwen aan hem offeren, waarvan hij dan eet.

In dit verhaal draait het om de blonde actrice Laura Crawford (Ursula Buchfellner), die haar nieuwste film aan het promoten is in het buitenland en waar ze gekidnapt wordt door een groepje criminelen, die haar vasthouden voor losgeld (6 miljoen dollar). Dus wordt Vietnamveteraan Peter Weston (Al Cliver, die leek op een jonge Nick Nolte) en zijn vriend Jack (Antonio Mayans), die een helikopterpiloot is, ingehuurd door het hoofd van de filmstudio om Laura op te halen en het losgeld over te dragen. Als Peter terugkomt met Laura en het losgeld, dan is dat natuurlijk beter. De ontvoerders verstoppen zich in de jungle van Puerto Santo Island om op hun geld te wachten en ze weten niet dat daar een inheemse stam woont, die vrouwen offeren aan hun bloedige kannibalen-god met insectenogen en deze is natuurlijk ook tevreden met het witte vlees van Laura. Zal Peter Laura kunnen redden, het geld kunnen houden en een etentje met de dood kunnen vermijden ?

Het verhaal stelt natuurlijk niet veel voor en het is eigenlijk ook meer een avonturenfilm dan een kannibalenfilm. De belangrijkste troeven in deze film zijn bloed, een heel klein beetje goor (o.a. darmen) en naaktheid en van dat laatste natuurlijk veel en vooral van de mooie hoofdrolspeelster Ursula Buchfellner (die een fraai lichaam had), die regelmatig van top tot teen volledig naakt is te bewonderen (uiteraard zoomt Jesús Franco ook een keer in op haar schaamstreek, als ze namelijk wordt uitgekleed door naakte vrouwen van de inheemse stam, want dat is natuurlijk zijn handelsmerk) en die in de jungle rondloopt met een versleten roze jurk met veel inkijk (één van de ontvoerders vergrijpt zich ook aan haar). De eerste keer dat ze naakt is te zien is al na circa zeven minuten, als ze een bad (daarin wordt ze ook ontvoerd) gaat nemen op haar hotelkamer.

Buiten haar valt er ook naaktheid (ook van top tot teen) te zien van Muriel Montossé (die gevonden wordt op een boot en daar naakt rondloopt) en vooral ook van de donkere Aline Mess, die een kannibalen-priester is en ook nog een mooie. Jesús Franco vond dat duidelijk ook want ze is regelmatig volledig naakt te bewonderen (met name als ze dansend en wiebelend als een waanzinnige een voodoo ritueel uitvoert, waarbij Ursula Buchfellner volledig naakt is vastgebonden een boomstam) en daarbij zoomt hij natuurlijk ook in op de schaamstreek van haar en dat zowel van voren als van achteren (zodat je ook goed haar achterwerk kon zien). Overigens zijn er ook nog andere inheemse vrouwen volledig naakt te zien (o.a. als ze Laura gaan wassen onder een watervalletje), maar die konden niet tippen aan Aline Mess, m.u.v. hun borsten want Aline Mess had maar zeer kleine borsten.

De openingsscène werd best leuk in beeld gebracht en is ook opgesplitst, zo zie een volledig naakte donkere vrouw rennen door de jungle die wordt opgejaagd door de inheemse stam (krijgen haar natuurlijk te pakken en nemen haar dan vastgebonden aan handen en voeten mee op een boomstam naar hun dorp, waarna de vrouw na een voodoo ritueel uiteindelijk wordt geofferd aan de duivelse god) en tevens zie je Laura (die dan een sexy rood "Baywatch"-achtig badpak aanheeft) die wordt rondgereden in een auto met open dak en die daarna een interview en een fotosessie gaat doen op het strand.

Zoals al eerder gezegd ziet de duivelse god (de inheemse stam heeft ook een houten beeld van hem, wat lijkt op een soort van indianen totempaal) er van de inheemse stam vrij goedkoop uit met alleen wat make-up op zijn gezicht en zijn insectenogen (waren waarschijnlijk roodgeverfde tafeltennisballen). En steeds als het om hem draait, hoor je vreemde echo-geluiden (die zijn best overvloedig) die klinken als een zware adempauze met een constante boer / rochel erin. Deze super-trage duivelse god vergrijpt zich overigens maar aan drie vrouwen, namelijk de donkere vrouw tijdens de openingsscène, aan Muriel Montossé, oftewel de vrouw op de boot, en als zij gepakt wordt (ze ligt dan te neuken met Jack, die als eerste wordt gedood) dan zijn er wat darmen te zien en als laatste aan Gisela Hahn (Jane, die deel uitmaakt van de ontvoerders en ze is de enige vrouw die niet naakt is te zien), wiens schedel wordt ingeslagen met een steen. Maar veel goor valt er niet te zien in deze film.

De ontvoerders (vier personen), die het losgeld niet krijgen (bij een ruil gaat het ook volledig mis en wordt o.a. een helikopter neergeschoten), worden natuurlijk allemaal gedood (door de duivelse god, door een boobytrap en eentje door Peter) en de duivelse god krijgt natuurlijk ook Laura Crawford (die volledig naakt wordt opgeofferd door de inheemse stam) in zijn handen, die wel wordt bevrijdt door Peter. Want op het einde van het verhaal ontstaat er bovenop een hoge heuvel (waar de duivelse god Laura naartoe heeft gebracht) een gevecht tussen Peter en de duivelse god, die Peter natuurlijk wint (steekt hem o.a. met een stok en gooit hem van de hoge heuvel). Door de dood van de duivelse god gaat ook de inheemse priesteres dood (de inheemse bevolking is daar blij mee, maar ik niet ) en daarna zie je Peter samen met Laura en het losgeld vertrekken op de boot (Laura zit dan topless op de boot).

Als een kannibalenfilm stelt deze Horror / Avontuur film eigenlijk weinig voor, maar als een Avonturen film en voor de liefhebbers van Franco -films is hij nog best vermakelijk en vooral natuurlijk door het vele naakt van de mooie vrouwen Ursula Buchfellner en Aline Mess, die meer zonder kleren te zien zijn dan met kleren. De film duurt met circa 100 minuten wel iets aan de lange kant, waardoor het soms wat saai en langdradig is.

avatar van Tonypulp

Tonypulp

Als double feature met Terreur Cannibale (1980) uitgebracht door Severin op blu-ray. Een kannibalen-tweeluik met opvallend weinig... kannibalen. Onnavolgbaar dom geschreven schlock waar de spaarzame momenten met de kannibalen niet eens de film maken, maar de algehele shitstorm aan slechte dubbing en infantiel acteerwerk wél. Een volbloed Franco sleaze flick dus. Paar (bijna) hallucinante shots trouwens van de 'kannibaal' in een wijd totaal omringt door jungle. Want ondanks dat dit soort films voor een appel en een ei moesten worden gemaakt binnen zeer korte tijd, was de cinematografie (van Juan Soler in dit geval, absoluut gerespecteerd) vaak alsnog redelijk interessant. O.a veel tricky zoom shots met verschillende kaders. Slordig (jazeker), maar ook sfeervol en uiteindelijk effectief voor het type film. De Gialli zijn daarin overigens wel een beter voorbeeld van dan dit soort kannibalenfilms.

avatar van joolstein

joolstein

Goedkoop, sleazy jungle-avontuur van Jess Franco. Denk dat de film niet eens bedoeld was als kannibalenfilm maar dat door het succes van dat soort films de naam is veranderd. Enfin de Gore is vrij schaars en de paar bloederige scènes hier zijn niet om over naar huis te schrijven. Dierenleed was er dan (gelukkig) weer niet! Het is ook meer een jungle-"thriller" die draait om ontvoering-losgeld-reddingsovereenkomst waar tussendoor een inheemse stam en hun God dingen doen...Wat eigenlijk erop neerkomt dat er veel doelloos door een bos werd gedwaald. Tja en in dit soort sleazy zit natuurlijk een aardige hoeveelheid naaktheid. Dus verplicht regelmatig inzoomen op borsten, bush en kont. In de vrouwelijke hoofdrol Uschi Buchfellner (Duits model en de Playmate van de Maand Oktober 1979) een erg mooie blonde vrouw en brengt de meeste tijd door in haar evakostuum maar het arme meisje was de hele film zo'n beetje arbeidsongeschikt. De god had om één of andere reden uitpuilende golfbalogen (had Franco dit geleend uit The Mutations (1974) en verzorgt de enige scene die met kannibalisme had te maken. Ondanks de slordigheid, had het toch iets van tempo waardoor dit alles nog best aardig was te kijken. Ook was dit één van de films die in het VK verboden was tijdens het 'Video Nasty'-tijdperk.

avatar van jordandejong

jordandejong

In alle eerlijkheid. Jess Franco was hier aardig dichtbij het creëeren van een classic jungle flick: prachtige locatie (welkom in de green inferno van jawel.... Spanje), bijzonder fijne guerillastijl cinematography (zoals het hoort in een jungle film), Fulci regular Al Cliver in een hoofdrol en een handjevol beauties die geen enkele keer in kleding verschijnen. Zoals je leest, genoeg om van te genieten.

Fijn om Al Cliver eens een keer als leading man te zien. Hij komt helemaal tot z'n recht als avontuurlijke badass die een damsel in distress moet redden. De bluray van 88 films schiet alle kanten op. De ene keer prachtig beeld (wat komt die groene jungle toch mooi tot leven op bluray), de andere keer heeeel grainy. Op een gegeven moment is er zelfs een scène dat de Engelse audio verdwijnt en je een Spaanse track voorgeschoteld krijgt. Achja, het hoort bij de charme van zo'n film. Overigens is de Engelse dub atrocious.

Maar waarom is The Devil Hunter nou uiteindelijk niet de jungle classic die het had kunnen zijn? Want in alle eerlijkheid, je behoort wel tot een erg niche groep als je hier plezier uithaalt. Twee grote pijnpunten zijn de slecht gechoreografeerde death scènes (niet alleen qua gore, maar qua totale uitvoering) en het bizar slecht vormgegeven monster. Een zwarte man met een paar rode pingpongballen als ogen... Dat was het dan. Zonde! Met wat betere gore en editing tijdens de death scènes en een meer iconische 'cannibal' had dit een klassiekertje kunnen worden. Desondanks is dit nog steeds best vermakelijke Franco schlock.

102 minuten lijkt op het eerste gezicht overigens nogal veel voor een film van dit kaliber. Dat is het natuurlijk eigenlijk ook, maar het stoorde me niet perse. Al had er alleen al door de herhaaldelijke shots van de dansende 'tribes women' (waarbij Franco er op een gegeven moment op schaamteloze wijze inzoomt op een butthole) een halfuur van de speelduur afgehaald kunnen worden.